Modificari ale reglementarilor contabile – proiect MF

In data de 23 noiembrie 2022, Ministerul de Finante a publicat un proiect legislativ care aduce cateva modificari reglementarilor contabile (Ordinului 1802/2014).

Potrivit Referatului de aprobare a proiectului, se vor reglementa urmatoarele aspecte:

  • referitor la contabilizarea de catre entitati a sumelor primite ca urmare a distribuirii partiale a dividendelor in cursul exercitiului financiar

In concordanta cu modul de contabilizare de catre entitatile care au optat, potrivit legii, sa repartizeze dividende in cursul exercitiului financiar, si anume pe seama creantelor (contul 463 „Creante reprezentand dividende repartizate in cursul exercitiului financiar”), se propune ca entitatile care primesc asemenea sume sa le recunoasca drept datorie (contul 467 „Datorii aferente distribuirilor interimare de dividende”).

  • referitor la intreruperea capitalizarii costurilor indatorarii

Prin prezentul proiect se propune completarea Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul mentionarii conditiilor in care entitatea intrerupe capitalizarea costurilor indatorarii, si anume atunci cand aceasta nu lucreaza efectiv la realizarea activului cu ciclu lung de fabricatie.

  • referitor la natura contabila a sumelor primite in avans de la clienti

Prin proiectul de ordin se propune completarea reglementarilor contabile cu prevederi prin care se clarifica situatia in care aceste sume reprezinta datorii (contabilizate in contul 419 „Clienti – creditori”), respectiv venituri inregistrate in avans (contabilizate in contul 472 „Venituri inregistrate in avans”).

Daca un client plateste o suma inainte ca entitatea sa transfere un bun sau un serviciu clientului, in momentul efectuarii platii entitatea inregistreaza o datorie aferenta contractului. O datorie aferenta contractului reprezinta obligatia unei entitati de a transfera unui client bunurile sau serviciile pentru care a primit de la client o contravaloare.

In conformitate cu alin.(1), la primirea unei plati in avans de la un client, entitatea recunoaste o datorie aferenta contractului (contul 419 „Clienti – creditori”) la valoarea platii in avans pentru obligatia sa de a transfera sau de a fi pregatita sa transfere bunuri sau servicii in viitor. Entitatea scoate din evidenta acea datorie si recunoaste venituri atunci cand transfera bunurile sau serviciile respective si, prin urmare, isi indeplineste obligatia contractuala.”

Dupa pct. 351 se introduce un nou punct, punctul 351.1 , cu urmatorul cuprins:

„O entitate poate percepe uneori un avans nerambursabil de la client, la inceputul contractului sau aproape de aceasta data (de exemplu, comisioanele de activare din contractele de telecomunicatii, comisioanele de constituire din anumite contracte de servicii si onorariile initiale din unele contracte de furnizare). In aceasta situatie entitatea trebuie sa stabileasca daca avansul incasat se refera la prestarea unui serviciu.

Daca avansul incasat reprezinta o plata in avans pentru servicii viitoare (suma recunoscuta in contul 472 „Venituri inregistrate in avans”), acesta va fi recunoscut la venituri atunci cand vor fi prestate acele servicii viitoare.

  • referitor la contabilizarea contractelor de licenta a proprietatii intelectuale:

Prin proiectul de ordin se propune completarea reglementarilor contabile cu prevederi explicite cu privire la tratamentul contabil aplicabil atunci cand o entitate acorda unui client dreptul de a utiliza proprietatea sa intelectuala. Astfel, modalitatea in care aceasta recunoaste veniturile corespunzatoare este determinata de prevederile contractuale.

  • referitor la pastrarea statelor de salarii

Ca o consecinta a prevederilor Legii nr.195/2022 pentru completarea art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, se propune modificarea cerintelor cuprinse in reglementarile contabile in vigoare, care prevad durata de pastrare a statelor de salarii, astfel incat acestea sa respecte prevederile legii mentionate.

Ordinul ministrului finantelor nr.2634/2015 privind documentele financiar-contabile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 910 bis din 9 decembrie 2015, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

Punctul 38 al Anexei nr. 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„38. Termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiarcontabile, cu exceptia statelor de salarii, este de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia celor prevazute la pct.

39 si 40.

In Anexa nr.4 se adauga urmatorul document financiar-contabil: „Stat de salarii”, nr. crt. 26, cod 14-5-1.

  • alte aspecte – se refera la anumite corelari sau clarificari ale unor prevederi cuprinse in reglementarile contabile in vigoare (de exemplu, clarificarea conditiilor de capitalizare a cheltuielilor efectuate pentru obtinerea autorizatiilor sau exemplificarea indicatorilor care indica faptul ca o entitate actioneaza in nume propriu), precum si la detalierea unor conturi cuprinse in planul de conturi aplicabil operatorilor economici, respectiv persoanelor juridice fara scop patrimonial.

Subliniem faptul ca se introduc noi conturi contabile si anume conturi corespunzatoare veniturilor din impozitul pe profit rezultat din decontarile intre membrii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, respectiv cheltuielilor cu impozitul pe profit rezultat din decontarile intre membrii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal.