Pachetul legislativ privind „Noile avantaje pentru consumatori” (1)

1.   Transpunerea Directivei Omnibus in legislatia romaneasca:

OUG nr. 58/2022 si Hotararea nr. 686/2022 transpun prevederile Directivei UE 2161/2019  de modificare a Directivei 93/13/CEE si a Directivelor 98/6/CE, 2005/29/CE si 2011/83/UE in ceea ce priveste o mai buna asigurare a respectarii normelor Uniunii Europene in materie de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme („Directiva Omnibus”), actul normativ european ce are ca obiectiv imbunatatirea si modernizarea cadrului legal european  de protectie a consumatorilor in relatia cu profesionistii, cunoscut si ca pachetul legislativ al Uniunii Europene „New Deal for Consumers”.

Ordonanta de urgenta (OUG) nr.58/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei consumatorilor a fost publicata In Monitorul Oficial (Partea I) nr.456 din data de 6 mai 2022. Actul normativ a intrat in vigoare de la data de 28 mai 2022.

Hotararea Guvernului (HG) nr.686/2022 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare a fost publicata in Monitorul Oficial (Partea I) nr. 520 din data de 26 mai 2022. Actul a intrat in vigoare de la data de 28 mai 2022, cu exceptia unui numar redus de prevederi care vor intra in vigoare la data de 5 iunie 2022.

OUG nr.58/2022 modifica, respectiv completeaza urmatoarele acte normative:

  • Legea nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori („Legea nr. 193/2000”);
  • Legea nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor („Legea nr.363/2007”);
  • Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii („OUG nr.34/2014”).

Hotararea 686/2022 modifica, respectiv completeaza Hotararea nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare („HG nr. 947/2000”).

2.   Principalele modificari prevazute de OUG nr.58/2022:

·  Modificarile aduse legii privind clauzele abuzive:

O prima lege modificata de OUG 58/2022 este Legea nr.193/2000 – clauze abuzive – care a fost ultima oara modificata in 2014.

Deoarece amenzile impuse celor care introduc clauze abuzive in contracte au fost destul de mici (intre 200 si 1.000 de lei), din 28 mai cuantumul acestora a crescut considerabil, dupa cum prevede ordonanta:

  • punctual, pentru introducerea de clauze abuzive in contract (care e interzisa de lege), amenzi intre 20.000 si 100.000 de lei;
  • pentru incalcarile pe scara larga in materia clauzelor abuzive, amenzi cuprinse intre 2-5% din cifra de afaceri; daca nu exista informatii disponibile privind cifra de afaceri, atunci amenda va fi intre 200.000 de euro si doua milioane de euro.

O amenda noua este cea pentru neaducerea la indeplinire a masurilor ramase definitive prin hotararile judecatoresti – intre 5.000 si 200.000 de lei.

Este important de mentionat faptul ca Executivul a specificat expres ca prevederile privind achitarea la jumatate a amenzilor in 15 zile nu se vor aplica in cazul acestor amenzi. Prin urmare, cuantumurile amenzilor din Legea privind clauzele abuzive nu vor putea fi micsorate de plata rapida de catre profesionisti a respectivelor amenzi.

De asemenea, in lege au fost introduse niste criterii exemplificative si orientative care sunt luate in considerare pentru aplicarea de sanctiuni:

  1. natura, gravitatea, amploarea si durata incalcarii;
  2. orice actiune intreprinsa de profesionisti pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
  3. orice incalcare anterioara savarsita de profesionisti, ce se regaseste in mod obligatoriu in cazierul comercial al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
  4. beneficiile financiare dobandite sau pierderile evitate de profesionisti datorita incalcarii, daca sunt disponibile datele relevante;
  5. sanctiunile aplicate profesionistilor pentru aceeasi incalcare in alte state membre ale Uniunii Europene in cazurile transfrontaliere in care informatiile cu privire la astfel de sanctiuni sunt disponibile prin mecanismul prevazut la art. 11-25 din Regulamentul (UE) 2017/2.394;
  6. orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstantelor cazului.

Potrivit OUG 58/2022, prin derogare de la prevederile Codului civil ce reglementeaza prescriptia extinctiva, formularea unei actiuni in constatarea existentei clauzelor abuzive este imprescriptibila”. Iar instantele de executare vor fi obligate sa examineze din oficiu ori la cererea consumatorului potentialul caracter abuziv al clauzelor contractual. Totodata, contestatia la executare va fi in acest caz imprescriptbila.

 Instanta are obligatia de a examina din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale de indata ce dispune de elementele de drept si de fapt necesare in acest sens. Atunci cand considera ca o astfel de clauza este abuziva, instanta nu o aplica, exceptand cazul in care consumatorul se opune.

Mai mult decat atat, profesionistul va fi obligat sa modifice toate contractele aflate in executare daca instanta constata existenta clauzelor abuzive in contract, dar si sa publice pe site-ul propriu hotararile judecatoresti ramase definitive.

Totodata, aceste hotarari vor fi publicate pe site-ul ANPC (cu ascunderea datelor personale, desigur) pentru ca toti cei interesati sa aiba cunostinta de ele.

·  Recenziile false ori neverificate, practici comerciale inselatoare:

Principalele modificari si completari aduse Legii nr.363/2007:

Modificari terminologice:

  • notiunea de „produs” include expres serviciile digitale si continutul digital.
  • „ierarhia” – definita ca vizibilitatea relativa conferita produselor, astfel cum sunt acestea prezentate, organizate sau comunicate de catre comerciant, indiferent de mijloacele tehnologice utilizate pentru o astfel de prezentare, organizare sau comunicare;
  • „piata online” – definita ca un serviciu care utilizeaza software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicatie gestionata de catre comerciant sau in numele acestuia, care le permite consumatorilor sa incheie contracte la distanta cu alti comercianti sau consumatori.

Prin OUG 58/2022, au fost adaugate noi categorii de practici comerciale inselatoare:

  • Furnizarea de rezultate ca raspuns la o cautare efectuata online de catre un consumator, fara a mentiona in mod clar existenta oricarei publicitati platite sau a oricarei plati specifice pentru asigurarea unei incadrari pe o pozitie mai buna in ierarhie a produselor in cadrul rezultatelor cautarii;
  • Revanzarea de bilete catre consumatori, in cazul in care comerciantul le-a achizitionat utilizand mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusa privind numarul de bilete pe care o persoana le poate cumpara sau orice alta regula aplicabila achizitionarii de bilete;
  • Afirmarea faptului ca recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul, fara a lua masuri rezonabile si proportionale pentru a verifica daca aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi;
  • Prezentarea sau insarcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandari false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea inselatoare a recenziilor sau a recomandarilor unor consumatori pe platformele de comunicare sociala pentru a promova anumite produse.

 

Deoarece se lamuresc normele privind practicile de marketing inselatoare pentru produsele cu dublu standard de calitate, astfel, norma stabileste in mod explicit faptul ca o practica comerciala care implica marketingul unui produs ca fiind identic cu un acelasi produs comercializat in mai multe alte state membre ale Uniunii Europene, in cazul in care cele doua produse au o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, cu exceptia cazului in care acest lucru este justificat de factori legitimi si obiectivi probat cu documente concludente, si care astfel determina sau poate determina consumatorul mediu sa ia o decizie comerciala pe care altfel nu ar fi luat-o, este o practica comerciala inselatoare pe care autoritatile competente ar trebui sa o evalueze si sa o abordeze de la caz la caz.

Exemplu de astfel de factori legitimi si obiectivi:

  • cerinte juridice nationale,
  • disponibilitatea sau caracterul sezonier al materiilor prime,
  • strategiile voluntare menite sa imbunatateasca accesul la alimente sanatoase si nutritive,
  • dreptul comerciantului de a oferi bunuri de aceeasi marca in ambalaje cu o greutate sau un volum diferit pe piete geografice diferite.

In situatiile precum cele mentionate mai sus, comerciantii trebuie sa puna la dispozitia consumatorilor informatii cu privire la aceste situatii intr-un mod care sa le permita accesul la acestea, cu privire la diferentierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi si obiectivi, astfel incat aceasta diferentiere sa poata fi identificata de catre consumatori.

Baza legala:

  • Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor;
  • OUG 58/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei consumatorilor;
  • HG 686/2022 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare;
  • OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.