In Monitorul Oficial (Partea I) nr.89 din 1 februarie 2023 a fost publicat Ordinul comun nr.794/37/2023 al ministrului finantelor si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale privind modificarea si completarea Ordinului nr. 2119/274/2022 pentru aprobarea procedurii de acordare a garantiilor de stat si a grantului, precum si a conventiei de garantare si plata a granturilor si a conventiei de implementare asociate componentei RURAL INVEST din cadrul IMM INVEST PLUS.
Conform documentului, plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate a acesteia, respectiv de la aprobarea acesteia de catre Comisia Europeana pana la data de 31 decembrie 2023, este de 4.400.000.000 lei, din care 3.494.044.655 lei in anul 2023.
Este important de precizat faptul ca plafonul pentru anul 2023 poate fi realocat intre componentele schemei de ajutor de stat administrate de catre FGCR, la propunerea acestuia, cu acordul Ministerului Finantelor, in limita plafonului total alocat FGCR pentru componentele RURAL INVEST si AGRO IMM INVEST, respectiv pentru acordarea de garantii in cadrul programului, in functie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate si de ritmul de acordare a garantiilor.
Procedura reglementeaza modalitatea si conditiile de acordare, monitorizare si solutionare a cererilor de plata a garantiilor de stat si de acordare a granturilor prevazute de OUG nr.99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS si a componentelor acesteia — Imm Invest Romania, Agro Imm Invest, Imm Prod, Garant Construct, Innovation Si Rural Invest, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN — S.A. (FGCR), in calitate de mandatar al statului, prin Ministerul Finantelor (MF), pentru unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii si/sau unul/una sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de catre stat, prin MF, in procent de maximum 90% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare aferente creditului garantat.
Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar din industria alimentara, inclusiv din industria de procesare a sfeclei de zahar, este de 10.000.000 lei, iar in cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii si pisciculturii este de 5.000.000 lei, si se acorda in limita valorii celei mai mari dintre cele mentionate la lit. a)—c), dupa cum urmeaza:
- a) 15% din cifra de afaceri anuala totala medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile inchise, respectiv ultimele trei perioade contabile inchise ale venitului brut, sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; in cazul intreprinderilor infiintate cu mai putin de 3 ani fata de data solicitarii garantiei, plafonul se calculeaza pe baza duratei de functionare a intreprinderii la momentul depunerii solicitarii de garantare, respectiv:
(i) pentru beneficiarii care depun situatiile financiare anuale, plafonul se calculeaza pe baza situatiilor financiare anuale depuse, daca este cazul, precum si a balantelor de verificare lunare aferente duratei de functionare a intreprinderii;
(ii) pentru beneficiarii care realizeaza venituri din desfasurarea de activitati independente sau agricole pentru care venitul se determina pe baza de norma de venit sau, dupa caz, conform declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente, plafonul se calculeaza pe baza datelor anuale; sau
- b) 50% din cheltuielile cu energia electrica, energia termica si gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de ajutor; in cazul intreprinderilor nou-infiintate care nu detin evidente integral pentru cele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculeaza pe baza duratei de functionare a intreprinderii la momentul depunerii solicitarii de garantare; sau
- c) in cazurile in care utilizarea limitelor prevazute la lit. a) sau b) nu acopera necesarul de lichiditate, in urma justificarii fundamentate de potentialul beneficiar, cuantumul imprumutului poate fi stabilit astfel incat sa acopere nevoile de lichiditati de la momentul acordarii acestuia pentru urmatoarele 12 luni in cazul IMM-urilor si pentru urmatoarele 6 luni in cazul intreprinderilor mari si intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie. Justificarea consta in faptul ca beneficiarul isi desfasoara activitatea in sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sanctiunile impuse de Uniunea Europeana (UE) si de partenerii sai internationali, precum si de contramasurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv in perturbari ale lanturilor de aprovizionare sau in plati restante din Rusia sau Ucraina, in riscuri sporite de atacuri cibernetice sau in cresteri de preturi la anumiti factori de productie sau anumite materii prime afectate de criza actuala. Sectoarele deosebit de afectate sunt sectoarele/domeniile eligibile la finantare in cadrul schemei de ajutor de stat. Necesarul de lichiditate poate include atat costuri cu capital de lucru, cat si costurile cu investitii, cu conditia prezentarii unor documente justificative de catre beneficiar. Beneficiarii care au finantat nevoile de lichiditati prin ajutoarele acordate in cadrul programelor IMM INVEST ROMANIA, inclusiv in cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST, sau prin alte ajutoare acordate in temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate in baza Comunicarii Comisiei privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei de COVID-19 nu pot beneficia de sprijin in baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu exceptia situatiei in care o fractie din aceste nevoi a ramas neacoperita cu finantare. Aceasta posibilitate va fi utilizata pentru beneficiarii a caror cifra de afaceri sau factura la energie nu este un indicator bun pentru a prognoza cheltuielile in lunile urmatoare (de exemplu, daca beneficiarul este o companie noua sau un start-up) sau au nevoie de mai multa lichiditate pentru a rezista in contextul economic actual.