Organul competent:
Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor solutioneaza contestatii formulate impotriva titlurilor de creanta si a altor acte administrative fiscale.
Activitatea de solutionare a contestatiilor se realizeaza de Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor prin servicii de solutionare a contestatiilor organizate la nivel central si teritorial.
Serviciile de solutionare a contestatiilor organizate la nivel central si teritorial solutioneaza contestatiile repartizate de conducerea Structurii specializate de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor in functie de natura titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal atacat, calitatea contestatarului, cuantumul obligatiilor fiscale/vamale contestate, organul fiscal/vamal emitent al titlului de creanta/actului administrativ fiscal atacat si raza teritoriala in care isi au domiciliul fiscal contestatarii.
Raportul de inspectie fiscala/Procesul-verbal emis de organele fiscale/vamale, dupa caz, nu constituie titlu de creanta, acesta stand la baza emiterii actului administrativ fiscal, fapt pentru care nu poate fi contestat decat impreuna cu acesta.
In cazul in care se contesta totusi doar raportul de inspectie fiscala/procesul-verbal, organul fiscal emitent va solicita contestatarului ca in termen de 5 zile lucratoare sa precizeze daca intelege sa conteste si titlul de creanta, iar, in caz contrar, contestatia va fi respinsa ca inadmisibila.
In cazul solutionarii contestatiei formulate impotriva unei decizii de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, emisa ca urmare a inspectiei fiscale efectuate pentru solutionarea unui decont cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, competenta de solutionare este data de cuantumul TVA stabilite suplimentar.
In situatia contestarii deciziei de modificare a bazei de impunere, competenta de solutionare se stabileste in functie de suma cu care se diminueaza pierderea fiscala.
Atunci cand, ca urmare a constatarii pierderii inlesnirilor la plata, contestatarului i se stabilesc, pe cale de consecinta, debite si accesorii, competenta de solutionare a contestatiei se stabileste in functie de cuantumul debitelor si accesoriilor.
In cazul contestarii creantelor fiscale accesorii care nu sunt aferente unor creante fiscale principale stabilite prin decizii de impunere/acte administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, competenta de solutionare se stabileste in functie de cuantumul sumei contestate inscrise in fiecare act administrativ luat individual.
Forma si continutul deciziei de solutionare a contestatiei:
Decizia se semneaza de catre conducatorul structurii de solutionare a contestatiei sau de persoana cu functie de conducere imputernicita de acesta, dupa caz.
Decizia privind solutionarea contestatiei se intocmeste si se comunica astfel:
- cate un exemplar se comunica contestatarului/administratorului special/administratorului judiciar sau lichidatorului, persoanelor introduse in procedura de solutionare a contestatiei, dupa caz, si organului fiscal care a intocmit actul atacat;
- un exemplar ramane la dosarul contestatiei;
- un exemplar se pastreaza la dosarul deciziilor.
Solutionarea contestatiei:
Pentru lamurirea cauzelor, acolo unde este cazul, structura de solutionare a contestatiilor poate solicita puncte de vedere de la organul fiscal/vamal emitent al titlului de creanta, respectiv al actului administrativ atacat, iar in privinta clarificarii interpretarii cadrului legislativ, de la directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau al altor institutii si autoritati.
In situatia in care pentru aceeasi cauza exista puncte de vedere contradictorii sau contrare punctului de vedere exprimat de structura de solutionare a contestatiilor, cauza respectiva poate fi supusa dezbaterii Comisiei fiscale centrale din Ministerul Finantelor, potrivit legii.
Structura de solutionare a contestatiilor va verifica existenta exceptiilor de procedura si a celor de fond, inainte de a proceda la solutionarea pe fond a contestatiei.
Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa:
Structura de solutionare a contestatiilor poate suspenda solutionarea contestatiei administrative la cererea contestatarului sau din oficiu.
In situatia in care suspendarea solutionarii contestatiei a fost pronuntata ca urmare a unei sesizari adresate organelor de urmarire penala, la reluarea procedurii administrative, structura de solutionare a contestatiilor solicita organului fiscal care a sesizat organele de urmarire si cercetare penala punctul de vedere privind solutionarea contestatiei in raport cu solutia organelor penale/hotararea instantei de judecata.
La solutionarea contestatiilor, structura de solutionare a contestatiilor se va pronunta si in raport cu motivarea rezolutiilor de scoatere de sub urmarire penala, neincepere sau incetare a urmaririi penale, expertizelor efectuate in cauza, precum si in raport cu considerentele cuprinse in hotararile pronuntate de instanta de judecata, in masura in care au implicatii asupra aspectelor fiscale.
Structura de solutionare a contestatiilor poate suspenda procedura de solutionare a contestatiei, la cererea contestatarului, daca acesta prezinta motive intemeiate, cu exceptia situatiei in care motivul suspendarii il reprezinta cererea inaintata instantei judecatoresti competente prin care s-a solicitat suspendarea executarii actului administrativ fiscal contestat. Suspendarea solutionarii contestatiei se poate solicita o singura data. Aceasta solicitare poate fi adresata structurii de solutionare a contestatiilor pana la emiterea deciziei de solutionare. La aprobarea suspendarii, structura de solutionare a contestatiilor va stabili si termenul pana la care se suspenda procedura. Procedura administrativa este reluata la cererea contestatarului sau la expirarea termenului stabilit de structura de solutionare a contestatiilor, indiferent daca motivul care a determinat suspendarea a incetat sau nu.
Solutii asupra contestatiei:
Contestatia poate fi respinsa, total sau partial, ca:
- neintemeiata, in situatia in care argumentele de fapt si de drept prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa modifice cele dispuse prin titlul de creanta, respectiv prin actul administrativ fiscal atacat;
- nemotivata, in situatia in care contestatarul nu prezinta argumente de fapt si de drept in sustinerea contestatiei;
- fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile contestate nu au fost stabilite prin titlul de creanta, respectiv prin actul administrativ fiscal atacat;
- inadmisibila, in situatia contestarii deciziilor de impunere emise in temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, avand in vedere prevederile art. 268 alin. (6) din Codul de procedura fiscala, in situatia contestarii de sine statatoare a raportului de inspectie fiscala sau a procesului-verbal emis de organele fiscale sau vamale.
Dispozitii tranzitorii privind solutionarea contestatiilor:
Contestatiile aflate in curs de solutionare vor fi preluate si solutionate potrivit criteriilor de competenta reglementate in prezentele instructiuni.
Contestatiile formulate de contribuabilii care sunt incadrati in categoria marilor contribuabili si care ulterior depunerii contestatiei nu mai indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru marii contribuabili vor fi solutionate de structura de solutionare a contestatiilor competenta la data depunerii contestatiei.
Contestatiile formulate de contribuabilii mici si mijlocii si care ulterior depunerii contestatiei indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru marii contribuabili vor fi solutionate de structura de solutionare a contestatiilor competenta la data depunerii contestatiei.
Contestatiile formulate de un contribuabil care ulterior depunerii contestatiei isi schimba domiciliul fiscal in conditiile legii vor fi solutionate de structura de solutionare a contestatiilor competenta la data depunerii contestatiei.
Instructiuni privind publicarea pe site a deciziilor de solutionare a contestatiilor
Deciziile relevante emise in solutionarea contestatiilor, dupa anonimizarea lor, se vor posta pe site-ul Ministerului Finantelor.
Anonimizarea deciziilor emise in solutionarea contestatiilor se face prin eliminarea oricaror elemente care ar conduce la identificarea persoanelor fizice sau juridice implicate ori a functionarilor publici care au participat la redactarea si semnarea deciziei, precum si a denumirii directiilor de specialitate, in situatia in care acestea au fost invocate in cuprinsul deciziei.
Baza legala:
- Legea 554/2004 contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare;
Ordinul MF 1021/2022 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru aplicarea titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.