In Monitorul Oficial cu numarul 628 din data de 17 iulie 2020 s-a publicat ORDINUL MFP nr.2148 din 14 iulie 2020 privind modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art.294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art.296 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.103/2016.
Prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 150 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.
Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:
- factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
- unul dintre urmatoarele documente:
- certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
- exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire; sau
- in cazul produselor accizabile deplasate in regim suspensiv de accize utilizand EMCS, raportul de export inaintat expeditorului prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul UE.”
In cazul in care furnizorul nu este stabilit in Uniunea Europeana si nu poate avea calitatea de exportator din punct de vedere vamal, pentru justificarea scutirii de TVA este necesar ca acesta sa detina declaratia vamala de export, in care datele sale de identificare si seria si/sau numarul facturii emise de acesta pentru livrarea bunurilor transportate in afara Uniunii Europene sa fie mentionate in caseta 44.
In cazul in care furnizorul este stabilit in Uniunea Europeana, dar nu are calitatea de exportator din punct de vedere vamal, pentru justificarea scutirii de TVA este necesar ca acesta sa detina declaratia vamala de export, in care datele sale de identificare si seria si/sau numarul facturii emise de acesta pentru livrarea bunurilor transportate in afara Uniunii Europene sa fie mentionate in caseta 44.
In situatia in care iesirea bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene nu poate fi justificata cu documentele prevazute la alin.(2) lit.b), exportatorul poate sa dovedeasca iesirea efectiva a bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene prin alte mijloace de proba, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-275/18 «Milan Vins».”
Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin.(1) se justifica de furnizorul care realizeaza livrarea potrivit art. 2 alin. (2)-(5).
Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele scutite conform art.292 din Codul fiscal, legate direct de exportul de bunuri. Sunt considerate legate direct de exportul de bunuri serviciile care contribuie la realizarea efectiva a unei operatiuni de export si care sunt furnizate direct exportatorului sau destinatarului bunurilor exportate, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-288/16 «L.C.» IK.”
Sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, prestarile de servicii efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate ori importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara Uniunii Europene de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal se aplica prestarilor de servicii de prelucrare si in cazul in care prestatorul de servicii care efectueaza aceste servicii in baza unui contract incheiat cu un client nestabilit in Romania achizitioneaza sau importa bunuri in vederea incorporarii in produsul prelucrat ori in vederea utilizarii in legatura directa cu produsele prelucrate. Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal se aplica pentru prestarile de servicii pentru care locul prestarii se considera in Romania, conform prevederilor art. 278 din Codul fiscal, si se justifica conform prevederilor alin. (3). Orice bun incorporat in produsul prelucrat, ambalajele sau alte bunuri utilizate in legatura directa cu produsul prelucrat sunt accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat.
In cazul bunurilor importate in Romania in vederea prelucrarii, calitatea de importator o poate avea, conform titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, fie proprietarul bunurilor, fie persoana impozabila inregistrata conform art. 316 din Codul fiscal, care importa bunuri in Romania in vederea prelucrarii, cu conditia ca bunurile rezultate ca urmare a acestor operatiuni sa fie transportate in afara Uniunii Europene sau sa fie achizitionate de catre persoana impozabila respectiva. In situatia in care bunurile rezultate in urma prelucrarii nu sunt transportate in afara Uniunii Europene, prestatorul de servicii care a importat bunurile in Romania in vederea prelucrarii pierde dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente importului, cu exceptia cazului in care achizitioneaza bunurile rezultate in urma prelucrarii sau refactureaza valoarea bunurilor importate in vederea prelucrarii si taxa pe valoarea adaugata aferenta catre proprietarul bunurilor, caz in care refacturarea intregii valori a bunurilor este avuta in vedere doar in scopul taxei pe valoarea adaugata, neimplicand existenta unei tranzactii comerciale. In situatia in care locul prestarii este considerat a fi in Romania conform prevederilor art. 278 din Codul fiscal, daca bunurile rezultate in urma prelucrarii nu sunt transportate in afara Uniunii Europene, prestarile de servicii de prelucrare nu sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata. Daca serviciile sunt prestate catre un beneficiar persoana impozabila, stabilit in alt stat membru, locul prestarii se considera in statul membru in care este stabilit beneficiarul conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a acestui articol, serviciile fiind neimpozabile in Romania. Totusi, prestatorul nu are obligatia de a depune declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal, daca prestarea de servicii este scutita de TVA in statul beneficiarului.