Modificari importante la Codul Muncii – Legea 283

Reamintim faptul ca Legea nr.283 pentru modificarea si completarea Legii nr.53/2003 – Codul muncii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ a fost publicata in Monitorul Oficial (Partea I) nr.1013 din data de 19 octombrie 2022, cu aplicabilitate din 22 octombrie 2022.

Actul normativ recent publicat inlocuieste prevederile privind perioadele in care un salariat nu munceste, dar sunt considerate perioade de activitate prestata.

Anterior modificarii, Codul muncii stipula ca fiind activitate prestata pentru stabilirea duratei concediului de odihna anual, pe langa munca prestata efectiv, perioadele de incapacitate temporara de munca, cea aferenta concediului de maternitate, concediul de risc maternal si concediul pentru ingrijirea copilului bolnav. Mentionam insa ca perioadele in care salariatul se afla in concediu fara plata sau in somaj tehnic afecteaza zilele de odihna disponibile intr-un an.

Modificarea introdusa de Legea 283 vizeaza si concediul paternal, al carui cadrul legislativ a suferit recent ajustari (OUG 117/2022), concediul de ingrijitor si absenta de la locul de munca pentru urgentele familiale.

 

Astfel, potrivit Legii 283/2022, cele mai importante modificari sunt:

 ·  Introducerea concediului de ingrijitor al unei rude bolnave:

Astfel, Legea 283/2022 introduce un nou articol si anume art.152^1 care prevede ca angajatorul are obligatia acordarii concediului de ingrijitor salariatului in vederea oferirii de catre acesta de ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie cu salariatul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave, cu o durata de 5 zile lucratoare intr-un an calendaristic, la solicitarea scrisa a salariatului.

Precizam ca in sensul art. 152^1 alin. (1), precum si al alin.(3), prin ruda se intelege fiul, fiica, mama, tatal sau sotul/sotia unui salariat.

Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de munca aplicabil se poate stabili pentru concediul de ingrijitor o durata mai mare decat cea prevazuta mai sus.

Asa cum am precizat mai sus, perioada concediului de ingrijitor nu se include in durata concediului de odihna anual si constituie vechime in munca si in specialitate.

 

Prin derogare de la prevederile art. 224 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii care beneficiaza de concediul de ingrijitor sunt asigurati, pe aceasta perioada, in sistemul asigurarilor sociale de sanatate fara plata contributiei. Perioada concediului de ingrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizatie de somaj si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca acordate in conformitate cu legislatia in vigoare.

Problemele medicale grave, precum si conditiile pentru acordarea concediului de ingrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului sanatatii.

 

·  Reglementarea absentei de la locul de munca in situatii-limita:

Salariatul are dreptul de a absenta de la locul de munca in situatii neprevazute, determinate de o situatie de urgenta familiala cauzata de boala sau de accident, care fac indispensabila prezenta imediata a salariatului, in conditiile informarii prealabile a angajatorului si cu recuperarea perioadei absentate pana la acoperirea integrala a duratei normale a programului de lucru a salariatului.

Potrivit noilor dispozitii, absentarea de la locul de munca nu poate avea o durata mai mare de 10 zile lucratoare intr-un an calendaristic.

Angajatorul si salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenta, in limita numarului de de 10 zile lucratoare intr-un an calendaristic.

Prin urmare, aceste zile trebuie sa fie recuperate ulterior de salariat, modalitatea de recuperare urmand sa faca obiectul unui acord cu angajatorul. Drepturile de care se bucura salariatul se mentin si pe durata absentei ca urmare a urgentei.

Mai mult, angajatorii nu au voie sa concedieze salariatul pe durata absentarii de la munca pentru urgentele familiale.

Subliniem faptul ca liberele pentru urgentele familiale sunt considerate perioade de activitate prestata, iar cererea lor nu va afecta concediul de odihna anual.

 

·  Concediul paternal:

 

 Concediul paternal este concediul acordat tatalui copilului nou-nascut in conditiile prevazute de Legea concediului paternal nr. 210/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.

Angajatorul are obligatia acordarii concediului paternal la solicitarea scrisa a salariatului, cu respectarea dispozitiilor Legii nr.210/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.

