Noua procedura de rambursare a TVA (2)

Solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare:

Conform Ordinului 352/2022, se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse in cadrul termenului legal de depunere.

Persoanele impozabile care depun deconturile dupa expirarea termenului legal de depunere vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale urmatoare.

Prin exceptie, se supune procedurii de solutionare si decontul de TVA aferent perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolventei prevazute de legislatia in domeniu, daca persoana impozabila solicita corectia acestui decont, potrivit art. 303 alin. (7) teza a IV-a din Codul fiscal, pentru rambursarea soldului sumei negative de taxa.

Solicitarile de rambursare depuse pentru acelasi termen legal de depunere se supun procedurii de solutionare, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal, in termenul prevazut la art. 77 din Codul de procedura fiscala.

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sunt in curs de solutionare in perioada cuprinsa intre data depunerii decontului si data compensarii/restituirii efective a sumelor aprobate la rambursare sau data comunicarii Deciziei de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, prin care se resping sumele solicitate la rambursare, dupa caz.

Compartimentul de specialitate analizeaza solicitarile de rambursare in vederea solutionarii.

Deconturile de TVA se verifica din punctul de vedere al corectitudinii completarii, urmarindu-se daca soldul sumei negative de taxa pe valoarea adaugata solicitate la rambursare coincide cu suma inregistrata in evidentele fiscale.

In conditiile in care se constata diferente intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele organului fiscal care pot fi corectate potrivit procedurii de corectie a erorilor materiale, compartimentul de specialitate notifica contribuabilul si aplica procedura speciala in domeniu. Indreptarea erorii materiale se face de organul fiscal din oficiu, daca este posibil, sau pe baza documentatiei prezentate de persoana impozabila.

In acest caz, termenul legal de solutionare a solicitarii de rambursare se prelungeste cu perioada de timp cuprinsa intre data emiterii notificarii si data corectarii diferentelor intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele fiscale, potrivit art.77 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.

Ulterior indreptarii erorii materiale, decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se supune solutionarii.

Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se solutioneaza de organul fiscal, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale, cu exceptia deconturilor de TVA depuse de persoanele impozabile care indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 169 alin. (2) sau (3), dupa caz, din Codul de procedura fiscala, care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate.

Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare sunt supuse analizei, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor care genereaza efectuarea inspectiei fiscale anticipate.

Etapa se finalizeaza in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii decontului de TVA sau de la data emiterii deciziei de indreptare a erorilor materiale din decontul de TVA, dupa caz, in situatia in care persoana impozabila nu figureaza in baza de date speciala a persoanelor impozabile care prezinta riscul unei rambursari necuvenite. In situatia deconturilor depuse de persoane impozabile care figureaza in baza de date speciala, etapa se finalizeaza in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii decontului de TVA.

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru care nu este necesara, potrivit legii, efectuarea inspectiei fiscale anticipate se solutioneaza prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, al carei model este prevazut in anexa nr. 2 la ordin. Compartimentul de specialitate emite decizia de rambursare in termen de o zi de la verificarea conditiilor prevazute la art. 169 alin. (2) sau (3), dupa caz, din Codul de procedura fiscala.

Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care este necesara, potrivit legii, efectuarea inspectiei fiscale anticipate, se transmit la compartimentul cu atributii de inspectie fiscala.

La data transmiterii catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala, dar nu mai tarziu de 3 zile de la verificarea conditiilor prevazute la art. 169 alin. (2) sau (3), dupa caz, din Codul de procedura fiscala, compartimentul de specialitate notifica persoana impozabila cu privire la prelungirea termenului de solutionare a decontului, in conditiile prevazute de art. 77 alin. (5) din Codul de procedura fiscala. Modelul notificarii este prevazut in anexa nr. 3 la ordin.

Ulterior efectuarii inspectiei fiscale anticipate, compartimentul cu atributii in acest domeniu intocmeste raportul de inspectie fiscala.

In cazul in care TVA deductibila sau colectata se modifica fata de sumele inscrise in decontul de TVA se intocmeste Decizia de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiilor fiscale la persoane juridice sau fizice, dupa caz, care are si rol de Decizie de rambursare a TVA.

In situatia in care cu ocazia inspectiei fiscale anticipate nu sunt stabilite diferente fata de suma solicitata la rambursare se intocmeste Decizia privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale, iar Decizia de rambursare a TVA se emite de catre compartimentul de specialitate.

Decizia de rambursare emisa de compartimentul de specialitate este decizie sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 94 din Codul de procedura fiscala, cu exceptia sumelor pentru care s-a emis decizia de rambursare pe baza Deciziei privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale.

Pentru persoanele impozabile care in decurs de 6 luni au renuntat de cel putin doua ori la optiunea de rambursare exercitata prin deconturi care s-ar fi solutionat dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, potrivit art. 169 alin. (2) sau (3) din Codul de procedura fiscala, dupa caz, daca renuntarea la optiunea de rambursare s-a produs inainte de transmiterea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare la activitatea de inspectie fiscala, compartimentul de specialitate va instiinta Serviciul/Biroul/Compartimentul selectare, programare si analiza inspectie fiscala in vederea eventualei selectari pentru inspectie fiscala a acestor persoane, in functie de nivelul de risc identificat.

In situatia contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa transmiterea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare la activitatea de inspectie fiscala, dar inainte de inceperea inspectiei fiscale anticipate, compartimentul de inspectie fiscala va restitui decontul de TVA organului de administrare.

In cazul contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa inceperea inspectiei fiscale anticipate, aceasta va fi continuata si finalizata ca inspectie fiscala partiala privind taxa pe valoarea adaugata.

Mentionam ca in Procedura aprobata prin Ordinul 352/2022, sunt detaliate urmatoarele fluxuri:

  • Fluxul de analiza a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si mijlocii

 

  • Fluxul de analiza a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili si contribuabilii mijlocii

 

  • Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala anticipata

 Solutionarea solicitarilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata:

Sumele negative de TVA cuprinse in deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicita anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA sau pentru care organele fiscale anuleaza din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA se restituie, potrivit procedurii generale de restituire, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal, numai in urma efectuarii inspectiei fiscale.

 Dispozitii speciale privind solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a anulat, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) din Codul fiscal sau care au fost radiate din evidenta organelor fiscale pe parcursul procedurii de solutionare:

In conditiile in care in cursul solutionarii decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, organul fiscal competent anuleaza, din oficiu, inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, procedura se incheie, iar sumele negative cuprinse in respectivul decont se pot cuprinde in primul decont de TVA care va fi depus dupa inregistrarea contribuabilului, la solicitarea acestuia, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.

Compartimentul investit cu solutionarea decontului la momentul anularii inregistrarii in scopuri de TVA intocmeste un referat prin care propune incheierea procedurii. Referatul se aproba de conducatorul unitatii fiscale si se transmite compartimentului de specialitate.

Compartimentul de specialitate emite o decizie, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin, prin care comunica persoanei impozabile incheierea procedurii de solutionare a decontului aflat in curs de solutionare la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA. Decizia se comunica de organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 47 din Codul de procedura fiscal

Dupa comunicarea deciziei, organul fiscal transfera sumele negative, aferente decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare a carui procedura de solutionare s-a incheiat, din evidenta separata in evidenta pe platitori.

Baza legala:

  • Ordonanta Guvernului (OG) nr.11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale;
  • Ordinul ANAF nr.352/2022 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.