Situatie: O societate XYZ SRL face livrari de bunuri/presteaza servicii catre persoane fizice din UE.
Cum se aplica regimul One Stop Shop? Facturile de avans intra in calculul plafonului de 10.000 de euro?
Solutie:
Reamintim faptul ca vanzarea la distanta este reglementata de art.275, alin.(2) din Codul fiscal. Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.
Ca urmare societatea din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in statul membru unde efectueaza livrari la distanta.
Utilizarea sistemului OSS este optionala, simplificarea constand in faptul ca sistemul ofera oportunitatea ca societatile comerciale care vand la distanta sa nu se mai inregistreze si sa declare TVA in fiecare din statele membre in care datoreaza TVA, dar sa beneficieze de servicii electronice pentru indeplinirea acestor obligatii prin Statul Membru de identificare.
Utilizarea acestui regim simplificat OSS se poate utiliza doar daca furnizorul din Romania este inregistrat in scop de tva in Romania fie conform art. 316, fie conform art. 317 din codul fiscal care prevede ca (4)” Pentru operatiunile impozabile efectuate in conditiile prezentului regim special, persoana impozabila utilizeaza doar codul de inregistrare in scopuri de TVA alocat de statul membru de inregistrare”. in cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, codul de inregistrare utilizat de persoana impozabila este cel care i-a fost atribuit conform art. 316 sau art. 317.
In conditiile in care societatea aplica regimul special OSS pentru factura finala atunci este obligatorie aplicarea acestui regim si pentru factura de avans.
Pentru societatea din Romania, pentru tranzactiile B2C (business to consumer), incepand cu data de 01 iulie 2021, sunt aplicabile urmatoarele noi reguli:
- in conditiile in care indeplineste conditiile pentru aplicarea plafonului de 46.337 lei pentru vanzarile intracomunitare le distanta/prestari de servicii TBE (servicii de telecomunicatii, servicii de radiodifuziune si televiziune si servicii furnizate pe cale electronica) catre alte state mebre atunci poate fi aplicat regimul de taxare din Romania;
- din momentul in care a depasit plafonul prevazut pentru scutire sau daca nu-i este aplicabil acel plafon, poate:
- sa opteze pentru aplicarea regimului special OSS si va plati in Romania taxa pe valoare adaugata datorata in fiecare stat membru de consum, sau
- sa nu aplice regimul UE si sa se inregistreze in scopuri de taxa in fiecare stat membru de consum.
Plafonul de 46.337 lei reglementat pentru tranzactiile B2C (pentru beneficiari persoane fizice din alt stat membru UE) pentru care se poate aplica regimul de taxare din Romania cuprinde valoarea totala, fara tva, a livrarilor intracomunitare de bunuri la distanta, realizata catre alte state membre, precum si valoarea totala a serviciilor TBE prestate catre persoane neimpozabile din alte state membre.
Conditiile necesare pentru posibilitatea de a aplica regimul de taxare din Romania, pana la atingerea plafonului de 46.337 lei sunt:
- furnizorul trebuie sa fie stabilit intr-un singur stat membru;
- transportul bunurilor trebuie sa inceapa in statul membru al furnizorului pentru toate livrarile (in Romania pentru speta descrisa de intrebare).
In conditiile in care transportul bunurilor incepe atat in Romania cat si in alte state membre sau daca furnizorul este inregistrat si in alte state membre atunci plafonul de 46.337 lei nu este aplicabil, se va datora tva din statul membru de consum incepand cu prima tranzactie realizata dupa data de 01 iulie 2021.
Precizam ca sunt aplicabile normele prevazute de art. 278 ^1 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
“278^1. (1) Prevederile art.275 alin.(2) si art.278 alin.(5) lit.h) nu se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- a) furnizorul sau prestatorul este stabilit sau, daca nu este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita intr-un singur stat membru;
- b) sunt prestate servicii catre persoane neimpozabile care sunt stabilite, isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in orice stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a), sau sunt expediate ori transportate bunuri catre un stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a); si
- c) valoarea totala, fara TVA, a operatiunilor prevazute la lit. b) nu depaseste, in anul calendaristic curent, 10.000 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala si nici nu a depasit aceasta suma in cursul anului calendaristic precedent.
(2) Atunci cand, in cursul unui an calendaristic, pragul prevazut la alin. (1) lit. c) este depasit, prevederile art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h) se aplica de la momentul depasirii pragului.
(3) Persoanele impozabile prevazute la alin. (1) care sunt stabilite sau, daca nu sunt stabilite, isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in Romania au dreptul de a opta ca locul livrarii sau prestarii sa fie stabilit in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h). Optiunea se aplica pentru cel putin doi ani calendaristici.
(4) Agentia Nationala de Administrare Fiscala ia masurile corespunzatoare pentru a monitoriza indeplinirea de catre persoana impozabila a conditiilor prevazute la alin. (1) – (3).
(5) Valoarea echivalenta in moneda nationala a statelor membre a sumei prevazute la alin. (1) lit. c) se calculeaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala Europeana la data adoptarii Directivei (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta. Pentru Romania, valoarea echivalenta in moneda nationala este de 46.337 lei.”
Reamintim faptul ca prin OPANAF 1387/2021 a fost aprobata procedura de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 315^2 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare.
Este obligatorie depunerea unei declaratii de incepere a activitatii, reglementata de pct. 6 alin. (1), alin. (4), pct. 7 – 9 din procedura amintita.
Subliniem faptul ca este obligatorie inregistrarea in scopuri de tva, dar aceasta poate fi atat in scopuri normale de taxa cat si in scopuri speciale de taxa.
Depunere declaratii:
In ceea ce priveste depunerea declaratiilor, persoanele juridice inregistrate pentru TVA conform articolului 316 din Codul fiscal vor depune atat decontul de taxa formular D300 cat si declaratia speciala pentru tva formular 398.
Persoanele juridice inregistrate pentru tva conform articolului 317 vor depune doar declaratia speciala pentru tva formular 398, aferenta regimului special, pentru taxa datorata in fiecare stat membru de consum.
Declaratia speciala de TVA formular 398 (VAT Return One Stop Shop) se intocmeste si se depune potrivit normelor prevazute de art. 314, 315 si 315^2 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.
Declaratia recapitulativa VIES formular 390 nu face obiectul raportarii pentru facturile emise catre persoane neimpozabile din UE. Formularul D390 VIES „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare” se intocmeste potrivit instructiunilor de completare aprobate prin OPANAF 705/2020.
Baza legala:
- Ordinul 705/2020 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) ”Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare”;
- Ordinul ANAF 1387/2021 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 315^2 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare, precum si pentru modificarea unor prevederi procedurale;
- Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
- Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016).