Inregistrarea destinatarilor certificati si a expeditorilor certificati – procedura
si conditii

Ordinul Autoritatii Vamale Romane (AVR) nr.247/2023 privind procedura si conditiile in care se realizeaza inregistrarea destinatarilor certificati si a expeditorilor certificati a fost publicat in Monitorul Oficial (Partea I) nr.120 din 13 februarie 2023.

Conform documentului, inregistrarea destinatarilor certificati si a expeditorilor certificati se realizeaza de catre directia regionala vamala in a carei raza de competenta isi are sediul/domiciliul solicitantul.

Prin exceptie, in cazul persoanelor incadrate in categoria mari contribuabili, inregistrarea destinatarilor certificati si a expeditorilor certificati se realizeaza de catre Directia Regionala Vamala Bucuresti.

Pentru obtinerea atestatului, persoana care intentioneaza sa fie inregistrata depune cererea de inregistrare ca destinatar certificat/expeditor certificat la biroul vamal de interior sau de frontiera cu atributii in domeniul produselor accizabile in a carui raza de competenta isi are sediul/domiciliul.

Prin exceptie, in cazul persoanelor incadrate in categoria mari contribuabili, cererea de inregistrare ca destinatar certificat/expeditor certificat se depune la Directia Regionala Vamala Bucuresti – Biroul autorizari mari contribuabili.

Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru inregistrare analizeaza referatele intocmite de catre autoritatea vamala teritoriala, precum si documentatia aferenta cererii de inregistrare. Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru inregistrare are dreptul de a solicita orice alte documente/ informatii necesare solutionarii cererii de la persoanele solicitante.

In exercitarea atributiilor, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru inregistrare utilizeaza sistemele electronice in domeniul produselor accizabile, aplicatiile informatice disponibile pe portalul INTRANET al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru obtinerea certificatelor de atestare fiscala in format electronic si baza de date RECOM a Oficiului National al Registrului Comertului.

Potrivit Ordinului AVR 247/2023, rezultatul analizarii referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala si a documentatiei aferente cererii de inregistrare, precum si a sesizarilor primite de la organele cu atributii de control, referitoare la activitatea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, se mentioneaza intr-o nota de prezentare, care contine propunerea motivata de solutionare si care se aproba de catre conducatorul autoritatii vamale teritoriale competente pentru inregistrare.

Prin exceptie, in cazul cererii de inregistrare apartinand persoanelor incadrate in categoria mari contribuabili, propunerea motivata de solutionare a cererii este mentionata in referatul intocmit de autoritatea vamala teritoriala, care se aproba de catre conducatorul autoritatii vamale teritoriale competente pentru inregistrare.

 

In situatia in care toate conditiile de inregistrare sunt indeplinite, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru inregistrare emite atestatul, cu respectarea, dupa caz, a prevederilor art. 414^6 si 414^14 din Codul fiscal.

 

Extras din Codul Fiscal (Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:

Art. 414^6: Inregistrarea ca destinatar certificat

(1) Autoritatea prevazuta la art.4142 alin.(1) emite atestatul de destinatar certificat, in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete de inregistrare.

(2) Procedura de inregistrare a destinatarilor certificati nu intra sub incidenta prevederilor legale privind procedura aprobarii tacite.

(3) Atestatul contine urmatoarele elemente:

  1. a) codul de accize;
  2. b) elementele de identificare ale destinatarului certificat;
  3. c) tipul produselor accizabile care urmeaza a fi receptionate;
  4. d) nivelul si forma garantiei;
  5. e) data de la care atestatul devine valabil;
  6. f) locurile declarate pentru receptia produselor accizabile si adresa acestora.

(4) Atestatul de destinatar certificat este valabil incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care cererea de inregistrare ca destinatar certificat a fost aprobata de autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1).

(5) In cazul destinatarului certificat care primeste doar ocazional produse accizabile care au fost eliberate pentru consum intr-un stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, atestatul are valabilitate de 12 luni consecutive de la data emiterii acestuia.

(6) Atestatele pot fi modificate de catre autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1) din oficiu sau la cerere.

(7) In cazul modificarii atestatului din oficiu, inainte de a fi modificat atestatul, autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1) trebuie sa il informeze pe destinatarul certificat asupra modificarii si asupra motivelor acesteia.

(8) Destinatarul certificat poate solicita autoritatii prevazute la art. 4142 alin. (1) modificarea atestatului, in conditiile prevazute in normele metodologice.

Art. 414^14: Inregistrarea ca expeditor certificat

(1) Autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1) emite atestatul de expeditor certificat, in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete de inregistrare.

(2) Procedura de inregistrare a expeditorilor certificati nu intra sub incidenta prevederilor legale privind procedura aprobarii tacite.

(3) Atestatul contine urmatoarele elemente:

  1. a) codul de accize;
  2. b) elementele de identificare ale expeditorului certificat;
  3. c) tipul produselor accizabile care urmeaza a fi expediate;
  4. d) data de la care atestatul devine valabil;
  5. e) locurile de expeditie si adresa acestora.

(4) Atestatul de expeditor certificat este valabil incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care cererea de inregistrare ca expeditor certificat a fost aprobata de autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1).

(5) Atestatele pot fi modificate de catre autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1) din oficiu sau la cerere.

(6) In cazul modificarii atestatului din oficiu, inainte de a fi modificat atestatul, autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1) trebuie sa il informeze pe expeditorul certificat asupra modificarii si asupra motivelor acesteia.

(7) Expeditorul certificat poate solicita autoritatii prevazute la art. 4142 alin. (1) modificarea atestatului, in conditiile prevazute in normele metodologice.”

 

In situatia in care nu sunt indeplinite toate conditiile de inregistrare, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru inregistrare ia decizia de respingere a cererii de inregistrare in conformitate cu prevederile art. 414^5 alin. (4) si art. 414^13 alin. (4) din Codul fiscal, dupa caz.

 

Extras din Codul Fiscal (Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:

“Art. 414^5: Conditii de inregistrare ca destinatar certificat

(1) Pentru a fi inregistrata, persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca destinatar certificat trebuie sa aiba declarat cel putin un loc in care urmeaza sa realizeze receptia de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum intr-un stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, pentru care trebuie sa faca dovada inregistrarii punctului de lucru la oficiul registrului comertului.

(2) In situatia in care receptia produselor accizabile se realizeaza in mai multe locuri, cererea este insotita de o declaratie privind locurile in care urmeaza a se realiza receptia acestor produse, precum si de dovada inregistrarii acestora la oficiul registrului comertului.

(3) Atestatul de destinatar certificat se elibereaza numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

  1. a) cererea a fost insotita de documentele care dovedesc inregistrarea punctului de lucru prevazut la alin. (1) si (2);
  2. b) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca destinatar certificat nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul de stat, de natura accizelor;
  3. c) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca destinatar certificat declara cantitatile estimate a fi primite in cursul unui an;
  4. d) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca destinatar certificat face dovada constituirii garantiei;
  5. e) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca destinatar certificat detine un sistem computerizat de evidenta a produselor accizabile achizitionate, deja eliberate pentru consum intr-un stat membru si deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, a produselor livrate si a stocurilor de astfel de produse.

(4) Cererea care nu indeplineste conditiile prevazute la alin. (3) se respinge.

Art. 414^13: Conditii de inregistrare ca expeditor certificat

(1) Pentru a fi inregistrata, persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca expeditor certificat trebuie sa aiba declarat cel putin un loc din care urmeaza sa expedieze produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul Romaniei si care sunt deplasate catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate acolo in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate pe teritoriul acelui stat membru, pentru care trebuie sa faca dovada inregistrarii punctului de lucru la oficiul registrului comertului.

(2) In situatia in care expedierea produselor accizabile se realizeaza din mai multe locuri, cererea este insotita de o declaratie privind locurile din care urmeaza a se expedia aceste produse, precum si de dovada inregistrarii acestora la oficiul registrului comertului.

(3) Atestatul de expeditor certificat se elibereaza numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

  1. a) cererea a fost insotita de documentele care dovedesc inregistrarea punctului de lucru prevazut la alin. (1) si (2);
  2. b) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca expeditor certificat nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul de stat, de natura accizelor;
  3. c) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca expeditor certificat detine un sistem computerizat de evidenta a stocurilor de produse accizabile si a produselor accizabile expediate, deja eliberate pentru consum pe teritoriul Romaniei si care sunt deplasate catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate acolo in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate pe teritoriul acelui stat membru.

(4) Cererea care nu indeplineste conditiile prevazute la alin. (3) se respinge.”

 

Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru inregistrare revoca atestatele in conditiile prevazute la art.414^10 si 414^18 din Codul fiscal, dupa caz.

 

Extras din Codul Fiscal (Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:

 

“Art. 414^10: Revocarea atestatului de destinatar certificat

(1) Atestatul de destinatar certificat poate fi revocat in urmatoarele situatii:

  1. a) atunci cand titularul acestuia nu respecta una dintre cerintele prevazute la art. 4148;
  2. b) atunci cand titularul acestuia inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul de stat de natura accizelor, mai vechi de 30 de zile fata de termenul legal de plata;
  3. c) in cazul in care destinatarul certificat doreste sa renunte la atestat.

(2) In cazul in care destinatarul certificat doreste sa renunte la atestat, acesta are obligatia sa notifice acest fapt autoritatii prevazute la art. 4142 alin. (1) cu cel putin 60 de zile inainte de data renuntarii.

(3) In cazuri exceptionale cand interesele legitime ale destinatarului certificat impun aceasta, autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1) poate decala termenul de intrare in vigoare a deciziei de revocare la o data ulterioara.

(4) Destinatarul certificat nemultumit poate contesta decizia de revocare a atestatului in conformitate cu dispozitiile titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Procedura si conditiile de solutionare a contestatiilor se stabilesc prin ordin al presedintelui A.V.R.

Art. 414^18: Revocarea atestatului de expeditor certificat

(1) Atestatul de expeditor certificat poate fi revocat in urmatoarele situatii:

  1. a) atunci cand titularul acestuia nu respecta cerinta prevazuta la art. 41416;
  2. b) atunci cand titularul acestuia inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul de stat de natura accizelor, mai vechi de 30 de zile fata de termenul legal de plata;
  3. c) in cazul in care expeditorul certificat doreste sa renunte la atestat.

(2) In cazul in care expeditorul certificat doreste sa renunte la atestat, acesta are obligatia sa notifice acest fapt autoritatii prevazute la art. 4142 alin. (1) cu cel putin 60 de zile inainte de data renuntarii.

(3) In cazuri exceptionale cand interesele legitime ale expeditorului certificat impun aceasta, autoritatea prevazuta la art. 4142 alin. (1) poate decala termenul de intrare in vigoare a deciziei de revocare la o data ulterioara.

(4) Expeditorul certificat nemultumit poate contesta decizia de revocare a atestatului in conformitate cu dispozitiile titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Procedura si conditiile de solutionare a contestatiilor se stabilesc prin ordin al presedintelui A.V.R.”

 

Decizia autoritatii vamale teritoriale competente pentru inregistrare este act administrativ fiscal emis in scris pe suport hartie.

 

Baza legala:

  • Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016);
  • Ordinul AVR nr.247/2023 privind procedura si conditiile in care se realizeaza inregistrarea destinatarilor certificati si a expeditorilor certificati.