Ordonanta de Urgenta nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr.1202 din data de 18 decembrie 2021.
Modificari/completari ale Legii nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
Un aspect foarte important reglementat de OUG 130/2021 este ca, incepand cu data de 18 decembrie, biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic.
Conform dispozitiilor legale, costurile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori.
Angajatorul care contracteaza cu o unitate emitenta serviciul de emitere a biletelor de valoare achita atat contravaloarea nominala a biletelor de valoare distribuite angajatilor, cat si costul emiterii suportului electronic.
Valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor nu poate fi diminuata in niciun mod.
Suportul electronic al biletelor de valoare nu permite efectuarea de operatiuni de retragere de numerar sau de preschimbare in numerar.
Subliniem faptul ca biletele de valoare pot fi utilizate doar pe teritoriul Romaniei, in termenul de valabilitate si numai pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor pentru care au fost emise.
Suportul electronic poate fi alimentat exclusiv cu valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor, stabilita conform prezentei legi.
Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor, frecventa acordarii acestora si valoarea lor, acolo unde este cazul, precum si unitatea emitenta.
Valoarea biletelor de valoare nu poate fi transferata salariatilor pe suportul electronic daca, la data stabilita pentru transfer, angajatorii nu au achitat unitatii emitente, integral, contravaloarea nominala a biletelor de valoare achizitionate, inclusiv costurile aferente emiterii acestora pe suport electronic.
1. Tichetele de masa:
Tichetele de masa sunt bilete de valoare acordate angajatilor lunar, ca alocatie individuala de hrana, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare.
Potrivit reglementarilro aflate in vigoare, tichetele de masa pot fi utilizate doar in unitati de alimentatie publica, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unitati care comercializeaza produse alimentare si care au incheiat contracte de prestare a serviciilor reglementate de prezenta lege cu unitatile emitente de tichete de masa si trebuie sa permita, in mod exclusiv, utilizarea tichetelor pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare, inclusiv pentru plata online a acestora.
Salariatul poate utiliza lunar un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate. Salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, valoarea corespunzatoare tichetelor de masa necuvenite.
Precizam faptul ca fiecare tichet de masa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
- numele si adresa emitentului;
- perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de masa;
- interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigari sau de produse alcoolice;
- numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de masa.
Important de retinut: Tichetele de masa, tichetele de cresa, tichetele culturale si, respectiv, tichetele cadou emise pe suport hartie potrivit Legii nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 ianuarie 2022 sunt si raman valabile pana la expirarea datei de valabilitate inscrise pe acestea.
Incepand cu data de 1 februarie 2022, autorizatiile de functionare ca unitati emitente de bilete de valoare pe suport hartie isi pierd valabilitatea, urmand ca aceste unitati sa ramana responsabile atat fata de unitatile care accepta bilete de valoare, cat si fata de angajatorii cu care au incheiat contracte, astfel fiind asigurata respectarea tuturor obligatiilor ce decurg din contractele incheiate in cazul biletelor de valoare pe suport hartie aflate in termenul de valabilitate.
2. Tichetele cadou – prevederi vechi si noi:
Conform Legii nr.165/2018, tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajatilor proprii pentru cheltuieli sociale.
Dispozitii vechi – valabile pana la 18.12.2021:
Potrivit vechilor prevederi, sunt venituri neimpozabile si nu se cuprind in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii, cadourile in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 150 lei:
(i) cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
(iii) cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.
Reglementarile fiscale vechi prevedeau includerea in categoria veniturilor din alte surse a biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidentei nominale altor categorii de beneficiari potrivit prevederilor art.15 alin. (2) din Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru campaniile de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru reclama si publicitate, altele decat cele prevazute la art. 76 alin. (3) lit. h) si alin. (4) lit. a) din Codul fiscal. Evidenta nominala trebuie sa cuprinda, cel putin, informatii referitoare la numele, prenumele, codul numeric personal/numarul de identificare fiscala a beneficiarului si valoarea tichetelor acordate fiecarui beneficiar, lunar. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut, impozitul fiind final.
De asemenea, potrivit vechilor prevederi legale, valoarea nominala a tichetelor cadou acordate de catre angajatori/platitori potrivit legii, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.
Noi reglementari privind acordarea tichetelor cadou:
Potrivit OUG 130/2021, in cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetelor cadou, oferite de angajatori, angajatilor cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie si cele oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie, se majoreaza plafonul neimpozabil si care nu se cuprinde in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale obligatorii de la suma de 150 lei la suma de 300 de lei pentru fiecare persoana si fiecare eveniment.
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2021, angajatorii mai pot acorda tichetele doar propriilor angajati.
Se elimina din categoria veniturilor din alte surse a biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou in corelare cu masura modificarii tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice, de catre angajatori/platitori, in sensul eliminarii exceptarii de la plata contributiilor sociale obligatorii si includerea in baza de calcul al acestora a valorii nominale a tichetelor cadou acordate de catre angajatori/platitori, potrivit legii, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in alte situatii decat cele in care se acorda cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase.
Potrivit expunerii de motive ce insotea proiectul de OUG, masura are in vedere eliminarea situatiilor constatate in practica de catre organele fiscale de control, in sensul in care aceste tichete cadou sunt achizitionate in cea mai mare parte in vederea acordarii angajatilor societatilor de distributie a marfurilor, in functie de vanzarile realizate de catre acestia prin indeplinirea unor obiective sau a unor indicatori de performanta. Avand ca motivatie promovarea produselor, societatile care acorda tichete cadou stabilesc un sistem de bonusare al angajatilor societatilor de distributie prevalandu-se de prevederile art.15 alin.(2) din Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare si de prevederile Capitolului X „Venituri din alte surse” din Codul fiscal, potrivit carora tichetele cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii sunt venituri din alte surse.
Pentru aceste tichete cadou, societatea care le acorda, declara si plateste doar impozit pe venituri din alte surse, caz in care nu se datoreaza CAS, iar CASS se datoreaza doar in situatia in care este depasit plafonul anual de 12 salarii minime brute pe tara.
Astfel, in corelare cu revizuirea prevederilor Legii nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilit ca regimul fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate potrivit legii, sa fie cel reglementat la Capitolul III – Venituri din salarii si asimilate salariilor din Codul fiscal.
Baza legala:
- Ordonanta de urgenta 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
- Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare.