Servicii mentenanta IT pentru PJ din UK – tratament fiscal (speta)

Situatie: O societate din Romania, inregistrata in scopuri de TVA, presteaza servicii de mentenanta IT pentru o societate din Marea Britanie.

Care este tratamentul fiscal al acestor servicii de mentenanta?

 

Solutie:

Pentru inceput metionam faptul ca din prespectiva TVA, potrivit art.7 alin.(1) si (2) din Regulamentul depunere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011, serviciile furnizate pe cale electronica includ serviciile furnizate pe internet sau printr-o retea electronica a caror natura determina prestarea lor automata, care implica interventie umana minima, si imposibil de realizat in absenta tehnologiei informatiei.

„Art. 7

 (1) „Serviciile prestate pe cale electronica” prevazute in Directiva 2006/112/CE includ serviciile furnizate pe internet sau printr-o retea electronica a caror natura determina prestarea lor automata, care implica interventie umana minima, si imposibil de realizat in absenta tehnologiei informatiei.

 (2) Dispozitiile de la alineatul (1) se aplica, in special, in urmatoarele cazuri:

(a) furnizarea de produse digitale in general, inclusiv software si modificari sau actualizari de software;

(b) serviciile care asigura sau sprijina prezenta unor societati sau persoane fizice intr-o retea electronica, precum un site web sau o pagina web; „

 In legislatia fiscala romaneasca, respectiv in Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016, serviciile electronice sunt tratate la art.266 “Semnificatia unor termeni si expresii”, pct. 28. Astfel,“serviciile furnizate pe cale electronica includ, in special, serviciile prevazute in Anexa II a Directivei 112 si la art. 7 alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare; ”.

Prin urmare, este foarte important de retinut faptul ca, desi sunt prestate in domeniul IT, serviciile prestare de societatea romaneasca (servicii de mentenanta IT) nu sunt de natura serviciilor electronice in care interventia umana este minima.

In cazul serviciilor de mentenanta IT, interventia umana este maxima, serviciile respective fiind prestate, de cele mai multe ori, in regim de urgenta.

De regula, serviciile IT, au in vedere acordarea beneficiarului a suportului tehnic de specialitate in domeniul tehnologiei informatiei, de exemplu, serviciul de mentenanta IT pentru asigurarea unui nivel optim de functionare a echipamentelor IT, serviciul de intretinere a sistemelor, serviciul de administrare a retelelor si, daca este cazul, ajutorul oferit de catre specialisti in sistem helpdesk, etc.

In aceasta situatie, prestatorul din Romania aplica prin factura emisa prevederile regulii generale de la art. 278 alin. (2) conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila. Acest tratament este aplicabil d.p.d.v. al TVA indiferent de faptul ca serviciul este prestat la sediul beneficiarului din UK sau la sediul prestatorului din Romania.

Astfel, la emiterea facturii, prestatorul din Romania aplica regula B2B (business to business), locul prestarii fiind considerat locul unde serviciul respectiv este „consumat”, de exemplu, la sediul activitatii economice din UK. Fiind o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat tert, nu este relevant faptul ca acel beneficiar este sau nu este inregistrat in scopuri de TVA in UK. Acest aspect a fost relevant anterior anului 2021, cand Marea Britanie/UK s-a incadrat in categoria statelor membre.

Prin urmare, pentru acest serviciu prestatorul din Romania are urmatoarele obligatii fiscale si contabile in Romania:

  • sa emita factura pe numele beneficiarului din UK prin inscrierea denumirii serviciului prestat conform contractului incheiat/comenzii primite in cadrul unui contract cadru de asistenta IT, daca este cazul;
  • sa inscrie in factura emisa pe numele beneficiarului din UK mentiunea “neimpozabil in Romania cf. art. 278 alin. (2) din Codul fiscal” sau “neimpozabil in Romania cf. art. 44 din Directiva CEE nr. 112/2006”, obligatie reglementata prin articolul 319, alineatul 20, litera l) din Codul fiscal “l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;”
  • sa inregistreze factura in evidenta contabila la cursul valutar al B.N.R. din data emiterii, ca data a exigibilitatii TVA;
  • sa evidentieze factura emisa in jurnalul pentru vanzari la o baza de impozitare in lei determinata prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii;
  • sa raporteze operatiunea doar prin decontul de TVA la randul 3 denumit “Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), …… ”, dar fara report la randul 3.1 alocat pentru “Prestari de servicii intracomunitare care nu beneficiaza de scutire in statul membru in care taxa este datorata”;
  • sa nu raporteze operatiunea efectuata, nici prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, dar nici prin declaratia informativa cod 394.

Baza legala:

  • Regulamentul UE 282/15-mar-2011 de stabilire a masurilor de punere în aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (reformare)
    • Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
    • Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016).