Procedura de administrare a obligatiilor fiscale datorate de PF care desfasoara activitati economice (2)

J. Procedura de compensare si restituire a obligatiilor fiscale

Restituirea sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare cuvenite, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza de catre organul fiscal competent numai dupa compensarea efectuata cu alte obligatii fiscale datorate, in conformitate cu prevederile art. 168 din Codul de procedura fiscala.

K. Procedura de executare silita

In cazul recuperarii creantelor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere in cadrul procedurii de executare silita, organul de executare coordonator este organul fiscal competent. In situatia in care executarea silita se efectueaza prin somatie si poprire, aplicarea masurii de executare silita se efectueaza de catre organul de executare coordonator.

La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare competente sa aplice procedura de executare silita prin sechestrarea si valorificarea bunurilor mobile/imobile ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sunt organele fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla bunurile.

Prin exceptie, atunci cand se constata ca exista pericolul evident de instrainare, substituire sau de sustragere de la executare silita a bunurilor si veniturilor urmaribile ale debitorului, organul de executare coordonator poate proceda la indisponibilizarea si executarea silita a acestora, indiferent de locul in care se gasesc bunurile.

La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare numesc comisiile de licitatie, in vederea desfasurarii procedurii de valorificare a bunurilor sechestrate.

L. Reglementarea activitatii juridice

Conform procedurii, reprezentarea in fata instantelor de judecata este asigurata de structura juridica din cadrul organului fiscal emitent al actului administrativ sau al actului de executare, indiferent de momentul nasterii litigiului.

Prin exceptie de la regula mentionata anterior, pentru litigiile avand ca obiect procedura insolventei persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, reprezentarea in fata instantelor de judecata este asigurata de catre Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art.31 alin.(1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

Precizam ca, in litigiile avand ca obiect procedura insolventei, instrumentarea dosarelor se realizeaza de catre Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, doar in perioada in care contribuabilul se afla in administrarea acestuia, ulterior fiind inaintat Serviciului juridic din cadrul organului fiscal in a carui competenta se va afla contribuabilul, care se subroga in drepturile si obligatiile organului fiscal in administrarea caruia s-a aflat anterior contribuabilul.

DISPOZITII TRANZITORII:

Inregistrare fiscala:

  • Incepand cu data de 1 ianuarie 2022, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala se declara de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere la noul organ fiscal competent.
  • Procedura de declarare in inactivitate fiscala, de reactivare a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declarate inactive sau de indreptare a erorilor materiale in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care la data de 1 ianuarie 2022 se afla in curs de derulare, se finalizeaza de noul organ fiscal competent.
  • In vederea finalizarii procedurii de inactivare, de reactivare sau de indreptare a erorilor materiale in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declarate inactive, pentru care se schimba competenta de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate documentele emise, comunicate sau primite, dupa caz, in derularea fluxului procedural de declarare in inactivitate, reactivare a contribuabililor declarati inactivi sau de indreptare a erorilor materiale.

Obligatii declarative:

Declaratiile de impunere si declaratiile informative ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se depun la noul organ fiscal competent incepand cu data de 1 ianuarie 2022.

Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA si optiune de rambursare:

Pentru toate persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere pentru care se schimba competenta de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate informatiile inscrise in baza de date speciala privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale centrale au stabilit risc fiscal mare, in conditiile legale, care privesc respectivele persoane fizice.

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse in termenul legal prevazut, inclusiv cele aferente lunii noiembrie 2021, de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, pentru care competenta de administrare se modifica la data de 1 ianuarie 2022, potrivit prevederilor art. 331 din Codul de procedura fiscala, si nesolutionate pana la data preluarii de catre noul organ fiscal competent, se solutioneaza dupa cum urmeaza:

  • in cazul deconturilor pentru care s-au emis deciziile de rambursare si nu a fost finalizata etapa de compensare/restituire pana la data predarii, se transfera dosarul solicitarii, inclusiv decizia de rambursare aprobata, noului organ fiscal competent, in vederea finalizarii procedurii;
  • deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare pana la data predarii se transfera noului organ fiscal competent, in vederea solutionarii, potrivit prevederilor legale in vigoare.

Conform Ordinului ANAF nr.2021, vechiul organ fiscal central, competent la data depunerii decontului, transmite noului organ fiscal competent deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare nesolutionate, insotite, in mod obligatoriu, de actele procedurale intocmite potrivit procedurii de solutionare, pana la data predarii, cum ar fi:

  1. referatul prin care se propune inscrierea persoanei in baza de date speciala, dupa caz;
  2. nota prin care compartimentul de specialitate propune anularea actelor procedurale intocmite ca urmare a incadrarii deconturilor in curs de solutionare la risc fiscal mic, dupa caz;
  3. referatul care cuprinde propunerea privind mentinerea sau radierea, dupa caz, a persoanei impozabile in/din baza de date speciala;
  4. referatul motivat intocmit de compartimentul cu atributii de colectare sau de compartimentul juridic, in cazul in care pentru persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
  5. alte documente intocmite pentru solutionarea decontului.

