Noile reglementari fiscale – Ordonanta Guvernului 11

Ordonanta Guvernului (OG) nr.11 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene a fost publicata in Monitorul Oficial (Partea I) nr.97 din data de 31 ianuarie 2022, cu aplicabilitate din data de 3 februarie 2022.

MODIFICARI LA CODUL DE PROCEDURA FISCALA

Materia secretului fiscal:

In materia secretului fiscal, organul fiscal poate transmite informatiile pe care le detine si institutiilor publice in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute de lege, nu numai autoritatilor publice.

De asemenea, informatiile pot fi transmise si institutiilor de interes public definite potrivit actelor normative de organizare si functionare, care sunt investite sa indeplineasca un serviciu de interes public, in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute de lege.

Comunicarea actelor administrative fiscale prin mijloace electronice:

 In cazul actelor administrative fiscale emise de catre organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F., cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei. Actele administrative fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

In scopul comunicarii actelor administrative, organul fiscal central poate sa inregistreze din oficiu contribuabilii/platitorii in sistemul de comunicare electronica prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Procedura de inregistrare din oficiu se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F

Noua prevedere intra in vigoare la 1 martie 2022.

Furnizarea periodica de  informatii – comercianti online:

OG 11, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene prevede, printre altele modificarea art 59 din Codul de procedura fiscala, privind anumite obligatii ale comerciantilor online de a furniza informatii catre ANAF:

  • Contribuabilul/Platitorul este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la activitatea desfasurata.
  • Contribuabilul/Platitorul care pune la dispozitie o interfata electronica prin care se faciliteaza tranzactiile comerciale online este obligat sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la tranzactiile desfasurate prin intermediul acesteia.
  • Furnizarea informatiilor mentionate se face prin completarea unei declaratii pe propria raspundere. Mentionam ca natura informatiilor, periodicitatea, precum si modelul declaratiilor se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Reducerea birocratiei la suspendarea activitatii:

Astfel, la art.101 al Codului de procedura fiscala se scot obligatii declarative pentru entitatile care au inscrisa in registrul comertului mentiunea privind inactivitatea temporara sau au suspendata activitatea, pe perioada inactivitatii sau a suspendarii activitatii.

Masura are ca scop reducerea poverii administrative a contribuabililor care, in prezent, isi mentin obligatiile declarative sau pot obtine un regim de declarare derogatoriu daca solicita, in cazul care au inscrisa la registrul comertului inactivitatea sau au suspendata activitatea (cum este cazul profesiilor libere).

Astfel, entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.

Celelalte entitati, altele decat cele prevazute mai sus, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.

Aplicarea prevederilor anterioare inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.

Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.

Referitor la inspectia fiscala, competenta de efectuare a inspectiei fiscale in cazul creantelor administrate de organul fiscal central poate fi stabilita prin ordin al presedintelui A.N.A.F. si in sarcina altor organe fiscale care nu au competenta potrivit cap.I al titlului III.

Termen solutionare cerere de emitere a unui acord de pret in avans:

Termenul pentru solutionarea cererii de emitere a unui acord de pret in avans este de 12 luni in cazul unui acord unilateral, respectiv de 18 luni in cazul unui acord bilateral sau multilateral, dupa caz. Termenul pentru solutionarea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate este de pana la 6 luni.

Solutia fiscala individuala anticipata:

Solutia fiscala individuala anticipata, precum si respingerea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate se aproba prin ordin al ministrului finantelor. Acordul de pret in avans, precum si respingerea cererii de emitere a acordului de pret in avans se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Prin ordin al ministrului finantelor se stabileste procedura privind emiterea solutiei fiscale individuale anticipate, precum si continutul cererii pentru emiterea solutiei fiscale individuale anticipate. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se stabileste procedura privind emiterea acordului de pret in avans, precum si continutul cererii pentru emiterea acordului de pret in avans si a cererii de modificare, extindere sau revizuire a acordului de pret in avans.

Prevederi speciale privind regularizarea impozitului pe dividende:

In cazul in care din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societatilor nr. 31/1990, rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire, dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor platite sau dupa aprobarea situatiilor financiare anuale in cazul dividendelor interimare distribuite neplatite, pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.

Esalonarea la plata a obligatiilor bugetare:

Prin flexibilizarea conditiilor de accesare a esalonarii la plata clasice, se are in vedere utilizarea lichiditatilor financiare pentru asigurarea finantarii si/sau platii datoriilor debitorului. In acest mod, debitorii se conformeaza voluntar la plata obligatiilor bugetare, atat cele cuprinse in ratele de esalonare la plata, cat si cele curente.

Pe de alta parte, statul se asigura ca incaseaza venituri certe, lunare, la bugetul general consolidat, obligatii ce trebuie achitate de catre debitori, respectiv, rate si obligatii curente. Flexibilizarea conditiilor de accesare a esalonarii la plata, reglementate de Codul de procedura fiscala, vizeaza crearea posibilitatii de depunere a cererii de esalonare la plata si de catre debitorii aflati in procedura insolventei, cu conditia ca acestia sa iasa din procedura insolventei pana la emiterea deciziei de esalonare la plata.

Prin aceasta masura se are in vedere redresarea firmelor aflate in procedura insolventei, care isi pot achita creantele datorate catre alti creditori, decat ANAF, ori pentru cei pentru care singurele creante datorate sunt fata de ANAF. Odata cu iesirea din insolventa, ANAF isi va recupera obligatiile bugetare ramase nestinse, prin esalonarea la plata acordata pe o perioada de cel mult 5 ani, comportandu-se astfel pe piata, ca orice alt contribuabil care beneficiaza de aceasta facilitate fiscala. Debitorii care se afla in procedura insolventei, pe langa conditia de a iesi din  aceasta procedura pana la emiterea deciziei de esalonare la plata, trebuie sa indeplineasca si celelalte conditii prevazute de Capitolul IV din Codul de procedura fiscala.

De asemenea, avand in vedere ca natura sumelor pentru care s-a stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala, reprezinta in fapt obligatii bugetare, se prevede ca debitorii care se afla in aceasta situatie sa poata beneficia de esalonarea la plata.

O masura similara este deja in vigoare pentru restructurarea obligatiilor bugetare, reglementata prin Ordonanta Guvernului nr. 6/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

MODIFICARI LA CODUL FISCAL

Modificari referitoare la sponsorizari:

  • Nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal, cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
  1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
  2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.

Precizam ca se elimina prevederea conform careia ,,sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, potrivit prevederilor prezentei litere, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit’’.

  • In situatia platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor se abroga prevederea conform careia ,, Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (11) din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat, in urmatoarele 28 de trimestre consecutive, se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor’’.
  • Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, incluzand, dupa caz, si beneficiarii sumelor reportate din trimestrele anterioare.

Modificari in domeniul accizelor:

  • Pentru motorina se poate aplica un nivel redus al accizelor atunci cand este utilizata drept carburant pentru motor in urmatoarele scopuri:
  1. transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
  2. transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu exceptia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit in Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si a sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective («Directiva-cadru»).
  • Autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati se realizeaza de structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane.
  • In situatia deplasarii intracomunitare a produselor energetice in regim suspensiv de accize, pe cale maritima sau pe cai navigabile interioare, catre un destinatar care nu este cunoscut cu siguranta in momentul in care expeditorul inainteaza proiectul de document administrativ electronic , autoritatea competenta poate autoriza ca expeditorul sa nu includa in documentul in cauza datele privind destinatarul, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
  • Toti operatorii economici cu produse accizabile sunt obligati sa accepte orice control ce permite autoritatii competente prevazute prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane sa se asigure de corectitudinea operatiunilor cu produse accizabile.
  • Operatorii economici care intentioneaza sa comercializeze in sistem en detail produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili – sunt obligati sa se inregistreze la autoritatea competenta potrivit prevederilor stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.

Modificari privind impozitul specific:

Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2022, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

In acest sens, contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr.170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice.

Modificari in domeniul caselor de marcat:

Pana la data de 31 decembrie 2022, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Modificari referitoare la preluarea unor activitati de catre Ministerul Finantelor:

Ministerul Finantelor preia, de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, activitatea de emitere a solutiilor fiscale individuale anticipate, precum si posturile corespunzatoare.

Cererile de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se solutioneaza de catre Ministerul Finantelor.

 

Baza legala:

  • OG 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene

    • Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
    • Codul de Procedura Fiscala (aprobat prin Legea nr.207/2015, publicata in MO nr.547 din23.07.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
    • Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016).