Declaratia cu fluxurile de trezorerie-proiect

Obligația ONG-urilor de a declara finanțările primite și utilizate

Conform reglementărilor contabile în vigoare, persoanele juridice fără scop patrimonial care, pe parcursul exercițiului financiar de raportare, au beneficiat de subvenții, sponsorizări, sume redirecționate conform legii din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor sau impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, precum și alte forme similare de finanțare, sunt obligate să întocmească o declarație specială. Aceasta trebuie să însoțească situațiile financiare anuale și să reflecte valoarea totală a sumelor primite și modul în care acestea au fost utilizate.

Această obligație a fost introdusă în Legea contabilității în 2024, iar primele raportări s-au realizat pentru exercițiul financiar 2023.

Modele de declarație pentru situația de trezorerie

Un proiect de ordin al Ministerului Finanțelor propune o nouă formă a declarației privind situația de trezorerie, cu două variante:

  • Format simplificat (Anexa 2) – pentru entitățile care au primit sub 100.000 lei într-un an fiscal.
  • Format detaliat (Anexa 1) – pentru entitățile care au primit peste 100.000 lei.

Declarația trebuie să fie întocmită și semnată de către persoanele abilitate conform legii să întocmească și să certifice situațiile financiare anuale, precum și de reprezentantul legal al organizației, respectiv administratorul sau persoana responsabilă de gestionarea ONG-ului.

Depunerea declarației și termenul limită

Declarația privind situația de trezorerie trebuie depusă simultan cu situațiile financiare anuale, utilizând programul de asistență pus la dispoziție gratuit de Ministerul Finanțelor pe site-ul ANAF. Termenul limită pentru bilanțurile ONG-urilor în 2025 este 30 aprilie.

Sancțiuni pentru nerespectarea obligației

ONG-urile care nu respectă această obligație riscă sancțiuni cuprinse între 20.000 și 30.000 lei.