Noua procedura de rambursare a TVA (1)

In Monitorul Oficial (Partea I) nr.242 din 11 martie 2022 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat Ordinul 352/2022 pentru aprobarea noii proceduri de rambursare a TVA-ului, tinand cont de faptul ca in Codul de procedura fiscala a intrat o modificare care se aplica de la 1 februarie 2022 (modificarea art.169).

Potrivit art.VI alin.(4) din OG 11/2021, reglementarile se aplica incepand cu data de 1 februarie 2022. Prin aceasta modificare legislativa, au fost permanentizate regulile speciale pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobate prin art.XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale.

Conform acestor prevederi legale, TVA se ramburseaza cu efectuarea, ulterior a inspectiei fiscale, cu exceptia unor situatii reglementate distinct, pe categorii de contribuabili.

 Pentru contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, rambursarea TVA se acorda dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate doar in urmatoarele situatii:

  • contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
  • organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
  • pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale.

Pentru alti contribuabili decat contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, rambursarea TVA se acorda dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate si in urmatoarele situatii:

  • contribuabilul/platitorul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;
  • soldul sumei negative de TVA solicitata la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni.

Astfel, avand in vedere ca, modificarea adusa art.169 din Codul de procedura fiscala se aplica incepand cu data de 1 februarie 2022, a fost  necesara elaborarea unei noi proceduri de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, adaptata acestor modificari legislative.

Precizam ca prin intermediul Ordinului 352/2022:

  • Se aproba Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, prevazuta in anexa nr. 1.
  • Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
  1. Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in anexa nr. 2;
  2. Notificare privind prelungirea termenului de solutionare a decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, prevazuta in anexa nr. 3;
  3. Decizie privind incheierea procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare pentru contribuabilii declarati inactivi fiscal, prevazuta in anexa nr. 4.

Important! Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare la data aplicarii prezentului ordin se solutioneaza potrivit normelor legale in vigoare la momentul depunerii acestora.

NOUA PROCEDURA DE SOLUTIONARE A DECONTURILOR CU SUME NEGATIVE DE TAXA PE VALOAREA ADAUGATA CU OPTIUNE DE RAMBURSARE

Procedura se aplica de catre compartimentul cu atributii in domeniul solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, denumit in continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent.

Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal persoana impozabila ori in evidenta caruia aceasta se afla inregistrata ca platitor de impozite si taxe sau organul fiscal stabilit potrivit art. 35 din Codul de procedura fiscala, pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), dupa caz.

Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, pentru verificarea conditiilor prevazute de art. 169 din Codul de procedura fiscala, compartimentul de specialitate constituie, respectiv actualizeaza atat Baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA, potrivit dispozitiilor din sectiunea a 2-a, cat si Baza de date speciala privind persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pentru care a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, potrivit dispozitiilor din sectiunea a 3-a.

Constituirea si gestionarea bazei de date speciale privind riscul de rambursare necuvenita a TVA

Baza de date speciala privind riscul de rambursare necuvenita a TVA reprezinta o lista in care sunt inscrise persoane impozabile, despre care organele fiscale detin informatii ca pot prezenta un risc fiscal de rambursare necuvenita, potrivit dispozitiilor art.169 alin. (4) din Codul de procedura fiscala.

Baza de date speciala se constituie de catre compartimentul de specialitate si cuprinde informatii cu privire la persoanele impozabile pentru care au fost intocmite referate.

Baza de date speciala contine informatii privind denumirea/numele si prenumele persoanei impozabile inregistrate in scopuri de TVA, codul de inregistrare in scopuri de TVA, numarul si data referatului prin care s-a propus inscrierea in baza de date speciala, structura din cadrul organului fiscal care a facut propunerea, motivele care au stat la baza inscrierii in baza de date, numarul si data referatului prin care s-a propus mentinerea in baza de date, motivele care au stat la baza mentinerii in baza de date, numarul si data referatului prin care s-a propus radierea din baza de date, structura care a facut propunerea, motivele care au stat la baza radierii, dupa caz.

