Procedura de acordare a garantiilor de stat si a grantului – RURAL INVEST

In Monitorul Oficial nr.89 din data de 1 februarie 2023 a fost publicat Ordinul comun al MF/MADR nr.794/37/2023 privind modificarea si completarea Ordinului nr.2119/274/2022 pentru aprobarea procedurii de acordare a garantiilor de stat si a grantului, precum si a conventiei de garantare si plata a granturilor si a conventiei de implementare asociate componentei RURAL INVEST din cadrul IMM INVEST PLUS.

Conform documentului, plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate a acesteia, respectiv de la aprobarea acesteia de catre Comisia Europeana pana la data de 31 decembrie 2023, este de 4.400.000.000 lei, din care 3.494.044.655 lei in anul 2023.

Este foarte important faptul ca plafonul pentru anul 2023 poate fi realocat intre componentele schemei de ajutor de stat administrate de catre FGCR, la propunerea acestuia, cu acordul Ministerului Finantelor, in limita plafonului total alocat FGCR pentru componentele RURAL INVEST si AGRO IMM INVEST, respectiv pentru acordarea de garantii in cadrul programului, in functie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate si de ritmul de acordare a garantiilor.

Procedura reglementeaza modalitatea si conditiile de acordare, monitorizare si solutionare a cererilor de plata a garantiilor de stat si de acordare a granturilor prevazute de OUG nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat Imm Invest Plus si a componentelor acesteia — IMM Invest Romania, Agro IMM Invest, IMM Prod, Garant Construct, Innovation Si Rural Invest, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN — S.A. (FGCR), in calitate de mandatar al statului, prin Ministerul Finantelor (MF), pentru unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii si/sau unul/una sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de catre stat, prin MF, in procent de maximum 90% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente creditului garantat.

Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar din industria alimentara, inclusiv din industria de procesare a sfeclei de zahar, este de 10.000.000 lei, iar in cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii si pisciculturii este de 5.000.000 lei, si se acorda in limita valorii celei mai mari dintre cele mentionate la lit. a)—c), dupa cum urmeaza:

  1. 15% din cifra de afaceri anuala totala medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile inchise, respectiv ultimele trei perioade contabile inchise ale venitului brut, sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; in cazul intreprinderilor infiintate cu mai putin de 3 ani fata de data solicitarii garantiei, plafonul se calculeaza pe baza duratei de functionare a intreprinderii la momentul depunerii solicitarii de garantare, respectiv: (i) pentru beneficiarii care depun situatiile financiare anuale, plafonul se calculeaza pe baza situatiilor financiare anuale depuse, daca este cazul, precum si a balantelor de verificare lunare aferente duratei de functionare a intreprinderii; (ii) pentru beneficiarii care realizeaza venituri din desfasurarea de activitati independente sau agricole pentru care venitul se determina pe baza de norma de venit sau, dupa caz, conform declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente, plafonul se calculeaza pe baza datelor anuale;

sau

  1. 50% din cheltuielile cu energia electrica, energia termica si gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de ajutor; in cazul intreprinderilor nou-infiintate care nu detin evidente integral pentru cele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculeaza pe baza duratei de functionare a intreprinderii la momentul depunerii solicitarii de garantare;

sau

  1. in cazurile in care utilizarea limitelor prevazute la lit. a) sau b) nu acopera necesarul de lichiditate, in urma justificarii fundamentate de potentialul beneficiar, cuantumul imprumutului poate fi stabilit astfel incat sa acopere nevoile de lichiditati de la momentul acordarii acestuia pentru urmatoarele 12 luni in cazul IMM-urilor si pentru urmatoarele 6 luni in cazul intreprinderilor mari si intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie. Justificarea consta in faptul ca beneficiarul isi desfasoara activitatea in sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sanctiunile impuse de Uniunea Europeana (UE) si de partenerii sai internationali, precum si de contramasurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv in perturbari ale lanturilor de aprovizionare sau in plati restante din Rusia sau Ucraina, in riscuri sporite de atacuri cibernetice sau in cresteri de preturi la anumiti factori de productie sau anumite materii prime afectate de criza actuala.

Sectoarele deosebit de afectate sunt sectoarele/domeniile eligibile la finantare in cadrul schemei de ajutor de stat. Necesarul de lichiditate poate include atat costuri cu capital de lucru, cat si costurile cu investitii, cu conditia prezentarii unor documente justificative de catre beneficiar. Beneficiarii care au finantat nevoile de lichiditati prin ajutoarele acordate in cadrul programelor IMM INVEST ROMANIA, inclusiv in cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST, sau prin alte ajutoare acordate in temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate in baza Comunicarii Comisiei privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei de COVID-19 nu pot beneficia de sprijin in baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu exceptia situatiei in care o fractie din aceste nevoi a ramas neacoperita cu finantare. Aceasta posibilitate va fi utilizata pentru beneficiarii a caror cifra de afaceri sau factura la energie nu este un indicator bun pentru a prognoza cheltuielile in lunile urmatoare (de exemplu, daca beneficiarul este o companie noua sau un start-up) sau au nevoie de mai multa lichiditate pentru a rezista in contextul economic actual.

