Contract de colaborare cu o persoana fizica (speta)

Situatie: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit, fara angajati doreste sa incheie un contract de colaborare (conventie civila cu o persoana fizica).

Care sunt conditiile ce trebuie indeplinite la incheierea acestei conventii si care sunt obligatiile societatii din punct de vedere fiscal si declarativ?

 

 

Solutie:  Pentru inceput, mentionam ca societatea poate incheia un contract de prestari servicii (conventie civila) cu o persoana fizica, in conditiile in care are nevoie de servicii care sa-i fie prestate de terti, nefiind necesare indeplinirea unor anumite conditii pentru incheierea conventiei.

Potrivit art. 115, alin.11 din Codul fiscal, in conditiile in care persoana fizica care presteaza serviciile in favoarea societatii in baza conventiei civile este o persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice in Romania (PFA, II etc.) si prezinta dovada inregistrarii sale fiscale pentru aceasta activitate, atunci societatea nu are nicio obligatie de plata ori declarativa la momentul platii serviciilor prestate.

Conform dispozitiilor actuale, platitorul de vensituri nu trebuie sa retina la sursa vreun impozit persoanelor fizice care obtin venituri din prestarea serviciilor si fac dovada inregistrarii fiscale pentru activitatea respectiva, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere, la platitorul de venituri, la momentul platii veniturilor.

In situatia in care persoana fizica prestatoare nu este autorizata si nu este inregistrata fiscal, iar prestarea serviciilor are caracter intamplator si fara continuitate din punct de vedere al persoanei fizice, atunci veniturile obtinute ocazional de aceasta persoana in baza conventiei civile vor fi incadrate in categoria de alte venituri (art. 114, alin. 2, lit. g din Codul fiscal si pct. 34,           alin. 2 din Normele metodologice de aplicare).

Prin urmare, societatea, in calitate de platitoare a veniturilor catre persoana fizica colaboratoare are obligatia sa retina doar impozitul pe veniturile din alte surse de 10% la sumele brute platite, impozitul fiind final si urmand a fi achitat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut conform art.115 din Codul fiscal.

Impozitul se declara cu ajutorul formularului 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” pana la termenul de plata al impozitului si, informativ, prin formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit”, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, potrivit art. 132 din Codul fiscal.

Referitor la datorarea contributiilor sociale, societatea platitoare a acestor venituri nu are nicio obligatie pe aceasta directie, aceasta revenind exclusiv persoanei fizice in calitate de beneficiar de venituri, in functie de situatia sa personala.

Prin urmare, pentru aceste venituri persoana fizica nu va datora CAS deoarece veniturile din contracte/conventii civile incadrate la alte venituri nu intra in calculul plafonului pentru CAS.

Insa, acest tip de venituri intra in calculul plafonului anual cumulat pentru CASS conform art.155 alin.(2) si art.170 alin.(2) din Codul fiscal, astfel ca in functie de nivelul veniturilor obtinute  prin cumulare cu celelalte venituri enumerate la art.155, alin.(1), lit. b-h din Codul fiscal, persoana fizica poate sa datoreze CASS pe baza declaratiei unice D212, daca veniturile cumulate depasesc cel putin plafonul de 6 salarii de baza minime brute pe tara.

In conditiile in care activitatea prestata de persoana fizica nu are caracter ocazional, iar aceasta nici nu este autorizata sa desfasoare activitati economice trebuie avute in vedere si prevederile art. 7, pct. 3 din Codul fiscal si pct.1, alin.(1)-(5) din Normele metodologice de aplicare referitoare la caracterul de activitate independenta al activitatii desfasurate de persoana fizica, respectiv daca sunt ori nu indeplinite cel putin 4 din cele 7 criterii prevazute la acest articol din Codul fiscal, si anume:

1.persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;

2.persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;

3.riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;

4.activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;

  1. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;

6.persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;

7.persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

In conditiile in care nu sunt indeplinite criteriile pentru calificarea activitatii ca independenta, iar activitatea are caracter de continuitate exista riscul reconsiderarii ei cu prilejul inspectiilor fiscale conform art.11, alin. (1) din Codul fiscal si pct. 4 din Normele metodologice de aplicare, indiferent de natura juridica a relatiei stabilite in baza conventiei civile intre societate si persoana fizica, iar societatea poate fi fi obligata la plata impozitului pe veniturile din salarii si a contributiilor sociale obligatorii, specifice veniturilor salariale, in loc de plata impozitului pe alte venituri.

 

 

Baza legala:

– Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr. 227/2015, publicata in MO nr. 688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;

– Codul de Procedura Fiscala (aprobat prin Legea nr. 207/2015, publicata in MO nr. 547 din 23.07.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;

– Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr. 1/2016).