Case de marcat – modificari in normele de utilizare

In Monitorul Oficial (Partea I) nr. 344 din data de 24 aprilie 2023 a fost publicata Hotararea Guvernului (HG) nr. 355/2023 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr. 479/2003.

Modificari importante:

  • Au fost stabilite o serie de caracteristici tehnice si functionale ale aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF) integrate in echipamente nesupravegheate, adica dispozitive de tipul automatelor comerciale, care functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, prin intermediul carora se comercializeaza cu amanuntul produse alimentare si/sau nealimentare sau se presteaza servicii direct catre populatie. Intra in categoria echipamentelor nesupravegheate si dispozitivele prin intermediul carora se incaseaza contravaloarea serviciilor in regim de autoservire, cum ar fi, dar fara a se limita la acestea, cele prestate in spalatoriile auto si in statiile automate de spalare articole textile.
  • A fost abrogata prevederea conform careia bonurile fiscale emise de casele de schimb valutar se semneaza si se stampileaza de emitent.
  • A fost introdusa posibilitatea ca aparatele de marcat sa fie alimentate cu energie electrica de joasa tensiune, direct din automatele comerciale.
  • Potrivit HG 355/2023, nu sunt considerate echipamente nesupravegheate dispozitivele de tipul automatelor comerciale, prin intermediul carora se comercializeaza cu amanuntul produse alimentare si/sau nealimentare sau se presteaza servicii direct catre populatie, care nu sunt dotate constructiv cu o unitate de control.
  • Pe carcasa aparatului livrat utilizatorului se aplica vizibil o eticheta care indica producatorul, distribuitorul autorizat cu datele sale de contact, seria de fabricatie a aparatului, precum si numarul autorizatiei eliberate de comisie.
  • In interiorul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale se aplica, astfel incat sa fie vizibila din exterior, o folie holografica autoadeziva, personalizata prin tiparirea pe suprafata acesteia, cu majuscule, a textului FISCALIZAT si a datelor de identificare a distribuitorului autorizat, precum si prin inscrierea manuala a simbolului caracteristic unitatii de service acreditate si a numarului de identificare a tehnicianului de service, intr-un spatiu dedicat, asigurandu-se mentinerea lizibilitatii datelor inscrise. Folia se asigura de catre distributorii autorizati si va avea o dimensiune suficienta, astfel incat textele tiparite pe suprafata acesteia sa fie lizibile cu usurinta, si se aplica de catre tehnicianul de service odata cu instalarea aparatului de marcat electronic fiscal.
  • Au fost introduse situatii noi in care aceste aparate de marcat se blocheaza automat.
  • Alte modificari importante vizeaza procedura de urmat in situatia defectarii aparatului de marcat electronic fiscal, precum si modalitatea de completare a registrului special.
  • Se mai precizeaza procedura de urmat in cazul incetarii activitatilor de livrari de bunuri cu amanuntul si prestarii de servicii direct catre populatie, precum si in cazul transferarii unui aparat de marcat electronic fiscal de la un punct de lucru la altul.

In vederea aplicarii unitare, la nivelul unitatilor teritoriale ale ANAF, a dispozitiilor care permit organului fiscal sa solicite la fiscalizarea unui aparat de marcat electronic fiscal si alte documente, in afara celor expres prevazute la nivelul HG nr. 479/2003, se precizeaza faptul ca documentele care pot fi solicitate se stabilesc prin ordin al presedintelui ANAF.

La data intrarii in vigoare a acestei hotarari se vor abroga prevederile legale referitoare la procedura de avizare tehnica, precum si cea de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale intrucat acestea vizeaza aparatele de marcat cu rola jurnal (aparate vechi), semnarea si stampilarea, de catre emitent, a bonurilor fiscale emise de casele de schimb valutar etc.

In alta ordine de idei, trebuie precizat ca autoritatile au stabilit recent, prin alt act normativ, ca autorizatia pentru distribuirea caselor de marcat poate fi emisa firmelor si in format electronic.

Ordinul Finantelor 1.307/2023 a fost publicat in Monitorul Oficial si este in vigoare din 21 aprilie 2023. Acesta a inlocuit, practic, modelul autorizatiei de care au nevoie companiile pentru distribuirea caselor de marcat.

Potrivit documentului mentionat, autorizatia pentru distribuirea caselor de marcat nu mai trebuie stampilata, astfel ca aceasta poate fi emisa firmelor si in format electronic.

Concret, noul act normativ reglementeaza emiterea si in format electronic a autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale, context in care anexei la OMFP nr. 158/2015 i-au fost aduse urmatoarele amendamente:

  • eliminarea cerintei aplicarii stampilei pe autorizatie, aceasta putand fi semnata si cu semnatura electronica calificata;
  • inlocuirea sintagmei „societate comerciala” cu termenul „societate”, in conformitate cu prevederile art. 794 din Legea nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila.

 

Baza legala:

  • HG 355/2023 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr.479/2003;
  • Ordinul MF 1307/2023 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 158/2015 privind aprobarea modelului autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale.