Depunerea declaratiilor pentru Fondul de Mediu

In Monitorul Oficial (Partea I) nr.626 din 27 iunie 2022 s-a publicat Ordinul nr.1642 privind modificarea si completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr.572/2019 pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Astfel, dupa mai multe amanari, prin actul normativ recent publicat, s-a stabilit ca incepand de luna asta se trece la depunerea exclusiv online a declaratiei de mediu.

Teoretic, trecerea la depunerea exclusiv online trebuia sa aiba loc inca din ianuarie 2020, insa, de-atunci, Administratia Fondului de Mediu (AFM) a amanat de mai multe ori aceasta masura.

Insa, cu publicarea Ordinului 1642, se face trecerea la depunerea exclusiv online, stabilindu-se clar ca formatul tiparit al declaratiei nu mai este acceptat de la 1 iulie 2022.

 

Prin urmare, conform noului document, declaratiile privind obligatiile la Fondul pentru mediu se depun exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

 Potrivit noilor dispozitii, generarea unui cont de acces in aplicatia informatica care asigura serviciul «Depunere declaratii online» se realizeaza in baza solicitarii scrise, in format electronic, a reprezentantului legal al persoanei juridice/fizice, depusa prin intermediul serviciului «Depunere declaratii online», conform anexei nr.1.

ANEXA nr. 1:Solicitare deschidere cont de acces in serviciul „Depunere declaratii on-line”

Formular – Solicitare deschidere cont de acces in serviciul „Depunere declaratii on-line”

Solicitare deschidere cont de acces in serviciul „Depunere declaratii on-line”

Prin prezenta, subsemnatul, ……………………………, detinator al CNP …………………………., in calitate de reprezentant legal al contribuabilului/platitorului ………………………………….., C.U.I. …………………………, cu adresa de e-mail ……………………. si cu nr. telefon mobil …………………….., confirm intentia de acces in serviciul „Depunere declaratii on-line” pentru contribuabilul/platitorul mentionat si solicit generarea contului de acces si a parolei de utilizator.

Data: …………………

Denumire contribuabil/platitor …………………

Reprezentant legal ………….. (nume si prenume) ……………

 

ANEXA nr. 2:Cerere de inrolare

Formular – Cerere de inrolare

Cerere de inrolare

Prin prezenta, subsemnatul, ………………………., detinator al CNP …………………………..,

in calitate de:

|_| reprezentant legal al contribuabilului/platitorului ……………………., C.U.I. …………………;

|_| imputernicit desemnat prin imputernicirea notariala data de reprezentantul legal al contribuabilului/ platitorului ……………….., C.U.I. ………………………,

solicit inrolarea in serviciul „Depunere declaratii on-line” pentru contribuabilul/platitorul:

Denumire: ……………………..

C.U.I.: ……………..

Domiciliul fiscal: …………………………..

Telefon: …………………………

Fax: ……………………………….

Adresa de e-mail: …………………………….

Cont bancar principal: ……………………, deschis la Banca ………………………….

Certific aceasta calitate prin documentele atasate: [incarca imputernicirea notariala]”.

|_| Declar ca accept termenii si conditiile de utilizare a serviciului „Depunere declaratii on-line”.

|_| Imi exprim acordul in legatura cu utilizarea si prelucrarea datelor cu caracter personal, in conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.

|_| Imi exprim acordul privind primirea de informari prin posta electronica.

|_| In conformitate cu prevederile art. 47 alin. (15) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, imi exprim acordul in legatura cu optiunea emiterii de Administratia Fondului pentru Mediu a actelor administrativ-fiscale/actelor de executare/altor acte, in forma electronica, si optez pentru comunicarea acestora prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta la adresa de e-mail …………………, cunoscand faptul ca aceste acte se considera comunicate in termen de 15 zile de la data transmiterii actului catre contribuabil/platitor.

Declar pe propria raspundere ca nu am alterat continutul prezentului document, atest corectitudinea datelor prin semnarea electronica a acestui fisier, folosind certificatul calificat valabili la data cererii, eliberat pe numele meu de catre un prestator de servicii de incredere calificat.

Data: ………………………

[Semnatura electronica calificata]

Solicitarea va fi insotita de un document care atesta calitatea de reprezentant legal a solicitantului.

Ulterior solicitarii, Administratia Fondului pentru Mediu genereaza un cont de acces si o parola pentru fiecare persoana juridica/fizica, pe care le comunica reprezentantului legal.

Dupa intrarea in posesie a contului si a parolei, reprezentantul legal are obligatia sa modifice parola de utilizator.

Contul de acces va permite reprezentantului legal accesarea urmatoarelor functiuni ale serviciului „Depunere declaratii on-line”:

  1. vizualizarea istoricului declaratiilor comunicate;
  2. vizualizarea situatiei platilor efectuate la Fondul pentru mediu;
  3. vizualizarea notificarilor referitoare la administrarea contului de acces, confirmarea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si referitoare la actele administrativ-fiscale, a actelor de procedura si altor documente ori informari comunicate de Administratia Fondului pentru Mediu.
  4. solicitarea de emitere a certificatului de atestare fiscala privind obligatiile la Fondul pentru mediu, in forma electronica; (adaugat prin Ordinul 1642/2022)
  5. vizualizarea si descarcarea certificatului de atestare fiscala privind obligatiile la Fondul pentru mediu, emis in forma electronica, valabil cu semnatura electronica a Administratiei Fondului pentru Mediu. (adaugat prin Ordinul 1642/2022)

Utilizarea serviciului «Depunere declaratii online» de catre persoanele autorizate (reprezentantul legal/ imputernicitul reprezentantului legal, detinatori al unei semnaturi electronice calificate) va fi posibila numai dupa inrolarea in aplicatia informatica, in baza unei imputerniciri notariale atasate la cererea de inrolare prevazuta in anexa nr.2 din Ordinul 572/2019.

https://online.afm.ro/

Imputernicirea notariala trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele elemente:

  1. datele de identificare ale contribuabilului/platitorului, dupa caz;
  2. datele de identificare ale reprezentantului legal;
  3. datele de identificare ale persoanei fizice care va avea calitatea de imputernicit pentru utilizarea serviciului «Depunere declaratii online» pus la dispozitie de Administratia Fondului pentru Mediu;
  4. adresa de e-mail la care se vor efectua notificarile referitoare la confirmarea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si comunicarea actelor prevazute la alin. (5) si a altor documente ori informari emise de Administratia Fondului pentru Mediu;
  5. acordul privind primirea de informari prin posta electronica;
  6. acceptul privind termenii si conditiile de utilizare a serviciului «Depunere declaratii online» pus la dispozitie de Administratia Fondului pentru Mediu.

Mentionam ca in imputernicirea notariala, reprezentantul legal isi va exprima acordul in legatura cu optiunea emiterii, in forma electronica, a actelor administrativ-fiscale, a actelor de executare ori a altor acte de catre Administratia Fondului pentru Mediu, precum si in legatura cu optiunea comunicarii acestor acte prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile art. 47 alin. (15) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cererea de inrolare semnata electronic de catre Administratia Fondului pentru Mediu va fi descarcata, verificata si semnata cu semnatura electronica calificata de catre persoana autorizata. Cererea de inrolare va fi transmisa, in format electronic, catre serviciul «Depunere declaratii online» si va fi insotita de documentul care atesta calitatea de reprezentant legal sau de imputernicirea notariala, dupa caz.

Pentru aprobarea cererii de inrolare, persoana autorizata comunica prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire ori depune direct la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu imputernicirea notariala, in original.

Este important de precizat faptul ca orice modificare a declaratiilor fiscale se realizeaza prin depunerea Declaratiei privind obligatiile la Fondul pentru mediu rectificative, in format electronic, prin intermediul serviciului «Depunere declaratii online», cu respectarea Instructiunilor de completare si depunere a formularului «Declaratie privind obligatiile la Fondul pentru mediu», aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 591/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.”

Declaratia privind obligatiile la Fondul pentru mediu rectificativa se depune in format electronic, prin intermediul serviciului «Depunere declaratii online», doar insotita de documente justificative din care sa rezulte corectitudinea datelor inscrise in declaratia rectificativa. Documentele justificative, semnate cu semnatura electronica calificata de catre persoana autorizata, vor fi incarcate in platforma serviciului «Depunere declaratii online» odata cu declaratia privind obligatiile la Fondul pentru mediu rectificativa.

In situatia in care sunt indeplinite conditiile legale, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) aproba declaratia privind obligatiile la Fondul pentru mediu rectificativa si comunica un mesaj electronic de confirmare la adresele de e-mail indicate in solicitarea de deschidere a contului de acces si in cererea de inrolare.

Prelungirea valabilitatii imputernicirii acordate persoanei inrolate se realizeaza prin intermediul unei noi imputerniciri notariale la Administratia Fondului pentru Mediu.

Imputernicirea notariala, in original, va fi comunicata prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire ori va fi depusa direct la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu, iar forma electronica a acesteia va fi incarcata in serviciul «Depunere declaratii online».

Ulterior reinnoirii certificatului calificat pentru semnatura electronica de catre un furnizor de servicii de certificare calificata, persoana inrolata completeaza «Cererea de reinnoire a certificatului digital» pusa la dispozitie in cadrul serviciului «Depunere declaratii online», care va fi semnata cu noul certificat calificat pentru semnatura electronica. Reinnoirea se poate face cel mai devreme in ziua expirarii valabilitatii certificatului calificat pentru semnatura electronica si numai daca noul certificat a fost emis de acelasi furnizor de semnaturi digitale calificate de la care a fost achizitionat certificatul digital expirat.

Baza legala:

  • https://www.afm.ro/
  • Ordinul MMAP nr.1642/2022 privind modificarea si completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr.572/2019 pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta;
  • Ordinul MM 572/2019 pentru depunerea declaratiilor privind obligatiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanta.