Programul de crestere a competitivitatii produselor industriale – schema de ajutor

Ordinul Ministerului Economiei (ME) nr.1371 privind aprobarea Ghidului solicitantului pentru instituirea schemei de ajutor de minimis ”Sprijin acordat pentru implementarea Programului de crestere a competitivitatii produselor industriale” a fost publicat in Monitorul Oficial (Partea I) nr.1008 din data de 18 octombrie 2022.

Obiectivul schemei de ajutor de minimis:

Obiectivul è sprijinirea dezvoltarii durabile a intreprinderilor cu activitatea principala industrie prelucratoare, in sectoarele care se regasesc in codurile CAEN 1310-3320 si/sau 3831-3832. Schema a fost instituita cu respectarea reglementarilor europene incidente, respectiv Regulamentul (UE) nr.1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea art. 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Regulament.

Mentionam ca ajutorul de minimis este acordat sub forma de grant, din fonduri bugetare, prin bugetul Ministerului Economiei.

Prezenta schema de minimis finanteaza urmatoarele activitati:

  1. implementarea si certificarea sistemelor de management al calitatii si/sau a sistemelor de management al mediului si/sau schema de management de mediu si audit – EMAS;
  2. implementarea si certificarea sistemelor de management al sanatatii si sigurantei ocupationale, a sistemelor de management pentru responsabilitate sociala si de igiena alimentara si/sau a sistemelor de management al securitatii informatiei;
  3. dotarea si/sau modernizarea laboratoarelor de testare si etalonare existente, precum si acreditarea acestora, dupa caz;
  4. certificarea voluntara a produselor si/sau obtinerea etichetei ecologice pentru produse;
  5. asimilarea de tehnologii si produse noi care se realizeaza de operatorii economici pentru valorificarea rezultatelor cercetarilor obtinute in cadrul programelor de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri publice si aplicarea inventiilor autorilor romani protejate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci;
  6. efectuarea de analize de evaluare comparativa pentru activitati din industria prelucratoare in vederea realizarii planurilor de restructurare-dezvoltare-viabilizare, a caror implementare va fi monitorizata;
  7. organizarea si amenajarea in incinta operatorilor economici, in spatiile existente, de expozitii si/sau standuri de prezentare a produselor industriale;
  8. inregistrarea si protejarea pe piata externa a marcilor, desenelor si modelelor industriale romanesti.

 

Atentie!

Beneficiarii activitatilor mentionate mai sus sunt urmatorii:

  1. pentru activitatile de la lit. a) si d) – intreprinderi mari si societati cooperative;
  2. pentru activitatile de la lit. b), e), g) si h) – microintreprinderi, intreprinderi mici, mijlocii, mari si societati cooperative;
  3. pentru activitatile de la lit. c) – intreprinderi mari, societati cooperative mari si entitati din infrastructura conformitatii produselor industriale;
  4. pentru activitatile de la lit. f) – toti beneficiarii mentionati la lit. a)- c), precum si asociatii profesionale sau patronate de ramura.

 

Bugetul schemei de ajutor de minimis:

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de minimis este de 30.000.000 lei.

Suma maxima acordata unui beneficiar din bugetul schemei este egala cu echivalentul in lei al sumei de 200.000 de euro, iar plata se va efectua esalonat, in baza documentelor justificative, prevazute la capitolul II pct. 5 din prezentul ghid.

Suma minima alocata din bugetul schemei pentru un proiect este egala cu echivalentul in lei al sumei de 5.000 de euro.

Pentru verificarea incadrarii in nivelul maxim al ajutorului de minimis exprimat in euro se utilizeaza cursul de schimb stabilit de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data semnarii contractului de finantare.

 Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de minimis

Prezenta schema de ajutor de minimis intra in vigoare la data de 27 septembrie 2022 si se aplica pana la 31 decembrie 2023, in limita bugetului alocat.

Plata ajutorului de minimis se efectueaza in perioada 2022-2027 in limita bugetului alocat schemei.

 Este important de subliniat ca, avand in vedere ca Regulamentul se aplica pana la 31 decembrie 2023, conform art. 15 din schema de ajutor de minimis, se pot incheia contracte de finantare pana la data de 31.12.2023, in perioada 2022-2027 efectuandu-se platile pentru contractele incheiate.

 Sectoare de activitate eligibile:

Prezenta schema de ajutor de minimis se adreseaza intreprinderilor, inclusiv societatilor cooperative, care activeaza in sectoarele industriei prelucratoare si al recuperarii materialelor, conform sectiunii C pozitiile 1310-3320, sau/si recuperarea materialelor, conform sectiunii E pozitiile 3831-3832 din Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), precum si entitatilor din infrastructura pentru evaluarea conformitatii produselor industriale, asociatiilor profesionale si patronatelor de ramura.

 

Intensitatea maxima a ajutorului de minimis acordat in cadrul acestei scheme de finantare este de:

  1. 50% de la bugetul de stat, din cheltuielile efectuate de beneficiari, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatile prevazute la pct.1 lit. a)-f);
  2. 30% de la bugetul de stat, din cheltuielile efectuate de beneficiari, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatea prevazuta la pct.1 lit. g);
  3. 45% de la bugetul de stat, din cheltuielile efectuate de beneficiari, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatea prevazuta la pct.1 lit. h), indiferent de beneficiar.

 

Suma totala a ajutoarelor de minimis primite de intreprinderea unica pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, nu depaseste echivalentul in lei a 200.000 euro si de 100.000 euro pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost.

 Precizam, ca potrivit Ghidului recent aprobat, intreprinderea unica – include toate intreprinderile intre care exista cel putin una dintre relatiile urmatoare:

  1. o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor unei alte intreprinderi;
  2. o intreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte intreprinderi;
  3. o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra altei intreprinderi in temeiul unui contract incheiat cu intreprinderea in cauza sau in temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
  4. o intreprindere care este actionar sau asociat al unei alte intreprinderi si care controleaza singura, in baza unui acord cu alti actionari sau asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor intreprinderii respective

 

Este important de mentionat faptul ca ajutorul de minimis nu se cumuleaza cu alte ajutoare de stat pentru aceleasi cheltuieli eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeasi masura de finantare prin capital de risc, daca un astfel de cumul ar depasi intensitatea sau valoarea maxima relevanta a ajutorului stabilita pentru conditiile specifice ale fiecarui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptata de Comisia Europeana.

 Ajutoarele de minimis care nu se acorda pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate in temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeana.

Ajutorul de minimis acordat prin prezenta masura poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene in cazul ajutoarelor de minimis acordate intreprinderilor care presteaza servicii de interes economic general, in limita plafonului stabilit in regulamentul respectiv.

 Conditii de eligibilitate ale solicitantului:

Pentru a beneficia de ajutorul de minimis, solicitantii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

  1. sa fie persoane juridice cu sediul in Romania, inregistrate la registrul comertului ca societati comerciale sau ca societati cooperative care isi desfasoara activitatea in Romania;
  2. sa realizeze profit din activitatea de exploatare, conform ultimei situatii financiare anuale transmise si inregistrate la administratia teritoriala a Ministerului Finantelor;
  3. sa nu se afle in stare de insolventa, sa nu aiba afacerile administrate de un judecator-sindic, sa nu le fi fost impusa nicio restrictie asupra activitatii comerciale, sa nu fie subiectul unor aranjamente intre creditori sau sa se afle intr-o alta situatie similara cu cele mentionate anterior, reglementate prin lege;
  4. sa nu inregistreze datorii restante la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, atestate prin certificate fiscale; fac exceptie operatorii economici care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor restante la bugetul de stat, acordate prin conventii si/sau ordine conform prevederilor legale, si respecta termenele de plata, atestate prin certificate fiscale;
  5. reprezentantul legal sa nu fi fost supus unei condamnari in ultimii 3 ani de catre nicio instanta de judecata, din motive profesionale sau etic profesionale;
  6. sa nu se afle in dificultate conform art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat, cu modificarile si completarile ulterioare;
  7. intreprinderea unica sa nu fi beneficiat in ultimii 2 ani fiscali si in anul fiscal in curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitata in proiect, sa depaseasca echivalentul in lei a 200.000 euro si de 100.000 euro pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost;
  8. sa nu fi fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurentei de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata, cu dobanzile si penalitatile aferente;
  9. sa detina resursele financiare necesare asigurarii cofinantarii pentru implementarea proiectului;
  10. sa realizeze produse prelucrate pentru care exista piata asigurata;
  11. sa aiba structura organizatorica specializata pentru implementarea proiectului, pentru categoriile de activitati prevazute la pct. 1 lit. a)-c) din prezentul ghid;
  12. sa prezinte sinteza rezultatelor cercetarilor si, dupa caz, copia brevetului eliberat de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si sa demonstreze avantajele aplicarii industriale a acestora, pentru activitatile prevazute la pct. 1 lit. e) din prezentul ghid;
  13. sa prezinte certificatul de inregistrare a marcilor, desenelor si a modelelor industriale de la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si sa demonstreze avantajele inregistrarii acestora pe pietele externe pentru proiectele aferente activitatii prevazute la pct. 1 lit. h) din prezentul ghid.

 Criterii de eligibilitate ale proiectelor:

Pentru a fi eligibil in cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, un proiect trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele criterii:

  1. sa se incadreze in categoriile de activitati prevazute la pct. 1;
  2. sa contina etapele proiectului, precum si structura de finantare pe etape;
  3. sa asigure implementarea proiectului in maximum 24 de luni de la incheierea contractului de finantare;
  4. sa prezinte elementele care fundamenteaza rezultatele estimate la finalizarea proiectului;
  5. dimensiunea finantarii solicitate, pentru activitatile mentionate la pct. 1, trebuie sa se incadreze in urmatoarele limite, din totalul cheltuielilor eligibile, respectiv:
  • 50% din cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat si 50% cofinantare din surse proprii ale beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatile prevazute la pct. 1 lit. a)-f);
  • 30% din cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat si 70% cofinantare din surse proprii ale beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatea prevazuta la pct. 1 lit. g);
  • 45% din cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat si 55% cofinantare din surse proprii ale beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se incadreaza in activitatea prevazuta la pct. 1 lit. h).

Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de minimis:

Administrator al schemei de ajutor de minimis este Ministerul Economiei, prin Directia politici industriale si competitivitate, pentru gestionarea fondurilor destinate Programului de crestere a competitivitatii produselor industriale.

Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de minimis se desfasoara dupa cum urmeaza:

  1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;
  2. primirea si inregistrarea cererilor de finantare;
  3. verificarea administrativa, respectiv conformitatea cererilor si a documentelor insotitoare;
  4. verificarea eligibilitatii beneficiarilor si proiectelor, in ordinea inregistrarii acestora la registratura Ministerului Economiei;
  5. selectia proiectelor de catre Comisie;
  6. informarea in scris a intreprinderilor beneficiare cu privire la valoarea ajutorului de minimis acordat si caracterul de minimis al acestuia, in baza prezentei scheme de ajutor de minimis, elaborata in conformitate cu prevederile Regulamentului;
  7. intocmirea si semnarea contractelor de finantare;
  8. demararea implementarii proiectelor;
  9. depunerea cererii/cererilor de rambursare, insotita/insotite de documentele justificative pentru etapa/etapele efectuata/efectuate;
  10. acordarea finantarii nerambursabile – se face de catre Directia politici industriale si competitivitate si Directia economica, numai pe baza de documente justificative si dupa verificarea cheltuielilor;
  11. monitorizarea derularii proiectelor conform prevederilor contractuale;
  12. verificarea la beneficiari a implementarii proiectelor, conform contractelor de finantare semnate.

Acordarea ajutorului de minimis:

Deschiderea sesiunii si perioada de depunere a cererilor de finantare/proiectelor vor fi anuntate pe site-ul Ministerului Economiei.

In vederea obtinerii finantarii, solicitantii trebuie sa transmita Ministerului Economiei cererea de finantare insotita de documentele prevazute la pct. 10 din cap. I al prezentului ghid.

 

Precizam ca in Ghidul solicitantului, la final, se regasesc urmatoarele 6 anexe:

  • ANEXA nr.1:Cerere de finantare
  • ANEXA nr.2:Declaratie pe propria raspundere cu privire la ajutorul de minimis
  • ANEXA nr.3:Etapele proiectului
  • ANEXA nr.4:Cerere de rambursare a cheltuielilor
  • ANEXA nr.5:Raport tehnico-financiar (intermediar/final)
  • ANEXA nr.6:Centralizator de facturi

 

Baza legala:

Ordinul ME nr.1371/2022 privind aprobarea Ghidului solicitantului pentru instituirea schemei de ajutor de minimis ”Sprijin acordat pentru implementarea Programului de crestere a competitivitatii produselor industriale”.