Plata obligatiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere:

Eventualele plati efectuate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul vechilor organe fiscale, ulterior datei de 31 decembrie 2021, se vor transfera la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat noul organ fiscal competent, pe baza urmatoarelor informatii:

  1. codul de identificare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere pentru care se schimba competenta de administrare incepand cu data de 1 ianuarie 2022;
  2. vechiul organ fiscal;
  3. noul organ fiscal competent.

 Operatiunile de transfer prevazute anterior se efectueaza pana la data de 31 martie 2022, prin redirijarea automata a platilor eronate.

Dupa aceasta data, eventualele plati efectuate eronat de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, la unitatile Trezoreriei Statului la care sunt arondate vechile organe fiscale, se vor returna platitorilor.

Prevederile de mai sus se aplica in mod corespunzator si sediilor secundare infiintate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Gestiunea inlesnirilor la plata:

Incepand cu 1 ianuarie 2022, urmarirea modului de respectare a inlesnirilor la plata acordate in baza actelor normative in materie, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, se realizeaza de catre noile organe fiscale competente.

Conform Procedurii, actele administrative prin care s-au acordat inlesniri la plata, impreuna cu graficele de esalonare, se transmit de vechiul organ fiscal, in format hartie, insotite de:

  1. nota de constatare prin care se precizeaza modul de respectare a inlesnirilor la plata acordate pana la data de 31 decembrie 2021;
  2. scrisorile de garantie/politele de asigurare de garantie emise de institutii de credit sau, dupa caz, de o institutie financiara nebancara inscrisa in registrele Bancii Nationale a Romaniei ori contractele de ipoteca sau gaj, in original. Scrisorile de garantie/politele de asigurare de garantie trebuie sa fie in termen de valabilitate, iar pentru contractele de ipoteca sau gaj sa se faca mentiunea privind inscrierea acestora in vederea efectuarii publicitatii legale.

Garantiile in numerar depuse la unitatile Trezoreriei Statului la care sunt arondate vechile organe fiscale se transfera de catre acestea, pana la termenul prevazut la pct. 3 al lit. I, in conturile corespunzatoare deschise de catre noile organe fiscale competente la unitatile Trezoreriei Statului la care acestea sunt arondate.

Prevederile mentionate anterior se aplica in mod corespunzator si sediilor secundare infiintate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Solutionarea cererilor de compensare si/sau restituire ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Cererile de compensare si/sau de restituire depuse de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, al caror termen legal de solutionare se implineste dupa data de 1 ianuarie 2022, vor fi predate spre solutionare noului organ fiscal competent, ca parte a dosarului fiscal al persoanei fizice.

Procedura de executare silita:

Vechile organe fiscale, care au infiintat popriri inainte de data de 31 decembrie 2021 asupra veniturilor datorate de terti ori asupra disponibilitatilor din conturile bancare ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, comunica, pana la termenul prevazut la pct. 3 al lit. I, tertilor si tuturor bancilor unde sunt infiintate popriri noile coduri IBAN in care se vor vira sumele, cu exceptia situatiei in care poprirea a fost comunicata prin mijloace electronice de transmitere la distanta dupa data de 1 ianuarie 2021.

In situatia in care exista sume obtinute in contul 50.67 „Disponibil din sume incasate din valorificarea bunurilor mobile si imobile in cadrul procedurii de executare silita”, din valorificarea bunurilor sechestrate, pana la data de 31 decembrie 2021, acestea se distribuie de catre organul de executare care a valorificat bunul pana la aceasta data sau, dupa caz, se restituie ofertantilor, potrivit legii.

Predarea-primirea dosarelor fiscale, a informatiilor si a documentelor privind administrarea obligatiilor fiscale:

Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se preiau in administrare de catre noul organ fiscal competent, incepand cu data de 1 ianuarie 2022.

Predarea-primirea dosarelor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, precum si ale sediilor secundare ale acestora se realizeaza intre organele fiscale centrale implicate, pe baza de protocol de predare-primire, aplicandu-se in mod corespunzator procedura aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si pentru sediile secundare ale acestora informatiile aflate in sistemele informatice de administrare a creantelor fiscale se transfera in format electronic intre organele fiscale centrale implicate in procedura de predare-primire, in termen de 5 zile lucratoare de la inchiderea anului fiscal 2021.

In Ordinul ANAF nr.2021, pana la data de 21 ianuarie 2022 se va finaliza protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale ale persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, precum si pentru sediile secundare ale acestora.

Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, radiate din registrele in care au fost inregistrate, dosarele fiscale nu se predau de catre organele fiscale.

Ori de cate ori este necesar noul organ fiscal poate solicita documente sau informatii cu privire la persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere radiate.

Baza legala:

  • Ordinul ANAF nr.2021/2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăsoară activităti economice in mod independent sau exercită profesii libere;
  • Codul de Procedura Fiscala din 2015 (Legea nr. 207/2015), cu modificarile si completarile ulterioare.