In Monitorul Oficial (Partea I) nr.1164 din data de 5 decembrie 2022 a fost publicat Ordinul ANAF nr.2031 din 2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune“.
Reamintim faptul ca prin OG nr.16/2022 s-a reintrodus obligatia declararii la autoritatea fiscala a contractelor de inchiriere, obligatie cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2023.
Astfel, au aceasta obligatie persoanele fizice ce realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Subliniem ca nu se declara contractele de arenda si nici contractele de inchiriere in scop turistic a camerelor din locuintele personale.
Potrivit actului normativ, termenul de declarare a contractelor este de 30 de zile de la semnarea acestora, iar pentru contractele de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2023, termenul este de 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora.
OpANAF nr.2031/2022 reactualizeaza procedura de declarare a acestor contracte, ocazie cu care se reglementeaza urmatoarele formulare tipizate:
- Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune;
- Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de locatiune.
Principalii pasi ai procedurii actualizate aplicabile din luna ianuarie:
- contractul de inchiriere trebuie inregistrat la ANAF in maximum 30 de zile de la incheierea acestuia (regula se aplica si daca intervin modificari ulterior pe contract), prin completarea si transmiterea formularului 168 (formularul se transmite organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice);
- cererea de inregistrare se completeaza in dublu exemplar, unul dintre ele fiind pastrat de contribuabil; daca sunt mai multi proprietari la un bun inchiriat, fiecare dintre ei trebuie sa inregistreze contractul de inchiriere la ANAF; cererea trebuie sa aiba anexata o copie conforma cu originalul a contractului de inchiriere (conformitatea cu originalul se asigura prin trecerea, pe copie, a mentiunii „conform cu originalul” si a semnaturii contribuabilului);
- cererea de inregistrare se poate depune fie online, in format electronic, fie in persoana, la registratura ANAF sau prin posta (cu confirmare de primire), in format tiparit; data inregistrarii contractului de inchiriere e considerata data inregistrarii cererii la registratura ANAF, data postei sau data inregistrarii cererii online;
- inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta ANAF se face intern in maximum cinci zile de la data depunerii cererii;
Subliniem faptul ca cei care obtin venituri din inchiriere si nu-si inregistreaza contractele la ANAF vor fi atentionati de autoritati ca au aceasta obligatie de indeplinit.