Potrivit unui proiect de hotarare lansat recent in dezbatere publica, Camera Consultantilor Fiscali (CCF) pregateste un set complet nou de reguli pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor, pe care consultantii fiscali si firmele de consultanta fiscala vor trebui sa-l respecte.
Mai exact, vorbim de reguli pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor dedicate in mod special activitatii de consultanta fiscala, ce vor fi mai complexe decat cele aflate acum in vigoare.
Mentionam ca modificarea setului de reguli vine ca urmare a inlocuirii cadrului legal primar stabilit prin Legea 129/2019.
Astfel, setul nou de reguli vor viza atat persoanele fizice consultanti fiscali, cat si persoanele juridice ce activeaza ca societati de consultanta fiscala, indiferent de forma si de modul lor de organizare.
Practic, este vorba de persoanele fizice si juridice inregistrate in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, care sunt supravegheate si controlate de CCF.
Concret, documentul dispune ca trebuie stabilite proceduri interne pentru aplicarea regulilor de prevenire a spalarii banilor. Aceste norme ar trebui sa acopere, in linii mari, raportarea catre autoritati a incalcarilor legislatiei specifice, masuri de cunoastere a clientelei, administrarea riscurilor, controlul intern, protejarea personalului propriu si instruirea si evaluarea periodica a salariatilor. Normele trebuie elaborate in functie de specificul si dimensiunea activitatii economice desfasurate, dar si in functie de particularitatile relatiilor de afaceri, clientilor, produselor si serviciilor.
Referitor la societatile de consultanta fiscala, conducerea acestora trebuie sa desemneze ori una, ori mai multe persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii prevenirii spalarii banilor.
Responsabilii trebuie sa aiba acces direct si permanent la toate datele si informatiile detinute la nivelul entitatilor reglementate, care sunt necesare indeplinirii obligatiilor si atributiilor legale, si trebuie sa existe si mecanisme interne, la nivelul firmei, pentru protejarea lor.
Este important de precizat faptul ca CCF trebuie informata despre cine sunt aceste persoane responsabile. Consultantii persoane fizice n-au aceasta obligatie de a desemna un responsabil.
Mai mult decat atat, proiectul prevede necesitatea instruirii periodice a angajatilor societatilor de consultanta fiscala.
In ceea ce priveste evaluarea riscurilor, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala trebuie sa realizeze evaluari proprii de risc prin care sa identifice, evalueze si gestioneze riscul de spalare a banilor – la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor si produselor oferite si la nivelul intregii activitati desfasurate. Evaluarile de risc trebuie actualizate periodic.
Documentul propus recent de CCF instituie obligatia aplicarii unor masuri de cunoastere a clientelei. Dupa caz, masurile acestea pot fi simplificate, standard sau suplimentare. In principal, consultantii si firmele de consultanta trebuie sa verifice identitatea clientilor si a beneficiarilor reali inainte de stabilirea unei relatii de afaceri sau de desfasurarea unei tranzactii ocazionale.
Nu in ultimul rand, mai este relevant de stiut ca sunt necesare raportari catre autoritatile competente din domeniul prevenirii si combaterii banilor – Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Pe scurt, trebuie transmise rapoarte de tranzactii suspecte si rapoarte de tranzactii in numerar de cel putin 10.000 de euro.