Reamintim faptul ca in Monitorul Oficial (Partea I) nr. 668 din data de 20 iulie 2023 a fost publicata Legea 233/2023 care aduce cateva modificari Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2022. Dispozitiile actului normativ au intrat in vigoare in data de 23 iulie 2023.
Potrivit documentului, trebuie sa detina codul special (codul UIT) obtinut in urma raportarii in sistemul e-Transport si magazinele care transporta bunuri riscante cu vehiculele proprii (cele de dimensiuni mai mari), nu doar transportatorii rutieri.
Practic, se completeaza definitia expresiei „identificare prin cod UIT” din Ordonanta e-Transport.
Astfel, identificarea prin cod UIT este definita ca „detinerea si prezentarea codului UIT pe timpul transportului de catre operatorul de transport rutier sau operatorul economic care transporta cu vehicule care ii apartin bunuri in nume propriu, in format fizic sau electronic, impreuna cu documentul care insoteste transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat”.
Precizam ca pana la aparitia Legii 233/2023 nu era mentionat in Ordonanta e-Transport “operatorul economic care transporta cu vehicule care ii apartin bunuri in nume propriu”.
„Este necesara adoptarea prezentului amendament intrucat codul UIT trebuie detinut, pe langa operatorii de transport rutier, si de catre alti operatori economici (de exemplu, hipermarket-uri, magazine de tip cash&cary) care pot transporta, cu vehiculele pe care le detin, bunuri in nume propriu care sunt incadrate a fi cu risc fiscal ridicat”, potrivit notei de fundamentare a proiectului de lege.
Reamintim faptul ca sistemul RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national, care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare din sau in lantul de aprovizionare, pe baza codului UIT. Sistemul este gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Centrul National pentru Informatii Financiare.
Conform Ordonantei e-Transport (OUG 41/2022) si normelor sale, pentru bunurile riscante transportate pe caile rutiere este obligatorie raportarea in e-Transport si obtinerea codului UIT, care sa poata fi prezentat in cazul unui control in trafic.
Vizate de raportare sunt vehiculele rutiere care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, daca sunt incarcate cu bunuri riscante care au o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau daca au o valoare totala mai mare de 10.000 de lei.
Conform OUG 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
- destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
- beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
- depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
- operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
- prestatorului de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
- beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
- clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
- furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Reamintim faptul ca Lista produselor riscante ce se declara in e-Transport a fost publicata in Ordinul ANAF nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Lista produselor riscante ce vor fi declarate in e-Transports cuprinde:
- legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care se incadreaza la codurile NC de la 0701 la 0714;
- fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC de la 0801 la 0814;
- bauturi, lichide alcoolice si otet (sunt exceptate produsele accizabile care circula in regim suspensiv de accize), care se incadreaza la codurile NC de la 2201 la 2208;
- sare; sulf; pamanturi si pietre; ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517;
- imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117;
- imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 si la codurile NC de la 6214 la 6217;
- incaltaminte, ghetre si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405;
- fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 si 7214.
* Codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, astfel cum sunt prevazute in Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1.101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014. Atunci cand intervin modificari in Nomenclatura combinata se realizeaza corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul ordin si noile coduri din nomenclatura adoptata in temeiul art. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun.
Sistemul este obligatoriu in prezent, astfel ca cei ce nu fac raportari in e-Transport risca, de la 1 ianuarie 2023, amenzi de pana la 100.000 de lei.
Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, monitorizeaza transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national prin intermediul Sistemului RO e-Transport.
Baza legala:
- Legea 233/2023 pentru aprobarea OUG nr. 132/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative;
- OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
- Ordinul ANAF 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.