Codul de procedura fiscala – noi modificari

In Monitorul Oficial (Partea I) nr.86 din data de 31 ianuarie 2023 a fost publicata Ordonanta Guvernului (OG) nr.16/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu aplicabilitate din 3 februarie 2023.

 

Executivul a adoptat o Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, act normativ care vizeaza transpunerea Directivei (UE) 2021/514, posibilitatea efectuarii de catre ANAF de controale si verificari ale procedurilor de raportare si de diligenta fiscala prevazute in anexa la Acordul FATCA si punerea in aplicare a standardului minim cu privire la articolul 16 „Procedura amiabila” din Conventia multilaterala pentru implementarea in cadrul tratatelor fiscale a masurilor legate de prevenirea erodarii bazei impozabile si a transferului profiturilor.

 

Prin urmare, potrivit unui comunicat al Guvernului, din perspectiva transpunerii Directivei (UE) 2021/514, prin OG 16/2023 se au in vedere introducerea urmatoarelor aspecte:

  • standardului „relevantei previzibile” in ceea ce priveste schimbul de informatii fiscale. In acest sens, atunci cand autoritatea fiscala a unui stat membru adreseaza o cerere de informatii unei autoritati fiscale din alt stat membru, aceasta trebuie sa precizeze, pe de o parte, scopul fiscal pentru care informatiile sunt solicitate, iar, pe de alta parte, ce informatii ii sunt necesare in vederea aplicarii prevederilor privind taxele si impozitele;
  • obligatiei de a colecta o serie de informatii cu privire la vanzatorii raportabili care opereaza pe platforma respectiva si de a le raporta catre autoritatea fiscala – in sarcina operatorilor de platforme atat din state membre, cat si din state terte;
  • obligatiei de inregistrare in sarcina operatorilor de platforme din state terte care au pe platforma vanzatori raportabili din state membre ale UE;
  • unor sanctiuni pentru operatorii de platforme care nu respecta procedurile de diligenta fiscala si de raportare. In cazul operatorilor de platforme din state terte, sanctiunile pot ajunge pana la revocarea inregistrarii si oprirea accesului la platforma respectiva;
  • posibilitatii realizarii de catre mai multe autoritati fiscale din state membre, la cerere, a unor controale comune;
  • largirea sferei de aplicare a schimbului automat de informatii prin includerea redeventelor in categoriile specifice de venituri si de capital care pot face obiectul acestui mecanism.

 

Pentru verificarea respectarii de catre institutiile financiare raportoare a procedurilor de raportare si de diligenta fiscala, precum si a procedurilor de conformare prevazute in anexa la Acordul FATCA, se reglementeaza posibilitatea efectuarii de catre ANAF de controale si verificari in acest sens.

Pentru punerea in aplicare a standardului minim cu privire la articolul 16 „Procedura amiabila” din Conventia multilaterala pentru implementarea in cadrul tratatelor fiscale a masurilor legate de prevenirea erodarii bazei impozabile si a transferului profiturilor, se introduce prevederea potrivit careia un contribuabil, in baza unei conventii sau a unui acord de evitare a dublei impuneri, poate face o cerere de initiere a unei proceduri amiabile catre autoritatile competente din oricare dintre statele semnatare ale unei conventii sau a unui acord.

 

Procedura amiabila (conform modificarilor din OG 16/2023):

In baza prevederilor conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat, cand un contribuabil considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile acelei conventii sau acord, acel contribuabil isi poate prezenta cazul autoritatii competente a oricaruia dintre statele contractante, daca conventia sau acordul respectiv prevede aceasta posibilitate.

In cazul in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante, contribuabilul rezident in Romania poate solicita A.N.A.F. initierea procedurii amiabile atunci cand considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile conventiei sau acordului respectiv.

In situatia in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante si A.N.A.F. considera ca obiectia contribuabilului nu poate fi admisa sau este nejustificata, A.N.A.F. notifica autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri asupra acestui fapt sau implementeaza un proces de consultare bilaterala care permite autoritatii competente a celuilalt stat sa isi prezinte opiniile cu privire la obiectul procedurii amiabile.

Prevederile prezentului articol se completeaza cu prevederile Conventiei privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate (90/436/EEC), ale Codului de conduita revizuit pentru punerea in aplicare efectiva a Conventiei privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate (2009/C322/01), precum si ale conventiilor sau acordurilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state.

In Romania, autoritatea competenta in realizarea procedurii amiabile este A.N.A.F.

A.N.A.F. realizeaza procedura amiabila si in cazul in care autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri ii solicita acest lucru.

Modalitatea de derulare a procedurii amiabile se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

 

Baza legala:

  • OG 16/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
  • Codul de Procedura Fiscala (aprobat prin Legea nr.207/2015, publicata in MO nr.547 din23.07.2015), cu modificarile si completarile ulterioare.