Modificari la legea societatilor si la legea privind registrul comertului

In Monitorul Oficial cu numarul 667 din data de 20 iulie 2023 s-a publicat Legea nr.222 din 14 iulie 2023 pentru modificarea si completarea Legii societatilor nr.31/1990, precum si a Legii nr. 265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului.

Legea societatilor nr.31/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1066 din 17 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

Prin votul unanim al asociatilor se poate hotari si asupra modului in care activele ramase dupa plata creditorilor vor fi impartite intre asociati, caz in care la cererea de radiere a societatii se anexeaza si dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii, prevazuta la art. 97 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a impozitului pe veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unui rezident, prevazut la art. 223 alin. (1) lit. o) coroborat cu art. 224 din aceeasi lege. In lipsa acordului unanim privind impartirea bunurilor, va fi urmata procedura lichidarii prevazuta de prezenta lege.

La titlul VI, capitolul III se abroga.

Dupa articolul 25119 se introduc trei noi capitole, capitolul IV „Fuziunea transfrontaliera”, alcatuit din art. 25120-25139, capitolul V „Transformarea transfrontaliera”, alcatuit din art. 25140-25158, si capitolul VI „Divizarea transfrontaliera”, alcatuit din art. 25159-25180, cu urmatorul cuprins:

CAPITOLUL IV: Fuziunea transfrontaliera

SECTIUNEA 1: Domeniul de aplicare. Definitie

Societatile pe actiuni, societatile in comandita pe actiuni, societatile cu raspundere limitata – persoane juridice romane – si societatile europene cu sediul social in Romania pot fuziona, potrivit prezentei legi, cu societati care au sediul social sau, dupa caz, administratia centrala ori sediul principal in alte state membre ale Uniunii Europene sau state participante la Asociatia Europeana a Liberului Schimb, denumite in continuare state membre, care sunt guvernate de legislatia acestora si functioneaza in una dintre formele juridice prevazute in anexa II la Directiva (UE) 2017/1.132 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2017 privind anumite aspecte ale dreptului societatilor comerciale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 169 din 30 iunie 2017.

Societatile pe actiuni, societatile in comandita pe actiuni, societatile cu raspundere limitata – persoane juridice romane – si societatile europene cu sediul social in Romania pot fuziona cu societati care au sediul social sau, dupa caz, administratia centrala ori sediul principal in alte state membre si care, fara a se incadra in tipurile de entitati prevazute la alin. (1), au personalitate juridica, detin un patrimoniu propriu ce reprezinta singura sursa care asigura garantarea obligatiilor sociale si sunt supuse unor formalitati de publicitate similare celor prevazute de Directiva (UE) 2017/1.132, daca legea acelui stat membru permite astfel de fuziuni.

In cazul in care societatea absorbanta este o societate in comandita pe actiuni, infiintata si functionand potrivit legii romane, actionarii societatii absorbite vor fi intotdeauna actionari comanditari ai societatii in comandita pe actiuni absorbante, daca nu se prevede altfel in hotararea de aprobare a proiectului de fuziune.

Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentului capitol:

  1. a) societatile reglementate de Legea nr. 297/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 10/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investitii alternative, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 126/2018 privind pietele de instrumente financiare, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investitii alternative si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
  2. b) societatile care fac obiectul instrumentelor, competentelor si mecanismelor de rezolutie, al masurilor de redresare si rezolutie si al masurilor de prevenire a crizelor prevazute de Legea nr. 312/2015 privind redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul financiar, cu modificarile si completarile ulterioare;
  3. c) societatile care se afla in curs de lichidare si care au inceput sa distribuie activele catre asociati;
  4. d) societatile aflate intr-o procedura de insolventa sau de prevenire a insolventei, prevazuta de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare;
  5. e) operatiunile de fuziune supuse Regulamentului (CE) nr. 2.157/2001 al Consiliului din 8 octombrie 2001 privind statutul societatii europene (SE), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 294 din 10 noiembrie 2001.

Legea romana este legea aplicabila procedurilor si formalitatilor fuziunii transfrontaliere in vederea obtinerii certificatului prealabil de catre societatile participante la fuziune persoane juridice romane, respectiv procedurilor si formalitatilor derulate in vederea inmatricularii in registrul comertului a societatii nou-constituite ca urmare a fuziunii transfrontaliere sau, dupa caz, in vederea inregistrarii mentiunilor privind modificarea actului constitutiv al societatii absorbante, persoane juridice romane, in privinta acestor doua ultime cazuri, stabilind si data de la care fuziunea transfrontaliera produce efecte.

Societatea nou-constituita ca urmare a fuziunii transfrontaliere poate avea una dintre formele de societate prevazute la art. 25120 alin. (1).