Modificari referitoare la accize si taxe speciale – propunere MF

Potrivit unui proiect de ordin al Ministerului de Finante, normele pentru aplicarea Codului fiscal vor fi modificate de Guvern, referitor la partea de accize.

Reamintim faptul ca normele Codului fiscal au fost ajustate in septembrie 2022, prin HG 1106/2022. Astfel, Executivul a modificat, de asemenea, partea de accize a normelor in contextul OG 4/2022.

In acest context, proiectul de HG publicat de Ministerul Finantelor in consultare publica are in vedere urmatoarele:

  • introducerea unor prevederi ce reglementeaza pragul pierderii partiale, aparute ca urmare a unor cauze care tin de natura produselor, in cazul tutunului prelucrat, ca urmare a Directivei 262/2020;
  • avand in vedere ca prin Directiva 262/2020 s-au eliminat documentele pe suport de hartie in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize si au fost inlocuite cu documente electronice, Codul fiscal fiind modificat in acest sens prin OG 4/2022, este necesar a se corela si prevederile din normele metodologice cu prevederile din Codul fiscal referitoare la deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize de la un loc de expediere aflat pe teritoriul Romaniei, precum si prevederile referitoare la deplasarea de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, respectiv de pe teritoriul Romaniei catre teritoriul unui stat membru;
  • modificarea prevederilor din normele metodologice cu privire la actualizarea/reintregirea garantiei constituite de antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati, expeditorii inregistrati, importatorii autorizati si reprezentantii fiscali in vederea corelarii cu prevederile art. 348 din Codul fiscal;
  • Regulamentul de punere in aplicare 282/2011 stabileste modelul certificatului de scutire TVA si/sau accize in baza caruia se acorda scutirile prevazute la art. 395 alin. 1 din Codul fiscal, iar Regulamentul 1.637/2022 stabileste modelul certificatului utilizat numai in cazul scutirii de la plata accizelor. In vederea armonizarii cu legislatia europeana, se propune modificarea normelor metodologice in sensul mentionarii utilizarii ambelor certificate de scutire, dupa caz;
  • in vederea corelarii prevederilor din normele metodologice cu prevederile Codului fiscal referitoare la remiterea accizelor, ca urmare a OG 4/2022, se propune introducerea unor prevederi referitoare la situatiile in care accizele pot fi remise, precum si procedura de remitere a accizelor;
  • se propune ca prin ordin al Autoritatii Vamale Romane sa fie stabilita modalitatea de verificare a datelor din documentul administrativ electronic cu cele din declaratia de export;
  • se propune introducerea unor prevederi care sa reglementeze procedura ce trebuie urmata in cazul deplasarilor de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate acolo in scopuri comerciale, respectiv:
  • monitorizarea deplasarii prin intermediul sistemului informatizat (EMCS) prin utilizarea documentului administrativ simplificat electronic si a raportului de primire, iar in situatia in care sistemul informatizat nu este disponibil, utilizarea unor documente de rezerva;
  • stabilirea regimului aplicabil destinatarului certificat (reguli generale, inregistrarea, obtinerea atestatului, respingerea cererii de inregistrare, obligatii, garantarea, revocarea atestatului);
  • stabilirea regimului aplicabil expeditorului certificat (reguli generale, inregistrarea, obtinerea atestatului, respingerea cererii de inregistrare, obligatii, revocarea atestatului);
  • introducerea obligatiei de notificare in situatia in care un antrepozitar autorizat actioneaza drept destinatar certificat/expeditor certificat, un destinatar inregistrat actioneaza drept destinatar certificat, respectiv un antrepozitar autorizat care detine si autorizatie de expeditor inregistrat si care actioneaza drept expeditor certificat;
  • introducerea unor prevederi privind marcarea de catre destinatarul certificat, antrepozitarul autorizat care actioneaza drept destinatar certificat si destinatarul inregistrat care actioneaza drept destinatar certificat, a produselor accizabile supuse marcarii care au fost deja eliberate pentru consum in alte state membre, in vederea corelarii cu prevederile Codului fiscal referitoare la responsabilitatea marcarii introduse prin OG 4/2022;
  • modificarea anumitor sintagme folosite in normele metodologice, astfel incat acestea sa fie corelate cu terminologia utilizata in Codul fiscal;
  • actualizarea anumitor anexe (anexa 33 – document administrativ de insotire, anexa 34 – document administrativ de insotire in procedura de rezerva, anexa 35 – raport de primire, anexa 41 – nota de comanda) si introducerea unor anexe noi (anexa 37^1 – cerere privind acordarea atestatului de destinatar certificat, anexa 37^2 – cerere privind acordarea atestatului de expeditor certificat, anexa 37^3 – notificare privind expedierea/achizitia de produse accizabile in calitate de expeditor certificat/destinatar certificat potrivit art. 415 alin. 6 si 7 din Codul fiscal, anexa 37^4 – raport de primire).