Solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare

Reamintim faptul ca solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare se poate depune pana la data de 31 ianuarie 2022, sub sanctiunea decaderii.

Acest termen este prevazut de Ordonanta nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.

Conform documentului mentionat, in scopul revitalizarii si evitarii deschiderii procedurii insolventei, debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu anumite exceptii, isi pot restructura obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2020 si neachitate pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala, precum si obligatiile bugetare accesorii.

Subliniem faptul ca, prin obligatii bugetare se intelege obligatia de plata a oricaror sume care se cuvin bugetului general consolidat si/sau bugetelor autoritatilor publice centrale si locale individualizata in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central, in vederea recuperarii.

Sunt obligatii bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2020 si obligatiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie dupa data de 1 ianuarie 2021 aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 decembrie 2020, precum si obligatiile fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a OUG nr.29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare (21 martie 2020) si data de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Mai mult decat atat, restructurarea obligatiilor bugetare se aplica si pentru obligatiile bugetare principale si accesorii stabilite de alte organe decat organele fiscale, precum si pentru amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale centrale dupa data de 1 ianuarie 2021 pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala potrivit art.3 alin.(3).

Nu formeaza obiect al restructurarii urmatoarele obligatii bugetare:

  1. obligatiile bugetare care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, intra sub incidenta art. 167 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul de procedura fiscala, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
  2. obligatiile bugetare stabilite prin acte administrative care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art.14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care suspendarea executarii actului administrativ inceteaza dupa data aprobarii planului de restructurare si comunicarea deciziei de inlesnire la plata, debitorul poate solicita includerea in inlesnirea la plata a obligatiilor bugetare ce au facut obiectul suspendarii sau luarea altor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare. In acest scop, organul fiscal competent comunica debitorului o instiintare de plata privind obligatiile bugetare individualizate in acte administrative pentru care a incetat suspendarea executarii, precum si deciziile referitoare la obligatiile accesorii aferente;
  3. obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat.

Dispozitiile capitolului I din OG 6/2019, “Instituirea unor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2020” sunt aplicabile si urmatorilor debitori:

  1. debitorii care pierd esalonarea la plata intrucat disponibilitatile banesti ale acestora, previzionate pe perioada de derulare a esalonarii, nu permit sustinerea acesteia;
  2. debitorii care au garantate obligatiile bugetare potrivit art. 210-211 si art. 235 din Codul de procedura fiscala.

Pentru a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, debitorii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  1. sa nu indeplineasca conditiile pentru a beneficia de esalonarea la plata reglementata de Codul de procedura fiscala;
  2. sa prezinte un plan de restructurare si un test al creditorului privat prudent, intocmite de un expert independent;
  3. sa nu se afle in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006*), cu modificarile si completarile ulterioare (*Legea nr.85/2006 a fost abrogata prin Legea nr. 85/2014);
  4. sa nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale in vigoare;
  5. sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala potrivit art. 3 alin. (3);
  6. sa indeplineasca testul creditorului privat prudent, in sensul prezentei ordonante. Testul creditorului privat prudent reprezinta o analiza de sine statatoare, efectuata pe baza premiselor avute in vedere in cadrul planului de restructurare a debitorului, din care sa rezulte ca statul se comporta similar unui creditor privat, suficient de prudent si diligent, care ar obtine un grad mai mare de recuperare a creantelor in varianta restructurarii comparata atat cu varianta executarii silite, cat si cu varianta deschiderii procedurii falimentului.

Conditia de la lit. e) se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile bugetare au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal competent sau debitorul isi indeplineste obligatiile declarative prevazute de lege in termenul stabilit potrivit art. 3 alin. (2).

Conform actului normativ, debitorul trebuie sa depuna la organul fiscal competent solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare, impreuna cu planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.

In situatia in care dupa eliberarea certificatului de atestare fiscala, potrivit art.3 alin. (3), si pana la data depunerii solicitarii de restructurare a obligatiilor bugetare au fost stinse obligatii bugetare ce pot face obiectul restructurarii, organul fiscal competent elibereaza din oficiu un nou certificat de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului in vederea ajustarii planului de restructurare, daca acesta nu a fost deja ajustat. In acest caz, obligatiile bugetare cuprinse in certificatul de atestare fiscala ce pot forma obiect al restructurarii nu se sting pana la momentul depunerii planului de restructurare ajustat.

In analiza solicitarii depuse organul fiscal competent verifica:

  1. daca debitorul se afla in dificultate generata de lipsa de disponibilitati banesti si are capacitatea financiara de plata pentru a beneficia de esalonarea la plata potrivit Codului de procedura fiscala;
  2. daca planul de restructurare contine elementele prevazute la art. 4 (1) si daca este aprobat conform art. 4 alin. (12);
  3. daca masurile de restructurare a obligatiilor bugetare respecta conditiile prevazute la art. 4 (2), (4)si (6)– (11), dupa caz;
  4. existenta masurilor de restructurare care asigura restabilirea viabilitatii debitorului si indeplinirea testului creditorului privat prudent pe baza analizei puse la dispozitie de expertul independent, potrivit definitiei prevazute la art. 2 alin. (1) f).

Solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare se solutioneaza de organul fiscal competent in termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii acesteia.

In situatia in care planul de restructurare contine masura de inlesnire la plata, eventual combinata cu masura de anulare, in parte, a unor obligatii bugetare principale si/sau cu celelalte masuri de restructurare a obligatiilor bugetare, organul fiscal procedeaza astfel:

  1. emite decizie de inlesnire la plata a obligatiilor bugetare principale. Graficul de plata stabilit in planul de restructurare face parte integranta din decizia de inlesnire la plata;
  2. emite decizie de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor datorate de debitor aferente obligatiilor bugetare principale care constituie obiect al restructurarii la plata, cu exceptia obligatiilor accesorii aferente obligatiilor bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat, care trebuie platite potrivit art. 4 alin. (6) lit. b) pct. (i) si (ii). Se emite aceasta decizie si in situatia in care obligatiile bugetare principale prevazute la art. 1 alin. (1), (3) si (4) sunt stinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
  3. emite decizie de amanare la plata a obligatiilor bugetare principale propuse a fi anulate.

Baza legala:

  • Codul de Procedura Fiscala (aprobat prin Legea nr.207/2015, publicata in MO nr.547 din23.07.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OG 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OUG 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare.