Noi modificari aduse codului fiscal – Legea 370/2022

In Monitorul Oficial (Partea I) nr.1228 din 20 decembrie 2022 a fost publicata  Legea nr.370/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului (OG) nr.16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale.

Cele mai importante modificari:

  • Impozitul pe profit:

Potrivit Legii nr.370/2022, activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea rezultatului fiscal trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare experimentala, relevante pentru activitatea desfasurata de catre contribuabili.

Precizam ca s-a inlocuit termenul de dezvoltare tehnologica cu dezvoltare experimentala.

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor:

– Conditia privind noul plafon al cifrei de afaceri (500.000 de euro, in loc de 1.000.000 de euro) intra in vigoare incepand cu veniturile aferente anului 2023

Prin urmare, chiar daca, la data de 31 decembrie 2022, o societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor obtine o cifra de afaceri intre 500.000 si 1.000.000 de euro, aceasta nu va trece la impozit pe profit incepand cu 1 ianuarie 2023.

  • modificarea conditiei privind natura veniturilor de consultanta (art.47 alin.(1) lit.f) din Codul fiscal) privind incadrarea ca platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Avand in vedere dispozitiile modificate, o societate poate aplica pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor, daca a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN 6920 Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in proportie de peste 80% din veniturile totale.

In concluzie, o societate poate aplica pentru impozit pe veniturile microintreprinderilor, indiferent de ponderea veniturilor din consultanta fiscala (CAEN 6920) in veniturile totale.

  • modificarea regulilor de iesire din sistemul de impunere privind veniturile microintreprinderilor.

Prin urmare, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 de euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN 6920 Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile acestui titlu.

Astfel, chiar daca, in cursul anului, veniturile din activitatea de consultanta fiscala sunt mai mari decat 20% din veniturile totale, societatea nu va trece la impozit pe profit (daca sunt indeplinite si celelalte conditii).

  • prevederi noi referitoare la domeniul HoReCa:

In conditiile in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN 5510 Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 Alte servicii de cazare, 5610 Restaurante, 5621 Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 Baruri si alte activitati de servire a bauturilor obtin in cursul anului venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN, pentru veniturile din alte activitati aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut de titlul II Impozitul pe profit, daca indeplinesc oricare dintre urmatoarele conditii:

  1. a) realizeaza venituri din consultanta si/sau management in proportie de peste 20% inclusiv din veniturile totale;

  2. b) desfasoara activitatile de la art.47 alin.(3) lit.f)-i) (activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv cele care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii, activitati in domeniul jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale).

  3. c) veniturile din alte activitati au depasit echivalentul in lei a 500.000 de euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent celui in care s-au inregistrat veniturile. Acestea datoreaza impozit pe profit pentru veniturile din alte activitati incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii, pentru intreaga perioada in care exista contribuabilul.

Limitele fiscale prevazute la lit. a) si c) se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal, iar calculul si plata impozitului pe profit de catre persoanele juridice romane care se incadreaza in prevederile lit. a)-c) se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii.

Asstfel, daca o persoana juridica care desfasoara activitati specifice HoReCa indeplineste oricare dintre cele trei conditii de mai sus, nu va putea sa aplice pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor, ci trece la impozit pe profit.

  • Impozitul pe venit:

  • noi prevederi privind facilitatile fiscale din domeniul constructiilor:

Potrivit Legii nr.370/2022, pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea de constructii desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei. Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in scopul realizarii de produse si prestari de servicii.

Practic, prin aceasta modificare, in calculul indicatorului Cifra de afaceri totala nu se mai tine cont de veniturile din activitatea desfasurata in afara Romaniei.

  • Impozitul pe venituri din cedarea folosintei bunurilor:

Impozitul anual datorat de contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele pentru care venitul net anual se determina in sistem real, arenda si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuintele proprietate personala, precum si de cei care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care determinarea venitului net anual se efectueaza potrivit prevederilor art. 721, se stabileste prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil/venitului net anual impozabil, dupa caz.

Se corecteaza prevederea initiala, avand in vedere ca, in cazul in care venitul net se determina in sistem real, in cazul arendei si inchirierii in scop turistic a camerelor situate in locuintele proprietate personala exista un alt regim de impozitare.

Aceasta prevedere se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2023.

  • impozitul pe dividende: in cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2022.

  • Contributia de asigurari sociale (contributia la sistemul public de pensii) (CAS)

Baza anuala de calcul al CAS, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente si venituri din drepturi de proprietate intelectuala, o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:

  1. a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;

  2. b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Se clarifica baza de calcul al CAS, in cazul in care persoanele fizice obtin venituri din activitati independente si drepturi de proprietate intelectuala, fix la nivelul de 12 salarii, respectiv 24 de salarii minime brute pe economie.

Baza de calcul se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2023.

  • Contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS)

Baza de calcul al contributiei la asigurarile sociale de sanatate pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, chirii, dividende, dobanzi, activitati agricole, asocieri, alte surse o reprezinta:

  1. a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;

  2. b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;

  3. c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Similar CAS, se clarifica baza de calcul al CASS, in cazul in care persoanele fizice obtin venituri din activitatile mentionate mai sus, fix la nivelul de 6 salarii, 12 salarii, respectiv 24 de salarii minime brute pe economie.

La fel, baza de calcul se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2023.

  • Modificari privind accizele

Incepand cu 1 ianuarie 2024, pentru anumite produse (prevazute la nr. crt. 1-5 din anexa nr. 1 de la titlul VIII Accize si alte taxe speciale), nivelul accizelor aplicabil la data de 1 ianuarie a fiecarui an este nivelul prevazut in anexa nr. 1, actualizat cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculate in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2022 – septembrie 2023, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor, de regula pana la data de 20 octombrie, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie a fiecarui an.

Se inlocuieste anexa nr. 1 de la titlul VIII Accize si alte taxe speciale.

  • Modificari privind impozitele si taxele locale

  • Modificari la OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata:

Obligatia de a se dota cu POS intervine in cazul persoanelor juridice care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, renuntandu-se la conditia privind cifra de afaceri mai mare (se leaga obligatia de dotare cu POS de volumul incasarilor in numerar). In plus, se reglementeaza faptul ca in categoria prestarilor de servicii pentru care intervine obligatia dotarii cu POS (in cazul depasirii plafonului privind incasarile in numerar) intra orice operatiune care nu constituie livrare de bunuri.

 

Mentiune: Legea nr.370/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale va fi transmisa integral, in cadrul serviciului de “Noutati Legislative” maine, 23 decembrie 2022.