Imediat ce structurile cu atributii de inspectie fiscala, de administrare fiscala, Directia generala juridica sau structurile juridice teritoriale, Directia generala antifrauda fiscala detin informatii de natura celor mentionate la art. 169 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, vor instiinta despre acest fapt compartimentul de specialitate. Propunerea de inscriere a persoanei impozabile in baza de date speciala se realizeaza printr-un referat motivat, aprobat de coordonatorul structurii care face propunerea.

Persoanele impozabile pentru care se primesc referate vor fi inscrise de catre compartimentul de specialitate in baza de date speciala.

Mentionam ca referatul motivat cuprinde constatarile complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza, care sa justifice existenta riscului fiscal din punctul de vedere al acordarii unei rambursari necuvenite de taxa pe valoarea adaugata pentru persoana impozabila in cauza.

Conform Ordinului 352/2022, in sensul prezentei proceduri, se considera ca persoanele impozabile prezinta risc de rambursare necuvenita a TVA daca se regasesc in oricare dintre urmatoarele situatii:

 

  • organele fiscale primesc documente oficiale de la alte institutii, care vizeaza aspecte de natura fiscala si daca se constata ca au incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA.

Referatele se intocmesc de structurile din cadrul organului fiscal care au primit spre solutionare documentele oficiale susmentionate, numai daca cuprind cel putin unul dintre elementele urmatoare:

  • operatiunile/tranzactiile au fost efectuate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata;
  • estimarea implicatiilor asupra bazei de impozitare a TVA.

Referatele vor cuprinde si cel putin o categorie de informatii din care sa rezulte elemente cum ar fi:

  • informatii din care sa rezulte stabilirea, in mod eronat sau cu rea-credinta, de catre persoana impozabila a impozitelor si taxelor, cu incidenta in diminuarea bazei impozabile a TVA si a taxei pe valoarea adaugata aferente;
  • informatii din care sa rezulte existenta indiciilor de omisiune, in tot sau in parte, a evidentierii in actele contabile ori in alte documente legale a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate, cu influenta asupra taxei pe valoarea adaugata;
  • informatii din care sa rezulte evidentierea in actele contabile sau in alte documente legale a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive sau tinerea de evidente contabile duble, folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, cu influenta asupra taxei pe valoarea adaugata.

In conditiile in care informatiile provin de la organe de cercetare penala, referatele se intocmesc numai la momentul punerii in miscare a actiunii penale;

  • in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni cu implicatii de natura fiscala. In acest sens, in referatele intocmite de organele fiscale care au efectuat controlul fiscal se vor detalia operatiunile/tranzactiile efectuate cu influenta asupra bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, operatiuni care pot intruni elementele unei infractiuni, cu precizarea prevederilor legale incalcate pentru situatia de fapt identificata. In acest caz, referatul va cuprinde cel putin elementele prevazute la lit. a);
  • cu ocazia inspectiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferente mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare.

 Referatele intocmite de organele de inspectie fiscala vor cuprinde informatii referitoare la: diferentele suplimentare constatate, cuantumul acestora, prevederile legale incalcate, caracterul intamplator sau continuu al incalcarii prevederilor legale, informatii privind conformarea voluntara a persoanei impozabile, alte informatii relevante in motivarea propunerii de inscriere in baza de date speciala;

  1. s-au constatat neconcordante semnificative, verificate si confirmate de organul fiscal, intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national (formular 394) de persoanele inregistrate in scopuri de TVA depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (formular 390 VIES – declaratii recapitulative) depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si transmise organului fiscal prin intermediul sistemului informatic de schimb de informatii privind TVA intre statele membre ale Uniunii Europene.

Referatul intocmit de structura din cadrul organului fiscal care a facut constatarea va contine informatii din care sa rezulte ca neconcordantele semnificative sunt generate de persoana impozabila in cauza, ca nu au fost corectate ulterior si ca au o influenta relevanta asupra acordarii unei rambursari necuvenite de taxa pe valoarea adaugata.

In acelasi timp, in cuprinsul acestuia se va mentiona modalitatea de confirmare a neconcordantelor, cum ar fi: notificarea contribuabilului si confirmarea neconcordantelor, solicitarea de informatii de la terti (inclusiv solicitarea de informatii prin SCAC – Comitetul permanent pentru cooperare administrativa), constatarea la fata locului.

