Facilitatile fiscale acordate in cazul donatiilor pentru refugiatii din Ucraina

In Monitorul Oficial (Partea I) nr. 231 din 08 martie 2022 a fost publicata OUG nr.20/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri de sprijin si asistenta umanitara.

 Asistenta medicala pentru cetatenii straini sau apatrizii aflati in situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina:

Conform OUG 20, cetatenii straini sau apatrizii aflati in situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intra in Romania si care solicita protectie internationala in Romania, care necesita servicii medicale, materiale sanitare, medicamente si dispozitive medicale, beneficiaza de pachetul de servicii de baza prevazut in contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si in normele de aplicare ale acestuia, precum si de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si serviciile medicale cuprinse in programele nationale de sanatate curative, ca si asiguratii romani, fara plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, a contributiei personale pentru medicamentele acordate in tratamentul ambulatoriu si cu scutire de la coplata.

Este important de mentionat faptul ca, pentru persoanele prevazute mai sus, serviciile medicale in asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice cuprinse in pachetul de servicii de baza se acorda fara a fi necesara prezentarea biletului de trimitere, care este formular cu regim special utilizat in sistemul de asigurari sociale de sanatate.

Furnizorii de servicii medicale, materiale sanitare, medicamente si dispozitive medicale aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate, inclusiv pentru programele nationale de sanatate curative, sunt obligati sa inregistreze in aplicatia informatica pusa la dispozitie de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate persoanele prevazute anterior si sa pastreze copii de pe documentele de identitate, daca acestea exista.

Furnizorii au obligatia sa intocmeasca evidente distincte pentru serviciile medicale, materialele sanitare, medicamentele sau dispozitivele medicale acordate persoanelor prevazute anterior si pentru care intocmesc facturi distincte; facturile insotite de documente justificative, in formatul solicitat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si de copii ale documentelor de identitate, daca acestea exista, sau copii ale documentelor medicale de la nivelul furnizorilor, pentru persoanele care nu detin documente de identitate, sunt raportate lunar caselor de asigurari de sanatate cu care sunt in relatie contractuala in vederea decontarii.

Persoanele fizice care gazduiesc cetateni straini sau apatrizi aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina, beneficiaza de decontarea din bugetul inspectoratelor judetene pentru situatii de Urgenta/Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Bucuresti-Ilfov a cheltuielilor cu hrana in valoare de 20 de lei/zi/persoana gazduita. Mecanismul de decontare se stabileste prin hotarare a Guvernului.”

  • Educatie pentru minorii aflati in situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intrati pe teritoriul Romaniei, inclusiv cei care nu solicita protectie internationala
  1. dreptul la educatie in unitatile de invatamant din Romania in aceleasi conditii si cu finantare din aceleasi bugete ca pentru anteprescolarii, prescolarii si elevii romani;
  2. dreptul la cazare gratuita in internatele scolare, alocatie de hrana, dreptul la cazarmament, respectiv: rechizite, imbracaminte, incaltaminte, manuale.

 In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin audient se intelege elevul scolarizat intr-un alt sistem de invatamant din alta tara, care isi continua, la cererea parintelui sau a reprezentantului legal al elevului minor, a elevului major sau a autoritatii competente, parcursul scolar intr-o unitate de invatamant din sistemul de invatamant romanesc si este inscris in cataloage provizorii, pana la echivalarea studiilor si sustinerea eventualelor diferente.

Ulterior dobandirii statutului de audienti, acestia au urmatoarele drepturi:

  1. dreptul de a participa la activitatile educative din cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar si la activitatile extracurriculare din cadrul cercurilor constituite la nivelul palatelor si cluburilor copiilor. Participarea la activitatile extracurriculare nu este conditionata de calitatea de audient;
  2. dreptul de scolarizare in unitati complexe de asistenta medicala, de tip spital, in conformitate cu prevederile legale, pentru elevii care sunt nedeplasabili din cauza unei dizabilitati, respectiv pentru elevii care sufera de boli cronice sau care au afectiuni pentru care sunt spitalizati pe o perioada mai mare de 4 saptamani;
  3. dreptul de a beneficia de facilitatile pentru transport local in comun, de suprafata, naval si subteran, precum si la transportul intern auto, feroviar, naval si fluvial, pe tot parcursul anului calendaristic similar cu elevii inmatriculati in unitatile de invatamant preuniversitar din Romania;
  4. dreptul de a beneficia de gratuitate pentru toate categoriile de transport prevazute la lit. c), pentru elevii orfani, elevii cu cerinte educationale speciale, precum si cei pentru care s-a stabilit o masura de protectie speciala, in conditiile legii, sau tutela, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
  5. dreptul la alocarea unor alimente de baza tuturor copiilor din invatamantul primar si gimnazial acordate prin programele sociale aflate in derulare.

Acordarea de donatii in sprijinul cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite:

Conform art.IX din OUG 20/2022, persoanele fizice si persoanele juridice, cu exceptia institutiilor si autoritatilor publice, pot dona sume de bani care se colecteaza de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta intr-un cont distinct de disponibil in lei deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, pentru acordarea de sprijin si asistenta umanitara cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina.

Campania de donare de sume potrivit prevederilor de mai sus se desfasoara de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la data de 31 decembrie 2022.

Prin derogare de la prevederile art.25 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii potrivit titlului II „Impozitul pe profit” din acelasi act normativ deduc la calculul rezultatului fiscal sumele reprezentand donatiile in bani acordate potrivit prevederilor OUG 20/2022.

Prin derogare de la prevederile art.53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele juridice – contribuabili potrivit titlului III „Impozitul pe veniturile microintreprinderilor” din acelasi act normativ scad din baza impozabila sumele reprezentand donatiile in bani acordate potrivit prevederilor OUG 20/2022.

Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) si alin. (7) lit. e) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care determina venitul net anual, in sistem real, pe baza datelor din contabilitate pot deduce cheltuielile reprezentand donatiile in bani acordate potrivit prevederilor OUG 20/2022.

Deschiderea contului pentru donatii – procedura:

Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (ISGU) solicita deschiderea contului 50.07.03 „Disponibil din donatii aferente ajutoarelor umanitare pentru Ucraina” la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti si poate deschide conturi in lei si valuta la orice institutie de credit, care se vor comunica public pe pagina proprie de internet, a Ministerului Afacerilor Interne si pe pagina Guvernului Romaniei, precum si pe alte cai mediatice.

Contul distinct de disponibil in lei deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti nu este purtator de dobanda si nu este supus executarii silite.

In contul distinct de disponibil in lei deschis la Trezoreria Statului, persoanele juridice si persoanele fizice pot achita sume prin virament bancar, precum si online prin intermediul „Sistemului national electronic de plata” – SNEP, dezvoltat, implementat, administrat si operat de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, disponibil la adresa www.ghiseul.ro, prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit.

Facilitati fiscale pentru cheltuielile cu bunurile acordate si serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina:

 Prin derogare de la prevederile art. 25 si 56 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru cheltuielile cu bunurile acordate si serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplica urmatoarele reguli fiscale, dupa caz:

  1. pentru platitorii de impozit pe profit se aplica urmatoarele reguli:
  2. deducere limitata la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cheltuielile sociale prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si le deduc in limita cotei de pana la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii;
  3. nededucere la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si scad valoarea insumata a acestora din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la art. 25 alin. (4) lit. i) din acelasi act normativ;
  4. pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor, aceste cheltuieli se insumeaza cu cele prevazute la art. 56 alin. (11) din Legea nr. 227/2015 (sponsorizari si burse private) , si valoarea insumata a acestora se scade din impozitul datorat, in limita prevazuta la art. 56 alin. (11) din acelasi act normativ.

Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) si alin. (7) lit. e) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul persoanelor fizice care determina venitul net anual in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, sunt cheltuieli deductibile bunurile si/sau serviciile acordate gratuit ca ajutoare umanitare, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, cu conditia incadrarii acestora in aceleasi limite cu cele prevazute la art. 68 alin. (5) lit. a) si c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.

Bunurile si/sau serviciile prevazute la punctele anterioare sunt destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina si sunt acordate sau prestate in baza solicitarii Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de catre acesta sau prin intermediul organizatiilor neguvernamentale care si-au exprimat intentia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor.

 Tratamentul TVA al bunurilor si serviciilor acordate/prestate in mod gratuit, in scop umanitar, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina:

Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de catre persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera bunuri acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 270 alin. (8) lit. c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Serviciile prestate in mod gratuit in scop umanitar de catre persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera servicii prestate in mod gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prevederile anterioare (ultimele 2 paragrafe) se aplica pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Alte aspecte modificate in Codul fiscal:

Conform OUG 20/2022, sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal si cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii – UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la lit. i) (cheltuieli de sponsorizare si mecanat) si scad valoarea astfel rezultata din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la lit. i).

In situatia in care valoarea stabilita, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal (sponsorizare si mecenat) si prezentei litere (litera t), diminuata cu sumele reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit in limita valorii astfel calculate si catre Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii – UNICEF si catre alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, in termen de maximum 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare.

In acest caz, redirectionarea impozitului pe profit se efectueaza, potrivit art. 42 alin. (4), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

Contribuabilii care efectueaza cheltuieli potrivit art. 25 alin. (4) lit. t), sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului/burselor private aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, precum si, dupa caz, aferenta anului in care se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. i), pana la termenele prevazute privind depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit. Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Conform noului act normativ, microintreprinderile care efectueaza cheltuieli potrivit alin. (2^2) (UNICEF) si sponsorizari au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, incluzand, dupa caz, si beneficiarii sumelor reportate din trimestrele anterioare. Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Microintreprinderile care inregistreaza cheltuielile privind bunuri, mijloace financiare si servicii acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii – UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte insumeaza aceste cheltuieli cu sumele acordate potrivit alin.(1^1) (sponsorizari si burse private) si scad valoarea astfel rezultata in limita prevazuta la alin.(1^1). In cazul in care valoarea stabilita potrivit alin.(1^1) si prezentului alineat, diminuata cu sumele reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, in limita diferentei astfel calculate pentru intregul an fiscal, si catre Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii – UNICEF si alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, in termen de 6 luni de la data depunerii declaratiei de impozit aferente trimestrului IV, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare.

In acest caz, redirectionarea impozitului se efectueaza, potrivit alin. (2^1), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

Baza Legala:

  • Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016);
  • OUG 15/2022 privind acordarea de sprijin si asistenta umanitara de catre statul roman cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina;
  • OUG 20/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri de sprijin si asistenta umanitara.