Rapoarte folosite la declararea tranzactiilor suspecte

Ordinul ONPCSB 14/2021 pentru aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art.6 si 7 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora a fost publicat in Monitorul Oficial (Partea I) nr.271 din data de 18 martie 2021.

Astfel, conform legislatiei prevenirii spalarii banilor, firmele si profesionistii care sunt obligati sa raporteze tranzactiile suspecte si tranzactiile in numerar de la 10.000 euro in sus trebuie sa foloseasca modele noi de documente.

Documentele publicate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) sunt valabile incepand din 17 mai 2021.

Mai exact, Ordinul ONPCSB 14/2021, publicat in martie, intra efectiv in vigoare dupa 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, respectiv 17 mai 2021.

Actul normativ cuprinde patru modele de rapoarte care trebuie transmise la ONPCSB:

  • Raportul de tranzactii suspecte;
  • Raportul de tranzactii cu numerar de minimum 10.000 de euro;
  • Raportul de transferuri externe;
  • Raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani.
  1. Raportul de tranzactii suspecte (pentru entitati bancare si nonbancare). Conform Legii 129/2019, firmele si profesionisti considerati entitati raportoare sunt obligati sa trimita un raport la Oficiu daca stiu sau suspecteaza ca bunurile dintr-o tranzactie provin din savarsirea de infractiuni sau ca persoana implicata nu-i cine pretinde a fi. Mai mult decat atat, trebuie raportate tranzactiile suspecte si daca informatiile detinute pot folosi autoritatilor la prevenirea si combaterea spalarii banilor sau in orice situatii in care exista anomalii cu privire la clienti.

http://www.onpcsb.ro/docs/RTS

  1. Raportul de tranzactii cu numerar de minimum 10.000 de euro (pentru entitati bancare si nonbancare). Entitatile raportoare sunt, de asemenea, obligate sa raporteze la Oficiu tranzactiile in numerar de minimum 10.000 de euro (in lei sau in valuta), echivalent in lei, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.

Este important de precizat faptul ca, in situatia in care tranzactia se face prin intermediul unei banci, atunci acesteia ii revine obligatia de raportare.

http://www.onpcsb.ro/rapoarte-online-onpcsb/formate

  1. Raportul de transferuri externe (pentru entitati bancare si nonbancare). Aici ne referim la o obligatie pe care o au institutiile de credit si institutiile financiare, care trebuie sa transmita rapoarte privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima este tot echivalentul in lei a 10.000 de euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.

http://www.onpcsb.ro/rapoarte-online-onpcsb/formate

  1. Raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani. Acest model de document oficializat de autoritati se refera la faptul ca, pentru remiterea de bani, entitatile raportoare trebuie sa transmita la ONPCSB rapoarte privind transferurile de fonduri de minimum 2.000 de euro, echivalent in lei.

http://www.onpcsb.ro/rapoarte-online-onpcsb/formate

Potrivit legii, raportul privind tranzactiile suspecte trebuie transmis autoritatilor de indata,  adica inainte de a face orice tranzactie pentru clientul in legatura cu care exista suspiciuni.

Celelalte rapoarte trebuie transmise la ONPCSB in trei zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.

Precizam faptul ca Legea 129/2019 prevede ca modelele rapoartelor amintite mai sus ar fi trebuit sa apara in Monitorul Oficial inca din toamna anului 2019. Insa ONPCSB a venit cu ele abia in luna martie 2021, documentele folosindu-se de-acum incolo. Raportarile s-au facut in baza modelelor stabilite de vechea legislatie a prevenirii si combaterii spalarii banilor.

Reamintim ca in iulie 2019, Legea 129/2019 a inlocuit vechiul cadru legal al prevenirii si combaterii spalarii banilor si a venit cu unele obligatii noi pentru companii, printre care se numara cea de a declara beneficiarii reali.

Intra sub incidenta Legii 129/2019 urmatoarele entitati raportoare:

  1. institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
  2. institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
  3. administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
  4. furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
  5. auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
  6. notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
  7. furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);

g1)  furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;

g2)  furnizorii de portofele digitale.

  1. agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
  2. alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
  3. persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
  4. persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

Baza legala:

  • Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
  • Ordinul ONPCSB 14/2021 pentru aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora.