Noi conditii pentru firmele de transport – OG 12

Ordonanta Guvernului (OG) nr.12 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere a fost publicata in Monitorul Oficial (Partea I) nr.98 din data de 31 ianuarie 2022, cu aplicabilitate din data de 3 februarie 2022.

Astfel, prin acest document, se modifica legislatia din domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, astfel incat regulile aparute la nivel european in 2020 sa se poata aplica si in Romania.

Prin OG nr.12/2022, se face, de fapt, asigurarea cadrului de aplicare a modificarilor legislative introduse prin Regulamentul UE nr.1055/2020 si transpunerea Directivei UE 1.057/2020.

Precizam ca documentul va intra in vigoare in data de 3 februarie, mai putin partea de sanctiuni, care va intra in vigoare in zece zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial.

Subliniem faptul ca, in plan legislativ intern, noua ordonanta va modifica doua acte normative importante si anume: OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere si Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale.

Modificari privind transporturile rutiere de marfuri/persoane:

Conform actualelor dispozitii, un transportator rutier (de marfa/persoane) este obligat sa indeplineasca patru conditii principale pentru a putea sa desfasoare activitate specifica:

  • sa aiba un sediu real si stabil pe teritoriul unui stat membru;
  • sa aiba o buna reputatie;
  • sa aiba capacitatea financiara adecvata;
  • sa aiba competenta profesionala necesara.

Mai mult decat atat, OG 12 stabileste, printre altele, conditiile specifice pentru fiecare dintre conditiile principale.

Astfel, pentru a indeplini conditia sediului, o firma de transport va trebui:

  • sa aiba un sediu situat pe teritoriul Romaniei in incinta caruia isi pastreaza originalele principalelor sale documente de lucru, indiferent daca acestea sunt in format electronic sau in orice alt format, in special contractele sale de transport, documentele referitoare la vehiculele aflate la dispozitia intreprinderii, documentele contabile si altele;
  • sa organizeze activitatea parcului sau de vehicule in asa fel incat sa asigure ca vehiculele aflate la dispozitia firmei si folosite in transportul international se intorc la unul dintre centrele operationale din Romania in termen de opt saptamani de la plecarea din acesta;
  • sa fie inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului;
  • sa fie supusa la plata impozitului pe profit si, dupa caz, sa aiba un cod de inregistrare in scopuri de TVA;
  • sa dispuna de unul sau mai multe vehicule care sunt inmatriculate sau puse in circulatie si autorizate pentru utilizare in Romania, indiferent daca vehiculele respective se afla in intregime in proprietatea sa sau sunt detinute in temeiul unui contract de cumparare in rate, de inchiriere sau de leasing;
  • sa isi desfasoare efectiv si in permanenta activitatile administrative si comerciale cu ajutorul echipamentelor si instalatiilor corespunzatoare la sediu si sa isi gestioneze operatiunile de transport efectiv si permanent utilizand vehiculele de la urmatorul punct;
  • sa aiba la dispozitie in permanenta si in mod obisnuit un numar de vehicule care respecta conditiile stabilite si de conducatori auto al caror loc de stationare obisnuit se afla la un centru operational din Romania; in ambele cazuri numarul acesta este proportional cu volumul operatiunilor de transport efectuate de firma.

In vederea respectarii conditiei reputatiei, firma de transport sau managerul de transport vor trebui sa nu aiba incalcari grave a diferitelor legislatii din domenii precum cel al muncii, cel al circulatiei rutiere sau cel comercial, printre altele.

In vederea respectarii cerintei privind capacitatea financiara, intreprinderea trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa demonstreze, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoana acreditata in mod corespunzator, ca dispune in fiecare an de capital si rezerve in valoare totala de cel putin 9.000 de euro, pentru primul autovehicul utilizat, de 5.000 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinatie suplimentara de vehicule utilizat(a) cu o masa maxima autorizata care depaseste 3,5 tone si de 900 de euro pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinatie suplimentara de vehicule utilizat(a), cu o masa maxima autorizata care depaseste 2,5 tone, dar nu depaseste 3,5 tone;
  • sa demonstreze, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoana acreditata in mod corespunzator, ca dispune in fiecare an de capital si rezerve in valoare totala de cel putin 1.800 de euro pentru primul vehicul utilizat si de 900 de euro pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat, in cazul intreprinderilor care exercita ocupatia de operator de transport rutier de marfuri numai cu ajutorul unor autovehicule sau combinatii de vehicule a caror masa maxima autorizata depaseste 2,5 tone, dar nu depaseste 3,5 tone;
  • intreprinderea si/ sau managerul de transport al acesteia sa nu fie in stare de faliment, in situatie de insolventa fara a avea un plan de reorganizare aprobat potrivit legislatiei in vigoare sau de lichidare.