 

Precizari utile:

  • In cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestei componente, din ajutorul de stat se acopera valoarea dobanzii datorate de beneficiarii componentei pe o perioada de maximum 12 luni de la data acordarii creditului, precum si valoarea integrala a comisionului de administrare si a comisionului de risc datorata pe intreaga durata de derulare a creditului garantat in cadrul componentei, ce se va acorda din bugetul de stat prin bugetul MF, in limita creditelor aprobate in buget cu aceasta destinatie.
  • Ajutoarele de stat acordate prin prezenta componenta se cumuleaza cu cele acordate prin Programul IMM INVEST PLUS, inclusiv prin componentele acestuia.
  • Programul IMM INVEST PLUS va deveni operational la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana si contractele de garantare aferente componentelor programului vor fi emise pana la 31 decembrie 2023. Plata dobanzilor se realizeaza pana la data de 31 martie 2026 inclusiv.
  • Durata maxima a finantarii in cazul creditelor de investitii este de 72 de luni, inclusiv perioada de gratie, fara posibilitate de prelungire. La inceputul perioadei de creditare, institutiile de credit pot acorda, la solicitarea beneficiarilor, o perioada de gratie de maximum 18 de luni pentru rambursarea principalului.
  • Durata maxima a finantarii in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru este de 36 de luni, fara posibilitate de prelungire.
  • In cazul creditelor pentru capital de lucru cel putin in ultimele 12 luni de valabilitate a garantei se aplica graficul de rambursare in rate fara posibilitatea beneficiarului de a efectua trageri/utiliza sume din credit.
  • Durata garantiilor acordate nu poate depasi 6 ani pentru creditele de investitii si 3 ani pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru.

 

Activitatile eligibile la finantare in cadrul componentei RURAL INVEST pentru codul/codurile CAEN pentru finantare mentionat/mentionate in contractul de garantare si in acordul de finantare sunt:

  1. achizitie de echipamente/masini/utilaje/mijloace de transport/alte mijloace fixe, inclusiv TVA;
  2. achizitie de active necorporale: software/licente programe/brevete, inclusiv TVA;
  3. achizitie de spatiu de productie/servicii/comercial/depozitare/terenuri pentru constructie, inclusiv TVA;
  4. achizitie de parti sociale si actiuni;
  5. constructie de spatii de productie/servicii/spatii comerciale/depozitare, inclusiv TVA;
  6. cheltuieli de reparatii capitale, modernizari spatii de lucru/sedii/puncte de lucru, inclusiv TVA;
  7. alte cheltuieli aferente planului de investitie, inclusiv TVA;
  8. active biologice productive, inclusiv TVA;
  9. cheltuieli de aprovizionare/productie/desfacere;
  10. cheltuieli de executare lucrari si/sau de prestare de servicii;
  11. cheltuieli de constituire/prelucrare/valorificare stocuri;
  12. cheltuieli de intretinere, reparatii curente spatii de lucru/sedii/puncte de lucru;
  13. alte tipuri de cheltuieli necesare desfasurarii activitatii curente;
  14. cheltuieli cu salarii si asimilate pentru toate activitatile desfasurate de catre beneficiar;
  15. cheltuieli cu chirii/utilitati;
  16. impozite/taxe/contributii/alte sume datorate bugetului general consolidat a caror obligatie de plata este in sarcina beneficiarului pentru toate activitatile desfasurate de catre acesta;
  17. alte costuri de operare;
  18. active biologice de natura stocurilor si produse agricole, precum si cheltuieli privind activele biologice de natura stocurilor.

 

Beneficiarul poate efectua cheltuieli din credit si pe alte coduri CAEN eligibile, cu conditia ca acestea sa fie autorizate conform Legii nr.265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului.

In situatia in care au fost efectuate plati din credit pentru alte coduri CAEN eligibile, dar acestea nu au fost mentionate in acordul de finantare/contractul de garantare, institutia de credit va transmite o copie a certificatului constatator pus la dispozitie de beneficiar, in care, la sectiunea «sedii/activitati autorizate», sa se regaseasca aceste coduri CAEN eligibile componentei RURAL INVEST.

 

Pot beneficia de garantii, respectiv de ajutor de stat in baza schemei intreprinderile care sunt beneficiari ai Componentei RURAL INVEST si care indeplinesc cumulativ, la data solicitarii, urmatoarele criterii de eligibilitate:

  1. se incadreaza in normele de creditare ale finantatorului si in normele de garantare F.G.C.R.;
  2. nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, la data solicitarii garantiei de stat sau, daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumita in continuare C.R.C.;
  3. nu figureaza in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati cu interdictie de a emite cecuri si cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii garantiei de stat;
  4. impotriva lor nu s-a deschis procedura insolventei;
  5. prezinta institutiei de credit garantii colaterale care, in cazul creditelor de investitii, impreuna cu garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate din credit, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. In cazul creditelor de investitii, in situatia in care nu se pot institui ipoteci legale asupra bunurilor achizitionate prin credit, se instituie ipoteci legale asupra altor bunuri mobile sau imobile sau asupra unor depozite bancare proprietatea beneficiarului si/sau a tertilor garanti, care sa acopere in proportie de 100% valoarea finantarii, proportional cu procentul de garantare. Pentru creditele de investitie valoarea de piata a activelor aduse in garantie trebuie sa fie mai mare sau cel putin egala cu valoarea finantata. Pentru creditele de investitii acordate pentru achizitia de softuri, beneficiarul prezinta si alte garantii colaterale (depozite colaterale) care, impreuna cu garantia de stat, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. Pentru creditele de investitii acordate pentru achizitia de parti sociale sau actiuni, in completarea ipotecii legale mobiliare asupra partilor sociale/actiunilor, se instituie si ipoteci legale asupra unor bunuri mobile sau imobile sau asupra unor depozite bancare proprietatea beneficiarului si/sau a tertilor garanti, care, impreuna cu garantia de stat, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. Pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru este inclusa in structura de garantii aferente creditului ipoteca legala mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la institutia de credit, impreuna cu garantia de stat;
  6. nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care inregistreaza astfel de obligatii restante, beneficiarul se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(a) in cadrul schemei de ajutor de stat. In cazul in care inregistreaza astfel de obligatii restante, in cazul creditelor de investitie, beneficiarul trebuie sa faca dovada achitarii acestora inainte de solicitarea de garantare;
  7. nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;
  8. nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile;
  9. administratorii persoane fizice si/sau juridice rezidente pe teritoriul Romaniei nu au fapte inscrise in cazierul judiciar si cazierul fiscal, documente valabile la data solicitarii garantiei de stat. In cazul administratorilor persoane fizice si/sau juridice nerezidente pe teritoriul Romaniei se prezinta o declaratie autentica pe propria raspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, dupa caz, din care sa rezulte ca nu au savarsit fapte si nu s-au aflat in situatii de natura celor care se inscriu in evidenta cazierului fiscal/judiciar, precum si ca nu sunt inregistrati fiscal in Romania.
  10. este afectat de criza in conformitate cu prevederile Comunicarii Comisiei Europene – Cadru Temporar de criza pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei impotriva Ucrainei nr. 2022/C 131 I/01, conform declaratiei pe propria raspundere, completata si semnata de beneficiarul finantarii;
  11. finantarea pentru acoperirea nevoilor de lichiditati in conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) lit. c) reprezinta diferenta ce a ramas neacoperita cu finantare aferenta nevoilor de lichiditate acordate in baza Comunicarii Comisiei privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei de COVID-19 pentru asigurarea nevoile de lichiditati prin ajutoarele acordate in cadrul programelor IMM INVEST ROMANIA, inclusiv in cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST sau alte ajutoare acordate in temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate in baza Comunicarii Comisiei privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei de COVID-19, conform declaratiei pe propria raspundere, completata si semnata de beneficiarul finantarii.

 

Nu pot beneficia de facilitatile acordate in cadrul Componentei RURAL INVEST beneficiarii care fac obiectul sanctiunilor adoptate de UE si nici persoanele, entitatile sau organismele desemnate in mod specific in actele juridice care impun sanctiunile respective, intreprinderile detinute sau controlate de persoane, entitati sau organisme vizate de sanctiunile adoptate de UE si intreprinderile care isi desfasoara activitatea in industrii vizate de sanctiunile adoptate de UE, in masura in care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sanctiunilor relevante, nelimitandu-se insa la acestea.

O intreprindere care face parte dintr-un grup mai mare de intreprinderi sau care este preluata de acesta nu este eligibila pentru a beneficia de ajutoare de stat in cadrul prezentei scheme, cu exceptia cazului in care se poate demonstra ca dificultatile intreprinderii nu sunt rezultatul unei alocari arbitrare a costurilor in cadrul grupului si ca dificultatile sunt prea grave pentru a fi solutionate de catre grup. In astfel de cazuri se va solicita, de regula, o contributie substantiala din partea grupului la costurile masurii de solvabilitate.

 

 

Baza legala:

  • Ordinul MF 794/2023 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 2.119/274/2022 pentru aprobarea procedurii de acordare a garantiilor de stat si a grantului, precum si a conventiei de garantare si plata a granturilor si a conventiei de implementare asociate componentei RURAL INVEST din cadrul IMM INVEST PLUS;
  • Ordinul MF 2119/2022 pentru aprobarea procedurii de acordare a garantiilor de stat si a grantului, precum si a conventiei de garantare si plata a granturilor si a conventiei de implementare asociate componentei RURAL INVEST din cadrul IMM INVEST PLUS.