La primirea referatului privind persoana impozabila despre care organele fiscale au stabilit ca prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA, dupa inscrierea acesteia in baza de date speciala, compartimentul de specialitate verifica daca pentru persoana impozabila respectiva exista deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare.

Ca urmare a inscrierii in baza de date speciala, compartimentul de specialitate intocmeste o nota prin care stabileste incadrarea persoanei impozabile in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc de rambursare necuvenita a TVA, constata indeplinirea conditiei prevazute la art. 169 alin. (2) lit. b) sau alin. (3) lit. b) din Codul de procedura fiscala, dupa caz, si propune anularea actelor procedurale intocmite ca urmare a incadrarii initiale a deconturilor in curs de solutionare in categoria celor pentru care nu se efectueaza inspectia fiscala anticipata. Nota intocmita de compartimentul de specialitate se inainteaza spre aprobare conducatorului unitatii fiscale.

Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile inscrise in baza de date speciala, compartimentul de specialitate solicita structurii din cadrul organului fiscal care a propus inscrierea persoanei impozabile in baza de date sa efectueze o analiza, pentru a stabili daca persoana impozabila mai prezinta risc de rambursare necuvenita.

Structura din cadrul organului fiscal care a propus inscrierea sau mentinerea persoanei impozabile in baza de date speciala transmite compartimentului de specialitate, in termen de maximum 10 zile de la data primirii solicitarii, un referat cu propunerea privind mentinerea sau radierea, dupa caz, a persoanei impozabile respective in/din baza de date speciala.

In vederea analizarii si aprobarii sau respingerii propunerilor de mentinere sau de radiere in/din baza de date speciala se constituie cate o comisie la nivelul fiecarei administratii judetene a finantelor publice, la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, al Administratiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii Bucuresti, la nivelul administratiilor sectoarelor 1-6 ale finantelor publice din municipiul Bucuresti, precum si la nivelul Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti.

Radierea persoanei impozabile din baza de date speciala se face atat la propunerea motivata a structurii din cadrul organelor fiscale care a propus inscrierea, cat si la propunerea altor organe fiscale implicate in procedura de rambursare, pana la data de 5 a fiecarei luni, cu aprobarea coordonatorului structurii in cauza.

Este important de mentionat faptul ca, anual, pana pe data de 31 ianuarie, compartimentul de specialitate verifica si radiaza din baza de date speciala persoanele impozabile care, in cursul anului anterior, au fost radiate din evidentele fiscale.

Depunerea, inregistrarea si prelucrarea deconturilor de TVA

Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conform art. 316 din Codul fiscal, prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanta, la termenele prevazute de Codul fiscal.

Deconturile de TVA se prelucreaza si se analizeaza in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.

Deconturile de TVA depuse la alte termene de declarare decat cele inscrise in vectorul fiscal nu se prelucreaza si se restituie persoanelor impozabile.

Deconturile de TVA corecte se preiau in baza de date.

In situatia in care in urma prelucrarii deconturilor de TVA rezulta erori si decontul nu este validat, organele fiscale notifica persoana impozabila pentru corectarea acestuia.

Dupa primirea si procesarea deconturilor de TVA, acestea se grupeaza pe urmatoarele categorii:

  1. deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plata);
  2. deconturi cu sume negative, astfel:

1) deconturi cu sume negative cu optiune de rambursare;

2) deconturi cu sume negative fara optiune de rambursare (sume care se reporteaza in decontul perioadei urmatoare).

Zilnic, toate deconturile de TVA prelucrate se transmit la compartimentul „Evidenta pe platitori”, pe baza Registrului-jurnal obligatii declarate la bugetul de stat si a Notei de predare-primire, prevazute de reglementarile privind organizarea evidentei pe platitori.

Deconturile cu sume pozitive, precum si cele cu sume negative fara optiune de rambursare se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.

Potrivit Procedurii, sumele negative din deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se transfera din evidenta pe platitor intr-o evidenta separata si se transmit zilnic, pe baza Notei de predare-primire, la compartimentul cu atributii in domeniul solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor pentru rambursare, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.

Baza legala:

  • Ordonanta Guvernului (OG) nr.11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale;
  • Ordinul ANAF nr.352/2022 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.