Fonduri europene pentru IMM-urile din sectorul tehnologiei

In Monitorul Oficial, Partea I nr. 614 din 23 iunie 2022 a fost publicat è Ordinul Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene nr.918/2118/2022 pentru aprobarea schemei de ajutor de minimis „Ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltarii de produse si servicii TIC inovative create de IMM-uri” in cadrul axei prioritare 2, prioritatea de investitie 2b „Dezvoltarea produselor si serviciilor TIC, a comertului electronic si a cererii de TIC”, actiunea 2.2.1 „Sprijinirea cresterii valorii adaugate generate de sectorul TIC si a inovarii in domeniu prin dezvoltarea de clustere”, apelul 3, din Programul operational Competitivitate 2014-2020

Prezenta schema de ajutor de minimis se aplica de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2022. Plata ajutorului se efectueaza pana la data de 31 decembrie 2023, in limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis.

Schema este finantata din fonduri externe nerambursabile asigurate din Programul operational Competitivitate.

Este important de precizat ca prezenta schema de ajutor de minimis nu intra sub incidenta obligatiei de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr.1407/2013.

Ajutoarele in cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se acorda numai in conditiile si criteriile prevazute in prezenta schema de ajutor de minimis, in limita bugetului disponibil.

Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene prin Autoritatea de management a Programului operational Competitivitate (AMPOC).

 Astfel, obiectivul schemei de ajutor de minimis este de a finanta o serie de activitati necesare pentru implementarea proiectelor prin care se asigura dezvoltarea de produse/servicii/aplicatii TIC inovative cu aplicabilitate in urmatoarele domenii:

  1. IoT, smart city/village/agriculture etc.;
  2. cyber security;
  3. big data;
  4. inteligenta artificiala/Blockchain/Virtual Reality (VR)/Augmented Reality (AR);
  5. tranzactii electronice;
  6. e-guvernare/e-administratie/e-sanatate/e-educatie;
  7. digitalizare (automatizare, robotizare) industriala.

Activitatile realizate trebuie sa fie direct legate de elaborarea si implementarea proiectelor finantate in cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis.

Este important de precizat faptul ca masura de ajutor de minimis se aplica in toate regiunile de dezvoltare ale Romaniei.

Sprijinul se acorda pentru beneficiarii care desfasoara activitati in urmatoarele domenii, cu codurile CAEN corespunzatoare:

Cod CAENDenumirea activitatii
C2611Fabricarea subansamblurilor electronice (module)
C2612Fabricarea altor componente electronice
C2630Fabricarea echipamentelor de comunicatii
J6201Activitati de realizare a softului la comanda (software orientat client)
J6202Activitati de consultanta in tehnologia informatiei
J6203Activitati de management (gestiune si exploatare) al mijloacelor de calcul
J6209Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei
M7211Cercetare-dezvoltare in biotehnologie
M7219Cercetare-dezvoltare in alte stiinte naturale si inginerie

Conform Ordinului MIPE nr.918//2022, nu se acorda sprijin in urmatoarele cazuri:

  1. ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura, de modificare a Regulamentelor (CE) nr.1184/2006 si (CE) nr.1224/2009 ale Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr.104/2000 al Consiliului, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr.354 din 28 decembrie 2013;
  2. ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole;
  3. ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:
  4. atunci cand valoarea ajutoarelor este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari sau introduse pe piata de intreprinderile respective;
  5. atunci cand ajutoarele sunt conditionate de transferarea lor partiala sau integrala catre producatorii primari;
  6. ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate;
  7. ajutoarelor acordate intreprinderilor in dificultate;
  8. ajutoarelor destinate activitatilor legate de export catre tari terte sau catre alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitatile exportate, ajutoarelor destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export.

In situatia in care o intreprindere isi desfasoara activitatea atat in sectoarele excluse de la finantare prin prezenta schema, cat si in unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse in domeniul de aplicare al prezentei scheme, prezenta schema de minimis se aplica ajutoarelor acordate pentru aceste din urma sectoare sau activitati, cu conditia ca beneficiarul ajutorului sa se asigure, prin mijloace corespunzatoare, precum separarea activitatilor sau o distinctie intre costuri, ca activitatile desfasurate in sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei de minimis nu beneficiaza de ajutoare de minimis acordate in conformitate cu aceasta.

Acordarea ajutorului – modalitate:

Ajutorul se acorda sub forma de asistenta financiara nerambursabila in una sau mai multe transe. Ajutoarele care pot fi platite in mai multe transe se actualizeaza la valoarea lor in momentul in care sunt acordate.

Rata dobanzii care trebuie aplicata la actualizare este rata de actualizare aplicabila la data acordarii ajutoarelor.

Mentionam ca ajutoarele de minimis se acorda proiectelor finantate in baza cererii de finantare, elaborata in conformitate cu elementele prevazute in Ghidul solicitantului, dar care nu vor avea impact asupra criteriilor de eligibilitate din perspectiva legislatiei din domeniul ajutorului de stat, la care vor fi atasate urmatoarele:

  • declaratie privind incadrarea solicitantului/partenerilor in categoria microintreprinderilor, intreprinderilor mici si mijlocii si, daca este cazul, calculul numarului mediu anual de angajati, al cifrei de afaceri anuale nete si al activelor totale pentru intreprinderile partenere sau legate;
  • declaratie privind componenta intreprinderii unice din care face/fac parte solicitantul/partenerii;
  • declaratie privind ajutoarele de minimis primite in ultimii 3 ani de catre intreprinderea unica din care face parte solicitantul/partenerul.

Conform actualelor reglementari, beneficiarii schemei de ajutor de minimis sunt IMM-uri (microintreprinderi, intreprinderi mici, intreprinderi mijlocii) care isi desfasoara activitatea in Romania, in sectoarele economice mentionate in continuare, sau consortii de astfel de intreprinderi.

Astfel, pot beneficia de ajutor de minimis in baza schemei de ajutor de minimis intreprinderile prevazute la art. 11 care indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate:

  1. sunt inregistrate potrivit Legii societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. se incadreaza in una dintre categoriile: microintreprindere, intreprindere mica, intreprindere mijlocie la data depunerii cererii de finantare si la data semnarii contractului de finantare;
  3. nu inregistreaza obligatii bugetare nete (diferenta dintre obligatiile de plata restante la buget si sumele de recuperat de la buget):
  4. mai mari de 1/12 din obligatiile datorate in ultimele 12 luni – in cazul certificatului de atestare fiscala emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
  5. mai mari de 1/6 din totalul obligatiilor datorate in ultimul semestru – in cazul certificatului de atestare fiscala emis de catre autoritatile publice locale;
  6. nu se afla in una dintre situatiile incompatibile cu acordarea finantarii din fonduri publice;
  7. nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, in ultimii 5 ani, sau nu deruleaza proiecte finantate in prezent, partial sau in totalitate, din alte surse publice, pentru aceleasi activitati, in cadrul unor proiecte similare cu cel ce constituie obiectul cererii de finantare; nu au mai obtinut finantare nici pentru alte proiecte implementate, avand acelasi obiectiv, dar care din diverse motive nu si-au atins indicatorii;
  8. sunt direct responsabile de pregatirea, realizarea si managementul proiectului si nu actioneaza ca intermediari pentru proiectul propus a fi finantat si sunt responsabile pentru asigurarea sustenabilitatii rezultatelor proiectului;
  9. nu intra in categoria de „intreprindere aflata in dificultate;
  10. nu se afla in stare de insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, lichidare sau suspendare temporara a activitatii sau nu se afla in situatii similare in urma unei proceduri de aceeasi natura prevazute de legislatia sau de reglementarile nationale;
  11. asigura din surse proprii valoarea cheltuielilor neeligibile si a celor conexe. Contributia proprie a beneficiarului, intr-o forma libera de ajutor de minimis/ajutor de stat, poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al actionarilor, altii decat organisme ale statului, sau din alte surse private;
  12. nu fac obiectul unui ordin de recuperare privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si incompatibil cu piata comuna sau, in cazul in care solicitantul a facut obiectul unui astfel de ordin, acesta trebuie sa fi fost deja executat si ajutorul integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta;
  13. reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotarare cu valoare de autoritate de lucru judecat pentru un delict legat de conduita sa profesionala, pentru frauda, coruptie, participare la o organizatie criminala sau la orice alte activitati ilegale in detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
  14. reprezentantul legal nu a comis in conduita sa profesionala greseli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractanta le poate justifica;
  15. reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;
  16. reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea grava in eroare a OIPSI/AMPOC prin furnizarea de informatii incorecte in cursul participarii la cererea de propuneri de proiecte;
  17. fac dovada apartenentei la un cluster centrat pe domeniul TIC, daca este cazul;
  18. fac dovada cofinantarii eligibile aferente proiectului si a cheltuielilor neeligibile asociate acestuia, exclusiv TVA (prin prezentarea unui extras de cont sau linie/contract de credit emise/emis de banca/institutia financiar-bancara), in etapa de contractare;
  19. sunt infiintate pana in anul 2019 inclusiv;
  20. au obtinut profit din exploatare pe ultimul exercitiu financiar incheiat;
  21. indeplinesc orice alte conditii/cerinte specifice, care nu aduc atingere prevederilor in materie de ajutor de stat, care rezulta din dispozitiile legale aplicabile si Ghidul solicitantului.

Pentru a beneficia de finantare nerambursabila in cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitantul va da o declaratie privind ajutoarele de minimis primite de intreprinderea sau intreprinderea unica in cursul anului fiscal curent si al celor 2 ani fiscali anteriori (fie din surse ale statului sau autoritatilor locale, fie din surse comunitare), precum si privind ajutoarele de stat primite pentru aceleasi costuri eligibile.

Furnizorul prezentei scheme de ajutor de minimis va acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica in baza declaratiei pe propria raspundere a solicitantului faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi sau intreprinderi unice pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, cumulate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, nu depaseste pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro, in cazul intreprinderilor care activeaza in sectorul transportului rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost), echivalent in lei, si ca se respecta toate conditiile din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.

In situatia in care valoarea totala a ajutoarelor de minimis acordate unei intreprinderi pe o perioada de 3 ani consecutivi, cumulata cu valoarea alocarii financiare acordate in conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, depaseste pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro, in cazul solicitantilor care isi desfasoara activitatea in sectorul transporturilor), solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis nici chiar pentru acea fractiune din ajutor care nu depaseste acest plafon.

Este important de subliniat faptul ca, in cadrul schemei de ajutor de minimis, pot fi finantate activitati de informare si publicitate/promovare, servicii de consultanta, avize, acorduri, autorizatii, instruire/formare profesionala specifica, auditare financiara si tehnica intermediara/finala a proiectului, managementul intern de proiect, abonamente si cotizatii necesare pentru implementarea proiectului.

Sunt considerate eligibile urmatoarele categorii de cheltuieli:

  1. cheltuieli de informare si publicitate:

a) cheltuieli obligatorii de informare si publicitate pentru proiect – conform prevederilor din Ghidul solicitantului si Manualul de identitate vizuala;

b) cheltuieli de promovare a produsului/serviciului dezvoltat prin proiect;

c) in cazul proiectelor de cercetare industriala sau dezvoltare experimentala – cheltuieli de promovare a rezultatelor proiectului pe scara larga (conferinte, publicari, registre cu acces liber sau programe informatice gratuite sau open source);

  1. cheltuieli cu servicii de consultanta, avize, acorduri, autorizatii:

a) cheltuieli cu servicii de consultanta pentru elaborarea documentatiilor necesare depunerii proiectului (cerere de finantare, studiu de fezabilitate, plan de afaceri, raport de expertiza etc.);

b) cheltuieli cu servicii de consultanta in domeniul managementului proiectului, inclusiv elaborarea documentatiilor necesare implementarii proiectului si servicii de asistenta juridica pentru realizarea achizitiilor publice (elaborarea documentatiei de atribuire si aplicarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica);

c) cheltuieli pentru obtinerea acordurilor, avizelor si autorizatiilor aferente activitatilor eligibile ale actiunii;

d) cheltuieli pentru obtinerea, validarea si protejarea brevetelor si altor active necorporale;

  1. cheltuieli pentru instruire/formare profesionala specifica:

a) cheltuieli legate de pregatirea personalului caruia ii este destinata/destinat aplicatia/produsul/serviciul software dezvoltata/dezvoltat;

b) cheltuieli legate de pregatirea personalului care va asigura mentenanta aplicatiei/produsului/serviciului software dezvoltate/dezvoltat, daca acesta este angajat al beneficiarului;

  1. cheltuieli pentru auditare intermediara/finala a proiectului: auditare financiara (conform reglementarilor nationale) si auditare tehnica (din perspectiva corespondentei rezultatului proiectului cu cererea de finantare);
  2. cheltuieli aferente managementului intern de proiect (doar daca nu au fost acoperite in cadrul cheltuielilor de management de proiect):

a) cheltuieli salariale pentru personalul angajat al beneficiarului finantarii;

b) cheltuieli de deplasare pentru personalul angajat al beneficiarului (diurna, cazare, transport);

c) cheltuieli cu transportul de bunuri, daca se justifica in cadrul proiectului;

d) birotica – pentru echipa de management (conform Hotararii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile ulterioare);

e) achizitia de echipamente TIC – numai pentru echipa de management.

Cheltuielile eligibile se deconteaza dupa aprobarea si inceperea implementarii proiectului si pot fi efectuate pana la 31 decembrie 2023.

Valoarea maxima eligibila a ajutorului de minimis care poate fi acordata unui beneficiar in temeiul prezentei scheme de ajutor de minimis trebuie sa respecte urmatoarele conditii cumulative:

  1. nu poate depasi 20% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente proiectului;
  2. nu poate depasi echivalentul in lei a 200.000 de euro, calculat pe durata a 3 ani fiscali consecutivi (doi ani fiscali incheiati anterior si anul fiscal in curs).

Ajutoarele de minimis se considera acordate la data semnarii contractului de finantare, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se platesc intreprinderii respective.

Baza legala: Ordinul MIPE 918/2022 pentru aprobarea schemei de ajutor de minimis ”Ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltarii de produse si servicii TIC inovative create de IMM-uri” in cadrul axei prioritare 2, prioritatea de investitie 2b ”Dezvoltarea produselor si serviciilor TIC, a comertului electronic si a cererii de TIC”, actiunea 2.2.1 ”Sprijinirea cresterii valorii adaugate generate de sectorul TIC si a inovarii in domeniu prin dezvoltarea de clustere”, apelul 3, din Programul operational Competitivitate 2014-2020.