Conform OG 12/2022, in vederea respectarii cerintei privind competenta profesionala, intreprinderea trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa desemneze o persoana fizica in functia de manager de transport;
  • managerul de transport sa fie titular al certificatului de competenta profesionala obtinut in conformitate cu prevederile art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, in baza pregatirii profesionale initiale, urmata de o examinare, in conditiile stabilite de catre autoritatea competenta prin norme.

Reguli de control la transportatorii rutieri care detaseaza soferi – modificari:

Asa cum am precizat mai sus, prin OG 12/2022 se face si transpunerea in legislatia nationala a Directivei UE 1057/2020, act normativ care schimba regulile de control la transportatorii rutieri care detaseaza soferi.

Mai exact, se stabileste posibilitatea expresa pentru autoritati de a verifica daca un salariat este detasat sau nu, atunci cand face transport bilateral de marfa sau persoane.

Una dintre modificarile importante aduse de OG 12/2022 este definirea conceptului de transport bilateral (de marfuri / persoane) – notiunea e importanta intrucat pentru soferii care efectueaza numai operatiuni bilaterale nu se depune declaratia de detasare.

Astfel, se introduc urmatoarele definitii:

  • transport rutier bilateral de persoane – operatiune de transport rutier bilateral efectuata in cadrul unui serviciu ocazional sau regulat de transport rutier international de persoane, astfel cum sunt definite in Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, atunci cand un conducator auto efectueaza oricare dintre urmatoarele operatiuni: imbarca persoane in statul membru de stabilire si le debarca intr-un alt stat membru sau intr-o tara terta, imbarca persoane intr-un stat membru sau intr-o tara terta si le debarca in statul membru de stabilire sau imbarca si debarca persoane in statul membru de stabilire in scopul efectuarii de excursii locale intr-un alt stat membru sau intr-o tara terta, in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009;
  • transport rutier bilateral de marfuri – deplasare de marfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire al intreprinderii sau al operatorului de transport rutier, astfel cum este definit la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, al carei/carui angajat este conducatorul auto sau dintr-o tara terta catre Romania sau din Romania catre statul membru de stabilire sau o tara terta.

Firmelor de transport nu le vor reveni obligatiile specifice privind detasarea pentru ca, potrivit OG 12/2022, nu sunt considerati salariati detasati pe teritoriul Romaniei respectiv, de pe teritoriul Romaniei, in intelesul Legii 16/2017, atunci cand:

  1. efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de marfuri;
  2. efectueaza, pe langa efectuarea unei operatiuni de transport rutier bilateral, o activitate de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza, cu conditia ca acesta sa nu incarce marfuri si sa le descarce in acelasi stat membru;
  3. efectueaza maximum doua activitati suplimentare de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza, cu conditia de a nu incarca sau descarca marfuri in acelasi stat membru, atunci cand operatiunea de transport rutier bilateral inceputa in statul membru de stabilire, in cursul careia nu a fost efectuata nicio activitate suplimentara, este urmata de o operatiune de transport rutier bilateral catre statul membru de stabilire;
  4. efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de persoane;
  5. in cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectueaza o imbarcare de persoane si/sau o debarcare de persoane in statele membre sau in tarile terte pe care le traverseaza, cu conditia ca acesta sa nu ofere servicii de transport de persoane intre doua puncte din statul membru traversat. Aceleasi dispozitii se aplica si calatoriei de intoarcere;
  6. tranziteaza teritoriul unui stat membru, fara a incarca sau a descarca marfuri ori fara a imbarca sau a debarca persoane;
  7. efectueaza segmentul rutier initial sau final al unei operatiuni de transport combinat, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat de marfuri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 401/2002, in cazul in care segmentul rutier, luat separat, reprezinta o operatiune de transport bilateral de marfuri.

In plus, este inclusa si o prevedere expresa ce limiteaza durata controalelor facute de catre autoritati. Mai exact, vor trebui sa fie verificate anual cel putin 3% din totalul zilelor lucrate in cursul anului de conducatorii auto care fac transport si sa fie verificate in trafic cel putin 15% din totalul zilelor de lucru ale conducatorilor auto verificate anual si cel putin 25% din numarul acestora sa fie verificate la sediile intreprinderilor de transport rutier.

 

Baza legala:

Ordonanta Guvernului 12/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere.