Noutati fiscale importante – OUG 130/2021 (1)

Ordonanta de urgenta (OUG) nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul oficial nr.1202 din data de 18 decembrie 2021.

Precizam faptul ca ordonanta aduce modificari in mai multe domenii.

Este important de mentionat ca, prin OUG 130/2021, nu s-a reglementat scaderea plafonului pentru incadrarea ca microintreprindere. Initial (in proiect) era prevazuta o scadere a acestuia de la 1.000.000 euro la 500.000 euro.

Printre cele mai importante, enumeram:

·  Majorarea plafonului pentru cadouri si tichete neimpozabile:

Se majoreaza valoarea cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, pe care le pot oferi angajatorii si sa fie neimpozabile, de la 150 de lei la 300 lei. Restul conditiilor raman nemodificate.

In cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 300 lei:

  • cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
  • cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
  • cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.(art. 76 alin.(4) lit. a))

Pentru acestea nu se datoreaza nici contributii sociale.

Aceste prevederi intra in vigoare incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2022.

·  Tichetele cadou nu se vor mai putea acorda tertilor:

Se elimina din categoria veniturilor din altor surse a biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidentei nominale altor categorii de beneficiari potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru campaniile de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru reclama si publicitate, altele decat cele prevazute la art. 76 alin. (3) lit. h) si alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

Aceasta excludere s-a facut in corelare cu  masura modificarii tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice, de catre angajatori/platitori, in sensul eliminarii exceptarii de la plata contributiilor sociale obligatorii si includerea in baza de calcul al acestora a valorii nominale a tichetelor cadou acordate de catre angajatori/platitori, potrivit legii, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in alte situatii decat cele in care se acorda cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase.

·  Aplicare CASS la venitul din pensii care depaseste 4.000 lei:

Venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei si, dupa caz, a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata potrivit prevederilor titlului V — Contributii sociale obligatorii. In prezent Codul fiscal prevede posibilitatea scaderii doar a a sumei de 2.000 lei in contxtul in care pensiile sunt scutite de contributia la sanatate.

Prin OUG 130/2021, se introduce contributia la sanatate pentru venitul din pensii care depaseste 4.000 lei.

Tot la pensii se elimina prevederea ca platitorul de venituri din pensii este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din pensii, pentru fiecare contribuabil. Aceasta se regasea la art. 101 alin.(11).

Se introduc in categoria platitorilor de venit la CASS si Casa Nationala de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii, precum si casele sectoriale de pensii, pentru persoanele care realizeaza venituri din pensii si alte entitatile care platesc venituri din pensii.

Persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate au obligatia sa depuna declaratia prevazuta la art. 122 (Declaratia unica), cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte. se aplica incepand cu veniturile obtinute in anul 2022.

Se introduce in lista de venituri pentru care exista obligatia declararii impozitului retinut la sursa si pentru veniturile din pensii.

Noua formulare a art. 132 alin.(2) arata ca:

Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din pensii, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Astfel, se instituie obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (D112) de catre platitorii de astfel de venituri.

Concomitent s-a eliminat obligatia depunerii de catre platitorii de venituri din pensii a Declaratiei informative privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit (D205).

·  Modificari privind baza de calcul a CAS:

Se introduce prevederea ca nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale sumele reprezentand dobanzi si actualizarea cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotararilor primei instante, executorii de drept, sau potrivit legii, dupa caz, acordate in legatura cu salariile, soldele, pensiile sau alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv diferente ale acestora.

·  Completare categorii exceptate de la plata CASS:

Se completeaza lista persoanelor exceptat de la plata CASS: persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii de pana la suma de 4.000 lei lunar inclusiv, precum si pentru veniturile realizate din drepturi de proprietate intelectuala.

·  TVA 5% pentru energia termica:

Va intra in vigoare mai devreme, respectiv de la 1 ianuarie 2022, masura de 5% TVA pentru energia termica. In plus, va fi extinsa sfera de aplicare prin includerea, pe langa populatie, si a altor categorii de consumatori cu un grad de suportabilitate redus.

In acelasi timp, avand in vedere impactul bugetar al introducerii cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de energie termica, este necesara limitarea aplicarii, doar la sezonul rece, respectiv pentru perioada de 5 luni cuprinsa intre data de 1 noiembrie a anului curent si data de 31 martie a anului urmator.

·  TVA 5% pentru locuinte sub 140.000 euro:

Conform modificarilor din Codul Fiscal, persoanele fizice vor putea achizitiona cu cota redusa de TVA de 5%, pe langa locuintele cu o valoare de maximum 450.000 lei, exclusiv TVA, si a unei singure locuinte, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizice/alte persoane fizice, a carei valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, reprezentand echivalentul in lei a aproximativ 140.000 euro.

Astfel, se limiteaza aplicarea la o singura locuinta achizitionata de o persoana fizica, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizice/alte persoane fizice.

Mentionam ca se introduce un Registru in care se inscriu toate tranzactiile cu locuinte care beneficiaza de cota redusa, indiferent de valoare.

Pe baza acestui registru se verifica indeplinirea conditiei referitoare la achizitionarea cu cota redusa de TVA de 5% a unei singure locuinte a carei valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA.

·  Suspendarea acordarii sumelor pentru educatia timpurie pana la 31.12.2022:

Aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i1) si i2), art. 76 alin. (4) lit. x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda incepand cu data de 1 ianuarie 2022 si pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv.

Astfel, la finalul acestui an va expira suspendarea acordarii sumei de 1.500 lei pentru cheltuielile cu educatia timpurie si in acest context guvernul a decis prelungirea masurii pana pe 31 decembrie 2022.

„Avand in vedere faptul ca perioada de suspendare reglementata se apropie de incheiere si se mentine situatia existenta inainte de suspendare in conditiile nesolutionarii inadvertentelor si lacunelor care nu permit aplicarea, luand in considerare si implicatiile bugetare semnificative, si pentru a se da eficienta reglementarii si preintampina afectarea in mod negativ a bugetului de stat, se impune inlaturarea temporara a acestei situatii, cu celeritate, prin adoptarea masurii de prelungire a perioadei de suspendare a reglementarilor incidente, pentru perioada care incepe cu 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie 2022”, se arata in nita de fundamentare a proiectului de ordonanta de urgenta.

Reamintim ca mai multe lacune legale au condus la necesitatea suspendarii prevederilor Legii nr.239/2021 referitoare la stimulentul fiscal pentru cheltuieli cu educatia timpurie, prin dispozitiile Art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal, pentru perioada 1 aprilie – 31 decembrie 2021.

·  Facilitatile pentru cresa sau gradinita sunt suspendati si in 2022:

Se suspenda, in continuare (pentru intreg anul 2022) facilitatea celor 1.500 lei pentru cresa sau gradinita.

Pe perioada suspendarii, in cazul cheltuielilor pentru functionarea creselor/ gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor se stabileste continuarea regimului fiscal aplicabil si pe perioada suspendarii reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2021, respectiv de cheltuieli sociale deductibile la calculul rezultatului fiscal, in limita de 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii.

Se proroga pana la 1 ianuarie 2023 a datei de intrare in vigoare a Legii nr. 154/2021 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice.

·  Punctul de amenda ramane plafonat, la valoarea de 145 lei si in 2022.

·  Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar intra in vigoare din 2023 (s-a prorogat).

·  Legea privind venitul minim de incluziune va fi aplicata din 1 septembrie 2023.

·  Pensiile speciale pentru primari se suspenda pana la 1 ianuarie 2023.

·  Reincriminarea faptelor de evaziune fiscala:

Conform OUG 130/2021, se reincrimineaza fapta de retinere si neplata, respectiv se incrimineaza fapta de incasare si neplata, ori, dupa caz, de neretinere sau neincasare, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor cu retinere la sursa.

Astfel, pentru a asigura predictibilitatea normei de incriminare, s-au prevazut expres, categoriile de impozite si contributii supuse regimului de retinere sau incasare si plata sau virare, cu precizarea actului normativ si a articolelor care le reglementeaza.

Mentionam ca limitele pedepsei prevazute sunt inchisoarea de la 1 an la 5 ani.

Masura se va aplica cu 1 martie 2022.

·  Biletele de valoare vor fi emise exclusiv pe suport electronic:

Biletele de valoare (voucherele de vacanta, tichetele sociale pentru sprijin educational si tichetele sociale pentru mese calde) vor fi emise exclusiv pe suport electronic.

Practic, sunt abrogate dispozitiile privind emiterea biletelor de valoare pe suport hartie.

Precizam ca biletele de valoare pe suport hartie, emise pana la data de 31 ianuarie 2022, isi mentin valabilitatea pana la expirarea datei de valabilitate inscrise pe acestea.

Conform reglementarilor legale, incepand cu data de 1 februarie 2022, autorizatiile de functionare ca unitati emitente de bilete de valoare pe suport hartie isi pierd valabilitatea, urmand ca aceste unitati sa ramana responsabile atat fata de unitatile care accepta bilete de valoare, cat si fata de angajatorii cu care au incheiat contracte, astfel fiind asigurata respectarea tuturor obligatiilor ce decurg din contractele incheiate in cazul biletelor de valoare pe suport hartie aflate in termenul de valabilitate.

·  e-Factura si pentru produsele cu risc fiscal ridicat:

OUG 130/2021 prevede instituirea unor masuri urgente pentru intarirea capacitatii de urmarire si colectare a sumelor datorate bugetului de stat pentru livrarile de produse cu risc fiscal ridicat, prin transmiterea facturilor in sistemul RO e-Factura, prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.120/2021.

Astfel, furnizorii pot, in perioada 1 aprilie – 30 iunie 2022, sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

Furnizorii sunt obligati, incepand cu data de 1 iulie 2022, sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

Ordinul ANAF va trebui emis in 30 de zile de la publicarea ordonante in Monitorul Oficial.

·  Salariile bugetarilor ingheata la nivelul actual, cu doua exceptii:

  • Salariile pentru personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, personalul didactic de conducere si personalul de indrumare si control din invatamant.

Astfel incepand cu data de 1 ianuarie 2022, salariile de baza se majoreaza cu 1/4 din diferenta dintre salariul de baza prevazut de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare pentru anul 2022 si cele din luna decembrie 2021.

  • Pentru personalul care ocupa functiile prevazute in anexa nr. II ”Familia ocupationala de functii bugetare ”Sanatate si asistenta sociala”, incepand cu data de 1 ianuarie 2022 salariile de baza se majoreaza cu 1/4 din diferenta dintre salariul de baza pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2021.

·  Mentinerea, in anul 2022, a cuantumului sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2021, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.

·  Mentinerea, in anul 2022, a cuantumului indemnizatiei de hrana la nivelul stabilit pentru anul 2021.

·  Munca suplimentara a bugetarilor se va compensa doar cu timp liber corespunzator:

Exceptie fac personalul militar, politistii, politistii de penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala care desfasoara activitate in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale. Pentru acestia se acorda drepturile prevazute de legislatia in vigoare in luna iunie 2017, asigurandu-se astfel o continuare a masurilor adoptate in acest sens incepand cu anul 2014.

Aceste drepturi urmeaza a se acorda in limita de 3% din suma soldelor de functie/salariilor de functie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional detinut, gradatiilor si a soldelor de comanda/salariilor de comanda, la nivel de ordonator principal de credite.

In situatia politistilor de penitenciare, limita de 3% se stabileste la nivelul bugetului centralizat al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.

Prin exceptie, in perioada starii de alerta instituita prin hotarari ale Guvernului, personalul de specialitate din cadrul directiilor de sanatate publica poate beneficia de plata orelor suplimentare.

·  Salariul minim pentru 24 luni:

Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioada de maximum 24 de luni de la momentul incheierii contractului individual de munca.

Dupa expirarea perioadei respective, timp in care salariatul va fi calificat sau nu, acesta va fi incadrat cu un salariu de baza superior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Prevederile de mai sus se aplica si pentru salariatul incadrat cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, care are deja incheiat un contract individual de munca cu o durata de peste 24 de luni.

Baza legala:

OUG  nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.