Specialisti IT nerezidenti – angajati in regim de telemunca (speta)

Situatie: O societate romaneasca, Delta SRL, presteaza activitati in domeniul software  si intentioneaza sa angajeze in regim de telemunca 4 programatori din Italia, care vor lucra doar din Italia. Acesti salariati vor veni in Romania doar in situatii exceptionale.

E posibil sa se aplice scutirea de impozit pe venitul din salarii avand in vedere ca acesti programatori au rezidenta fiscala in alt stat decat Romania si locul muncii lor nu este in RO, ci la domiciliul lor din Italia?

In ce conditii ar putea societatea din Romania sa retina si plati contributiile sociale ale acestor salariati catre bugetul statului roman?

Solutie:

 

Referitor la scutirea de impozit pe venitul activitatii de creare de programe:

Potrivit art.1 din Ordinul 1168/2017 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, angajatii operatorilor economici care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei in conformitate cu legislatia in vigoare, al caror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), beneficiaza de scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: ( .).

Prin urmare, conform dispozitiilor mentionate anterior, scutirea de impozit pe venit se aplica doar pentru activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei.

Avand in vedere ca Italia este stat membru UE, in relatia cu acest stat sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr.883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).

Potrivit art.11 alin.(3) lit.a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16:

(a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate.

Mentionam ca de la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii:

  • detasarea transnationala si
  • pluriactivitatea

Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1 si perioada mentionata in acest document, in aceste cazuri contributiile sociale platindu-se in Romania.

Situatia expusa nu se incadreaza in niciuna dintre aceste exceptii intrucat salariatii nu sunt detasati si nu se afla in stare de pluriactivitate, astfel incat nu se poate obtine documentul portabil A1, iar contributiile sociale se datoreaza in Italia in baza art.11 alin. (3) lit. a) mai sus citat.

Potrivit art. 21 din Regulamentul 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si Elvetia), un angajator care isi are sediul social sau reprezentanta in afara statului membru competent este obligat sa respecte toate obligatiile stabilite de legislatia aplicabila angajatilor sai, mai ales obligatia de a achita cotizatiile prevazute in acea legislatie, ca si cand sediul sau social sau reprezentanta sa s-ar afla in statul membru competent

Angajatorul care nu are o reprezentanta in statul membru a carui legislatie este aplicabila poate cadea de acord cu angajatul ca acesta din urma sa poata indeplini obligatiile angajatorului in numele sau in ceea ce priveste plata cotizatiilor, fara a aduce atingere obligatiilor de baza ale angajatorului. Angajatorul face cunoscuta o astfel de intelegere institutiei competente din respectivul stat membru.

Avand in vedere cele expuse mai sus, angajatorul are obligatia sa se inregistreze in Italia si sa plateasca contributiile sociale in acest stat conform legislatiei din acest stat. Conditiile de plata a contributiilor sociale sunt cele stabilite de legislatia din Italia.

Exista si posibilitatea ca salariatul sa preia obligatia angajatorului de a plati contributiile sociale si sa plateasca si sa declare el (salariatul) contributiile sociale in Italia prin incheierea unui acord.

Pentru ca salariatul sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale trebuie sa se incheie documentele reglementate de legisalatia din Italia. Nu este suficient un simplu acord.

Prin urmare, societatea Delta SRL trebuie sa se intereseze in Italia la organele fiscale din acest stat cu privire la documentele pe care trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru ca salariatul sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale.

Dupa incheierea acestui acord, salariatul va proceda conform legislatiei din acest stat in ceea ce priveste declararea si plata contributiilor sociale.

In conditiile in care intelegerea celor doua parti (angajator si salariat) nu este ca salariatul sa preia plata si declararea contributiilor sociale, angajatorul trebuie sa se intereseze la organele fiscale din Italia cu privire la documentele pe care trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru a plati el si declara contributiile sociale in acest stat.

Astfel, daca salariatul este rezident in Italia, impozitul pe venit se datoreaza in Italia.

Baza legala:

  • Regulamentul UE nr.987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si Elvetia);
  • Regulamentul UE nr.883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala;
  • Lege 28/2016 din 17 martie 2016 privind ratificarea Convenției dintre România și Republica Italiană pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și prevenirea evaziunii fiscale și a Protocolului adițional la convenție, semnate la Riga la 25 aprilie 2015.