Statutul lucratorului cultural profesionist

In Monitorul Oficial (Partea I) nr.297 din data de 7 aprilie 2023 s-a publicat Ordonanta de urgenta (OUG) nr.21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist.

Astfel, Executivul a adoptat, prin OUG, Statutul lucratorului cultural profesionist, fiind astfel indeplinit jalonul 345 din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).

Conform unui comunicat recent al Ministerului Culturii, proiectul de act normativ a fost elaborat in cadrul Reformei 3 – Reformarea sistemului de finantare a sectorului cultural din, Componenta 11 – Turism si cultura si vizeaza maximizarea potentialului creativ al lucratorilor culturali si mentinerea activa a acestora pe piata muncii, dar si dezvoltarea sectoarelor culturale si creative si cresterea contributiei lor economice.

Prin urmare, OUG 21/2023 reglementeaza regimul juridic si fiscal aplicabil lucratorilor culturali profesionisti, masurile de sustinere si dezvoltare a carierei lor profesionale si formele de organizare colectiva a acestora.

Pentru a fi inregistrat ca lucrator cultural profesionist, solicitantul trebuie sa fi realizat, in anul fiscal anterior solicitarii de inregistrare, cel putin 50% din veniturile supuse impozitului pe venit, asa cum sunt acestea definite in titlul IV „Impozitul pe venit” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cumulat, din:

  1. venituri din cesiunea drepturilor de autor sau a drepturilor conexe;
  2. activitati independente din categoria celor enumerate in anexa;
  3. contracte individuale de munca pe durata determinata, pentru activitati culturale si in domeniul cultural, ajunse la termen pana la data depunerii cererii de inregistrare.

 

Mentionam ca, in calculul definit anterior, nu intra veniturile obtinute de persoana fizica din exploatarea dreptului de autor sau a drepturilor conexe dobandite prin cesiune sau mostenire si nici din cesiunea dreptului de autor pentru opere stiintifice sau pentru programe de calculator.

Odata cu cererea de inregistrare ca lucrator cultural profesionist, solicitantul care a obtinut, in anul fiscal anterior, venituri din drepturi de proprietate intelectuala are obligatia de a depune o declaratie pe propria raspundere privind respectarea conditiilor de la paragraful anterior.

Lucratorul cultural profesionist este definit ca autorul sau artistul interpret si executant, asa cum sunt acestia definiti in Legea nr. 8/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau persoana fizica ce desfasoara o activitate culturala de suport sau auxiliara, dintre cele enumerate in anexa, care s-au inregistrat, ca atare, in scop fiscal, pentru o durata de trei ani.

Pentru a fi inregistrat ca lucrator cultural profesionist, solicitantul depune, oricand in cursul anului, o cerere la administratorul registrului, impreuna cu documentele fiscale doveditoare privind realizarea pragului de 50% de venituri din activitati culturale si, dupa caz, cu declaratia pe propria raspundere privind respectarea conditiilor mentionate anterior, insotite de o declaratie pe propria raspundere privind realitatea si autenticitatea informatiilor transmise.

Reprezinta documente fiscale doveditoare adeverinta de venit pentru anul fiscal anterior, emisa de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, sau ultima declaratie unica de venit depusa in anul fiscal anterior si, dupa caz, actul administrativ de autorizare a activitatii, cuprinzand codul CAEN al acesteia, emis de Oficiul National al Registrului Comertului, si/sau adeverinta de venit eliberata de angajator, cu mentionarea explicita a functiei ocupate si a domeniului de activitate al angajatorului.

Domeniul de activitate al angajatorului, in situatia prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. c) – venituri din contracte individuale de munca pe durata determinata, pentru activitati culturale si in domeniul cultural, ajunse la termen pana la data depunerii cererii de inregistrare – trebuie sa se inscrie in categoria celor prevazute in anexa si anume:

 

1.Domenii de activitate culturala si de activitati auxiliare si de suport al activitatii culturale – CAEN Rev. 2:

5811 Activitati de editare a cartilor

5814 Activitati de editare a revistelor si periodicelor

5911 Activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune (inclusiv arhive de film) si de programe de televiziune (seriale de televiziune, documentare etc.) sau reclame de televiziune

5912 Activitati de postproductie cinematografica, video si de programe de televiziune

5913 Activitati de distributie a filmelor cinematografice, video si a programelor de televiziune

5914 Proiectia de filme cinematografice

5920 Activitati de realizare a inregistrarilor audio si activitati de editare muzicala

7410 Activitati de design specializat

7430 Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti) (cu exceptia celor reglementate de Legea nr. 178/1997, cu modificarile si completarile ulterioare)

7021 Activitati de consultanta in domeniul relatiilor publice si al comunicarii

7490 Alte activitati profesionale, stiintifice si tehnice (exclusiv pentru: activitati ale consultantilor, in alte domenii decat arhitectura, inginerie si management – cu incidenta in domeniul cultural -, activitati desfasurate de agenti si agentii, in numele unor indivizi, implicand de obicei obtinerea de angajamente in filme, productii teatrale sau alte spectacole de divertisment sau atractii sportive si plasarea de carti, piese de teatru, lucrari de arta, fotografii etc. la edituri, producatori, agentiile de casting si de reprezentare artistica, agenti literari)

8230 Activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor

8552 Invatamant in domeniul cultural (limbi straine, muzica, teatru, dans, arte plastice si alte domenii)

9001 Activitati de interpretare artistica (spectacole)

9002 Activitati-suport pentru interpretare artistica (spectacole)

9003 Activitati de creatie

9004 Activitati de gestionare a salilor de spectacole

9101 Activitati ale bibliotecilor si arhivelor

9102 Activitati ale muzeelor

9103 Gestionarea monumentelor, cladirilor istorice si a altor obiective de interes turistic

  1. Activitati de management cultural si management de proiect cultural, educatie prin cultura, educatie cinematografica, diseminare culturala, curatoriat de film/arte vizuale/artele spectacolului, cascadorie, activitati de productie de festival cultural, activitati tehnice specifice pentru productia culturala offline si online.

 

Cererea se depune, in format fizic sau prin mijloace electronice, la administratorul registrului si se aproba sau se respinge in termen de 30 de zile de la depunere.

Inregistrarea ca lucrator cultural profesionist este valabila pe o durata de trei ani fiscali consecutivi, termen care incepe sa curga de la data inregistrarii in registru.

La incheierea duratei de trei ani fiscali, lucratorul cultural profesionist poate solicita prelungirea inregistrarii, cu conditia ca minimum 50% din veniturile supuse impozitului pe venit, asa cum sunt acestea definite in titlul IV „Impozitul pe venit” din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, realizate in acest interval, ca medie anuala, sa provina din activitati desfasurate ca lucrator cultural profesionist.

In cazul in care conditia prevazuta la alineatul anterior nu este indeplinita, persoana fizica are dreptul de a solicita inregistrarea ca lucrator cultural profesionist in anul urmator, cu respectarea conditiei de realizare, in anul fiscal anterior solicitarii de inregistrare, cel putin 50% din veniturile supuse impozitului pe venit.

Prelungirea inregistrarii este valabila pentru o durata de trei ani consecutivi si poate fi solicitata ori de cate ori aceasta durata expira, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.

Prelungirea inregistrarii se solicita cu minimum 60 de zile si maximum 120 de zile inainte de expirarea termenului de 3 ani fiscali consecutivi, iar prelungirea incepe sa curga de la data expirarii respectivului termen.

Cererea de prelungire cuprinde numarul de inregistrare in registru si este insotita de adeverintele de venit corespunzatoare perioadei in care persoana fizica a fost inregistrata ca lucrator cultural profesionist, emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

 

Inregistrarea lucratorului cultural profesionist se suspenda de drept pentru cauza de:

  1. concediu de maternitate;
  2. concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani;
  3. concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani;
  4. concediu paternal;
  5. concediu pentru incapacitate temporara de munca;
  6. exercitarea unei functii de demnitate publica, pe toata durata mandatului;
  7. contract individual de munca, pentru activitati culturale asa cum sunt acestea definite in prezenta ordonanta de urgenta, pe durata determinata.

 

In cazurile prevazute mai sus, lucratorul cultural profesionist are obligatia de a comunica administratorului registrului si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal situatia de suspendare de drept, in termen de 15 zile de la aparitia acesteia, suspendarea fiind notata in registru incepand de la data inregistrarii comunicarii.

Nerespectarea obligatiei atrage incetarea inregistrarii lucratorului cultural profesionist, incepand cu data la care a intervenit cauza de suspendare.

Durata inregistrarii se prelungeste corespunzator cu perioada de suspendare.

Incetarea cauzei de suspendare se comunica administratorului registrului si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal in termen de 15 zile de la momentul in care a intervenit.

Pe durata suspendarii, lucratorului cultural profesionist nu ii sunt recunoscute drepturile stabilite prin intelegerile colective si nici drepturile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.

 

 

Baza legala:

  • Ordonanta de urgenta 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
  • http://www.cultura.ro/