Ordinul ANAF nr.2053 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, incepand cu 1 ianuarie 2023 a fost publicat in Monitorul Oficial nr.1144 din data de 28 noiembrie 2022.
Conform documentului, Registrul este organizat in format electronic si este gestionat cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
Ghidul privind accesul notarilor publici la registru si modalitatea de utilizare a acestuia sunt elaborate de Centrul National pentru Informatii Financiare, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, si sunt puse la dispozitia notarilor publici prin intermediul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
Subliniem faptul ca registrul se completeaza de notarii publici la data autentificarii actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, pentru care se aplica cota redusa de TVA de 5%.
Este important de mentionat faptul ca registrul se utilizeaza in situatia in care transmitatorul dreptului de proprietate asupra locuintei este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, potrivit art. 316 din Codul fiscal, precum si in cazul in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al acestuia a fost anulat potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c)—e) si h) din Codul fiscal.
Potrivit actului normativ recent publicat, registrul cuprinde urmatoarele informatii:
- datele de identificare ale dobanditorului/dobanditorilor persoana fizica/persoane fizice;
- datele de identificare ale transmitatorului/transmitatorilor dreptului de proprietate;
- adresa completa a locuintei achizitionate cu cota redusa de TVA de 5%, in conditiile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal;
- valoarea, fara TVA, la care s-a incheiat operatiunea economica prin care se transfera dreptul de proprietate asupra locuintei, inclusiv asupra terenului pe care este construita;
- numarul si data incheierii notariale prin care s-a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
- datele de identificare ale notarului public care a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
- datele de identificare ale notarului public care a efectuat inregistrarea in registru a actului juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate, in situatia in care inregistrarea se face de catre un notar asociat al notarului care a autentificat actul;
- data si numarul de inregistrare ale inscrierii in registru, care sunt generate automat de aplicatia informatica.
Conform Ordinului ANAF nr.2053/2022, in anul 2023, notarii completeaza registrul si cu informatiile din actele juridice intre vii autentificate in anul 2023, care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depaseste suma de 600.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, daca au incheiat pana la 1 ianuarie 2023 acte juridice intre vii care au ca obiect plata unui avans reprezentand plata partiala sau integrala a contravalorii pentru achizitionarea unei astfel de locuinte.