Procedura de administrare a obligatiilor fiscale datorate de PF care desfasoara activitati economice (1)

In Monitorul Oficial (Partea I) nr.1225 din 23 decembrie 2021 a fost publicat Ordinul ANAF nr.2021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Mentionam ca noile prevederi vor intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2022

Reamintim faptul ca prin OG 11/2021 au fost aduse o serie de modificari si completari Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, fiind prevazute dispozitii referitoare la competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Prin urmare, intentia legiuitorului, astfel cum rezulta din Nota de Fundamentare a actului normativ mai sus precizat, a fost aceea de a stabili competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere in sarcina organului fiscal teritorial unde acestia isi au domiciliul ca persoana fizica.

Astfel, prin aparitia Ordinului 2021/2021, s-a creat o mai buna comunicare cu contribuabilul – persoana fizica, in sensul ca pe toate domeniile de activitate ale A.N.A.F., cu exceptia inregistrarii fiscale, acesta va fi administrat de un singur organ fiscal.

Principalele idei cuprinse in Ordinul ANAF nr.2021/2021:

  • Competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii, revine in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu);
  • In situatia modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice, competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se modifica cu data modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice;
  • Aprobarea Procedurii de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Procedura de administrare a obligatiilor fiscale datorate de PF care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere:

A. Procedura de inregistrare fiscala

Potrivit Ordinului ANAF nr.2021, competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care solicita inregistrarea fiscala ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit art.31 alin.(1) lit.a) din Codul de procedura fiscala.

In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care au obligatia inregistrarii in registrul comertului, inregistrarea fiscala initiala se realizeaza potrivit legii speciale.

Competenta pentru inregistrarea fiscala initiala a sediilor secundare cu minimum 5 angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar.

Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care contribuabilii au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr.273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal in a carui evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declara sediile secundare cu mai putin de 5 angajati la organul fiscal in a carui evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

In certificatul de inregistrare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acestora, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala.

B. Obligatii declarative

Incepand cu anul 2022, declaratiile de impunere si declaratiile informative ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se depun la organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

C. Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se solutioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, aplicabile pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare.

D. Solicitarea documentelor de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Solicitarea documentelor de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza prin cerere adresata organului fiscal competent, astfel:

  1. inregistrare la registratura organului fiscal competent;
  2. transmitere prin posta;
  3. transmitere prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

E. Comunicarea documentelor catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Comunicarea documentelor catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza astfel:

  1. la domiciliul fiscal al acestora, prin remitere, sub semnatura;
  2. transmitere prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
  3. prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

F. Procedura de plata a obligatiilor fiscale

Conform procedurii, plata obligatiilor fiscale reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, inclusiv a impozitului pe venitul din salarii aferent activitatii sediilor secundare, se efectueaza de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si/sau sediile secundare ale acestora, dupa caz, la unitatea Trezoreriei Statului care deserveste organul fiscal competent.

In situatia in care o persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere efectueaza plata impozitului pe veniturile din salarii datorat de sediul sau secundar, documentele de plata se intocmesc distinct si cuprind in mod obligatoriu si urmatoarele informatii:

  1. codul de identificare fiscala si denumirea persoanei care face plata, respectiv persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care a infiintat sediul secundar – in calitate de platitor;
  2. codul de identificare fiscala al sediului secundar pentru care se face plata – in calitate de beneficiar.

Din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat in luna anterioara, unitatea Trezoreriei Statului care deserveste organul fiscal competent vireaza lunar, potrivit prevederilor legale in vigoare si precizarilor Ministerului Finantelor, cotele defalcate prevazute de lege cuvenite bugetelor locale, astfel:

  1. pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere din municipiul Bucuresti si pentru sediile secundare ale acestora care isi desfasoara activitatea in municipiul Bucuresti: la bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si la bugetul municipiului Bucuresti;
  2. pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, altele decat cele prevazute la lit. a), precum si pentru sediile secundare ale acestora care isi desfasoara activitatea in judete, inclusiv in judetul Ilfov: la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si la bugetele locale ale judetelor pe teritoriul carora isi au domiciliul fiscal persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sau isi desfasoara activitatea sediile secundare, dupa caz.

