In data de 16 noiembrie 2022, Camera Deputatilor (for decizional) a adoptat un proiect de lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.16/2022, dar cu cateva modificari fata de varianta publicata in iulie 2022.
Mentionam ca, la fel ca orice ordonanta a Guvernului, aceasta trebuie aprobata prin lege pentru a continua sa produca efecte, iar parlamentarii au decis sa faca unele ajustari importante.
Astfel, potrivit proiectului, noul plafon in functie de care firmele se incadreaza la regimul de impozitare micro sau la regimul de impozitare pe profit se va aplica incepand cu veniturile aferente anului 2023, nu incepand cu veniturile aferente anului 2022.
Concret, deputatii detaliaza ca, pe de o parte, firmele care la aparitia ordonantei deja depasisera plafonul de 500.000 de euro s-au vazut puse in situatia inevitabila de a deveni platitoare de impozit pe profit de la 1 ianuarie 2023. Pe de alta parte, cei care nu atinsesera inca plafonul au la dispozitie tot felul de variante pentru a evita trecerea la impozit pe profit in 2023.
„Astfel, cei care la data publicarii OG 16/2022 au atins deja noul plafon de 500.000 euro au fost pusi direct in situatia de a fi platitori de impozit pe profit incepand cu 1 ianuarie 2023, pe cand cei care la aceeasi data nu au atins inca acest plafon au avut si au inca posibilitati multiple de a evita trecerea la noul sistem de impunere, prin diverse metode, cum ar fi divizari, crearea de noi societati si transferul controlat al activitatii si veniturilor spre acestea etc. Astfel incat, prin ajustari sau optimizari fiscale, mai pot beneficia pentru toate societatile detinute sau controlate, direct sau indirect, de regimul fiscal al microintreprinderilor pentru inca cel putin un an.
In aceste conditii, este evident ca actuala prevedere din OG 16/2022 incalca principiul egalitatii in fata legii fiscale, prevazut atat in dreptul UE, cat si in articolul 16 din Constitutia Romaniei. In aceeasi masura, consideram ca prevederea aduce atingere si principiului securitatii juridice, respectiv componentelor acestui principiu referitoare la neretroactivitatea legii si la dreptul contribuabililor la aplicarea unitara a legii”, motiveaza deputatii.
Un alt amendament important se refera la companiile de consultanta fiscala care vor fi scutite de noua restrictie a regimului micro ce permite obtinerea de venituri din consultanta numai in proportie de maximum 20% din veniturile totale. Prin urmare, firmele de consultanta fiscala vor putea ramane la regimul micro indiferent cat castiga din consultanta fiscala, prin raportare la veniturile totale.
„Daca ne raportam la profesiile liberale reglementate in Romania prin lege proprie de organizare si functionare, constatam ca dintre acestea, in mod inexplicabil, doar activitatea de consultanta fiscala este, cel putin aparent, vizata de textul de lege aprobat de Guvern, lucru care vine in contradictie chiar cu nota de fundamentare a ordonantei, in care, intr-o maniera extrem de lapidara, se face doar o motivare generala referitoare la nivelul ridicat de rentabilitate al activitatilor exceptate.
Este pentru toata lumea evident faptul ca toate profesiile liberale reglementate, care isi pot organiza activitatea si ca societati persoane juridice, inregistreaza rate de rentabilitate similare sau foarte apropiate. Astfel ca aceasta «extragere» a consultantei fiscale din multitudinea profesiilor liberale reglementate si exceptarea ei de la regimul fiscal al microintreprinderilor este total nefundamentata si profund discriminatorie”, explica deputatii in curpinsul amendamentului propus.