Alternativa la tichetele de masa in 2023

Impozitarea mesei si a tichetelor de masa in 2022:

Potrivit actualelor reglementari, Codul fiscal reglementeaza doar tichetele de masa ca venituri asupra carora nu se datoreaza contributii sociale.

Prin urmare, conform art.142 lit.r) din Codul Fiscal, tichetele de masa au un regim fiscal special in sensul ca sunt excluse din baza de calcul al contributiilor sociale.

Insa, tichetele de masa sunt incluse in baza de calcul al impozitului pe venit.

In anul 2022, in conditiile in care angajatorul acorda salariatilor hrana chiar daca impreuna cu tichetul de masa acordat nu depaseste valoarea maxima a unui tichet de masa pe zi, regimul fiscal este altul.

Conform art.76 alin.(3) lit.b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, avantajele, in bani sau in natura, cu exceptia celor prevazute la alin.(4), primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2) includ, insa nu sunt limitate la: (…) b) cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un pret mai mic decat pretul pietei;

Potrivit normelor metodologice de aplicare, la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, in conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, cum ar fi: (…) b) acordarea de produse alimentare, imbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica si altele;

Astfel, masa servita, indiferent de cuantumul suportat de angajator pentru proprii salariati reprezinta avantaj impozabil fiind supus impozitului pe salarii, potrivit celor aratate mai sus, dar si a contributiilor sociale obligatorii conform prevederilor art.139 alin. (1) lit. a) pentru CAS, art. 155 alin. (1) lit. a) pentru CASS si art. 220 4 alin. (1) pentru CAM.

Mentionam ca potrivit art. 76 alin. (4) lit. b) si lit. c) din Codul fiscal, urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: ( )

  1. b) drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare;

  2. c) hrana acordata de angajatori angajatilor, in cazul in care potrivit legislatiei in materie este interzisa introducerea alimentelor in incinta unitatii;

 

Potrivit normelor metodologice de aplicare, in categoria drepturilor de hrana acordate de angajatori angajatilor, potrivit legii, se cuprind:

  1. alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;

  2. contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asigurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;

 

  1. drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala, precum si valoarea financiara a normei de hrana, atunci cand nu beneficiaza de drepturi in natura, acordata personalului militar si civil, politistilor si functionarilor publici cu statut special si personalul civil din sistemul administratiei penitenciare in conformitate cu legislatia in vigoare;

  2. alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative specifice, cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile cu specific deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea.

 

Prin urmare, contravaloarea mesei acordate salariatilor este neimpozabila la nivelul salariatului, doar in situatiile prevazute mai sus.

Mai exact, daca nu sunt indeplinite conditiile mentionate anterior, masa acordata salariatilor se va introduce pe statul de salarii cu suma avantajului, retinandu-se fiecarui salariat contributii si impozit pe salarii. In plus, aceasta se include in baza de impozitare pentru contributia asiguratorie pentru munca (CAM).

Mentionam ca acordarea tichetelor de masa nu este legata sau conditionata de acordarea mesei si nu se substituie intre ele.

 

Alternativa la tichetele de masa din 2023:

Conform OG 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, publicata in MO 716/15.07.2022, incepand din ianuarie 2023, angajatorii vor avea o alternativa pentru acordarea clasicelor tichete de masa si anume posibilitatea de a asigura mancare la locul de munca, beneficiind de facilitati fiscale,acordate in anumite conditii.

Astfel, potrivit OG 16/2022, „contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii, persoane fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor (…), in limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masa/persoana/zi” va fi scutita atat de impozitul pe venit, cat si de contributiile sociale pentru pensii, sanatate si munca.

Precizam ca, potrivit Legii 187/MO 613 din 22 iunie 2022, valoarea tichetului de masa pentru fiecare zi lucrata s-a majorat la 30 de lei. Noua valoare se aplica incepand cu data de 1 iulie 2022.

Astfel, acordarea acestui beneficiu, incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, trebuie mentionata in regulamentul intern sau in contractul individual de munca.

Totusi, acesta va putea fi numai pentru salariatii care lucreaza efectiv la sediul angajatorului. Sunt exclusi in mod expres cei care lucreaza de la distanta (telemunca sau munca la domiciliu), cei care sunt in concediu medical sau de odihna si cei care sunt delegati.

In acelasi timp, se prevede clar ca asigurarea hranei la munca, cu acest tratament fiscal favorabil, este o alternativa la tichetele de masa.

In OG 16/2022, se precizeaza ca “La stabilirea plafonului lunar neimpozabil (33%) nu se iau in calcul numarul de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca sau munca la domiciliu sau se afla in concediu de odihna/medical/delegare. Prin hrana se intelege hrana preparata in unitati proprii sau achizitionata de la unitati specializate. Prevederile nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de tichete de masa, in conformitate cu legislatia in vigoare;”

Observam ca de la 1 ianuarie apare un plafon lunar de 33% pentru beneficii neimpozabile, printre care si acordarea hranei ca alternativa la tichetele de masa.

Astfel, vorbim de doua beneficii cu un tratament fiscal favorabil, dar cu unele diferente. In cazul tichetelor de masa, angajatorii trebuie sa plateasca numai impozit pe venit, iar in cazul hranei la munca, angajatorii nu platesc nicio taxa (atat timp cat se incadreaza in limita zilnica pe salariat). Pe de alta parte, tichetele pot fi folosite in restaurante sau la magazine, salariatul avand o libertate mai mare in a alege ce face cu sumele pe care le are la dispozitie.

Tratamentul fiscal preferential este reprezentat de o scutire limitata de taxele salariale aferente beneficiilor – impozitul pe venit (10%) si contributiile pentru pensii (25%), sanatate (10%) si munca (2,25%).

 

Mentionam ca pe lista speciala a beneficiilor, pe langa acordarea hranei, se mai gasesc si urmatoarele:

  • cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare sau de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor proprii, in limita unui plafon lunar de 20% din salariul de baza minim brut pe tara de persoana;

  • prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate, in limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia de delegare sau detasare pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;

  • contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, in limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentand nivelul unui castig salarial mediu brut;

  • contributiile la un fond de pensii facultative si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 de euro anual pentru fiecare persoana;

  • primele de asigurare voluntara de sanatate si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoana;

  • sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca.

 

Baza legala:

  • Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;

  • Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016);

  • OG 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale;

  • Legea 187/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.