Operatiunile descrise mai sus se efectueaza in sistem informatic, pe baza de nota contabila.

G. Procedura de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Conform Procedurii publicate prin Ordinul ANAF nr.2021, activitatea de control fiscal se desfasoara in baza prevederilor titlului VI „Controlul fiscal” din Codul de procedura fiscala.

Actiunile de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se efectueaza de catre personalul cu atributii de inspectie fiscala din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

Prin exceptie, in baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, se pot efectua actiuni de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si de catre alte structuri de inspectie fiscala, prin delegare de competenta.

Actiunile de inspectie fiscala pentru care au fost comunicate avize de inspectie fiscala in vederea efectuarii inspectiei fiscale la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se efectueaza de organele de inspectie fiscala care au emis avizele de inspectie fiscala, care solicita, pana la data de incepere a inspectiei fiscale, delegare de competenta de la organul fiscal care detine competenta de administrare a contribuabilului si catre care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Actiunea de inspectie fiscala va fi inceputa numai dupa primirea delegarii de competenta.

Actiunile pentru care au fost emise ordine de serviciu, in vederea efectuarii controlului inopinat la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea, se vor elimina din programul de activitate al structurii care a emis ordinul de serviciu, urmand ca intreaga documentatie care a stat la baza deciziei de efectuare a controlului inopinat sa fie transmisa, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care drept urmare a analizelor proprii efectuate va decide daca se mai impune demararea controlului inopinat.

Actiunile de verificare documentara, pentru care s-a procedat, pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, la transmiterea invitatiei pentru audiere, respectiv s-a realizat audierea contribuabilului, vor fi finalizate de organul fiscal care le-a initiat. Pentru actiunile de verificare documentara, pentru care nu s-a transmis invitatia pentru audiere, respectiv nu s-a realizat audierea contribuabilului pana la termenul mentionat mai sus, se va proceda la predarea intregii documentatii, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care va analiza documentatia primita si va decide in legatura cu initierea unei noi actiuni de verificare documentara, prin realizarea actiunilor si intocmirea documentelor prevazute de procedura corespunzatoare.

Actele de control fiscal incheiate in urma actiunilor de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, insotite, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis de structurile care vor incheia actiunile de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, se transmit organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

Actiunile de inspectie fiscala sau de control inopinat incepute, conform legii, de catre organele de inspectie fiscala la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost finalizate pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se vor finaliza de organele de inspectie fiscala care le-au initiat. In sensul celor precizate, o actiune de inspectie fiscala sau de control inopinat se considera inceputa daca echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat si a fost stabilita data de incepere a inspectiei fiscale/controlului inopinat, conform legii.

Actul de control incheiat in urma actiunii de inspectie fiscala sau de control inopinat, insotit, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

Contestatiile formulate la actele administrativ-fiscale incheiate, se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativ-fiscale contestate. Aceste contestatii, insotite de dosarul contestatiei, precum si de referatul cu propuneri de solutionare intocmit de organul fiscal central emitent, se vor transmite spre solutionare organului competent la data depunerii contestatiei, potrivit legii.

H. Procedura de indrumare si asistenta pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Indrumarea si asistenta persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza potrivit prevederilor Ordinului MF nr.1233/2021 pentru aprobarea Procedurii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor, acordate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si de coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei

I. Procedura de urmarire a respectarii inlesnirilor la plata aflate in derulare acordate persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, urmarirea modului de respectare a inlesnirilor la plata acordate in baza actelor normative in materie se realizeaza de catre organul fiscal competent.

Actul administrativ prin care se comunica persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere modificarea/pierderea/mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata este emis de organul fiscal competent, care intreprinde masurile care se impun in vederea aplicarii legislatiei in domeniu.

Baza legala:

  • Ordinul ANAF nr.2021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăsoară activităti economice in mod independent sau exercită profesii libere;
  • Codul de Procedura Fiscala din 2015 (Legea nr. 207/2015), cu modificarile si completarile ulterioare.