Acordarea concediului paternal nu este conditionata de perioada de activitate prestata sau de vechimea in munca a salariatului.

 

·  Modificari privind programul individualizat de munca:

Potrivit Legii 283/2022, orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, fara suprapunerea programului de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.

Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care isi exercita acest drept.

 

·  Introducerea dreptului de a solicita schimbarea postului cu unul vacant:

Precizam ca se introduce dreptul salariatului de a solicita trecerea pe un post vacant care ii asigura conditii de munca mai favorabile, drept care se poate exercita in conditiile in care acesta si-a incheiat perioada de proba si are o vechime de cel putin 6 luni la acelasi angajator.

·  Telemunca pentru angajatii de la stat:

 In aplicarea prevederilor art.374 alin.(3)-(11), la nivelul autoritatilor si institutiilor publice se aproba proceduri pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv pentru desfasurarea muncii la domiciliu, care cuprind cel putin urmatoarele aspecte:

  1. formatul cererii pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, respectiv al cererii de munca la domiciliu;

  2. mijloacele necesare indeplinirii atributiilor potrivit fisei de post, in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu, pe care trebuie sa le detina functionarii publici, inclusiv, dar fara a se limita la: telefon, calculator desktop sau laptop, acces la internet, semnatura electronica, acces securizat la distanta la sistemele IT, la sistemul de e-mail si la resursele documentare ale institutiei utilizate la nivelul compartimentului unde functionarii publici isi desfasoara activitatea ori la alte resurse si informatii necesare pentru indeplinirea activitatii, dupa caz;

  3. mecanismele doveditoare, de raportare si de monitorizare a activitatii in regim de telemunca, respectiv de munca la domiciliu.

 

Activitatea desfasurata in regim de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se realizeaza ca urmare a aprobarii de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice a solicitarii functionarului public.

Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice stabilesc prin act administrativ structurile din cadrul acestora, activitatile, precum si posturile pentru care se poate aproba desfasurarea activitatii in regim de telemunca.

Durata activitatii desfasurate in regim de telemunca nu poate depasi 5 zile pe luna.

 

Desfasurarea activitatii in regim de telemunca se poate aproba pentru:

  1. functionarii publici care au copii cu varsta de pana la 11 ani;

  2. functionarii publici care acorda ingrijire unei rude, in acceptiunea art. 1531 alin. (4) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu care locuieste in aceeasi gospodarie;

  3. functionarii publici care au o stare de sanatate care nu le permite deplasarea la sediul autoritatii sau institutiei publice, din cauze determinate de unele boli grave, ori in situatie de graviditate, dovedite prin adeverinta medicala;

  4. functionarii publici care desfasoara activitati dintre cele stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice ca putand fi realizate in regim de telemunca.

 

Functionarii publici care isi desfasoara activitatea in regim de telemunca au urmatoarele obligatii:

  1. sa dispuna de toate mijloacele necesare indeplinirii atributiilor care le revin potrivit fisei postului;

  2. sa raspunda la orice solicitare referitoare la activitatea profesionala primita de la superiorii ierarhici, in timpul programului de lucru, transmisa prin mijloace de comunicare la distanta;

  3. sa respecte normele cuprinse in Regulamentul de organizare si functionare al institutiei, Regulamentul intern, normele cu privire la protectia datelor cu caracter personal si alte norme si proceduri specifice aplicabile, dupa caz.

 

Autoritatile si institutiile publice la nivelul carora exista functionari publici care isi desfasoara activitatea in regim de telemunca au urmatoarele obligatii:

  1. sa verifice activitatea functionarilor publici, in principal prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor;

  2. sa asigure modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate in regim de telemunca de catre functionarii publici;

  3. sa se asigure ca functionarii publici detin mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si echipamentele de munca functionale, sigure si necesare prestarii muncii sau sa puna la dispozitia functionarilor publici aceste mijloace si echipamente;

  4. sa se asigure ca functionarii publici primesc o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor.

 

Pe durata exercitarii activitatii in regim de telemunca sau a muncii la domiciliu, functionarii publici beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, cu exceptia sporului pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase.

 

Baza legala:

  • Codul Muncii din 2003 (Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003) – Republicare, cu modificarile si completarile ulterioare;

  • Legea 283/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrative.