Angajare cetateni din Ucraina – dispozitii legale

In situatia in care angajatori din Romania doresc sa incadreze in munca persoane cu cetatenia din Ucraina, au aceasta posibilitate urmand o procedura simplificata.

Pe scurt, aceasta procedura presupune doar obtinerea NIF-ului (Numarului de Identificare Fiscala) fara a fi necesara obtinerea unui aviz de munca.

Astfel, potrivit art.13 alin.(3) OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, prin exceptie de la prevederile alin.(1) si alin.(2) lit.a), nu este nevoie de aviz de angajare pentru cetatenii din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic, daca indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2) lit. b).

Prin urmare, cetatenii ucrainieni pot fi angajati in Romania pe durata determinata de cel mult 9 luni intr-un an calendaristic fara aviz de angajare daca indeplinesc conditiile de autorizare prevazute de legislatia in vigoare in Romania pentru ocuparea acelui loc de munca (daca pentru functia pe care urmeaza sa o ocupe exista astfel de conditii de autorizare) si nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare pe teritoriul Romaniei.

Este important de precizat faptul ca cele 9 luni pe parcursul carora cetatenii ucrainieni pot sa munceasca in Romania fara aviz de angajare se refera la anul calendaristic.

Potrivit art.34 din OG 24/2015, angajatorul/beneficiarul prestarii de servicii care are incadrat in munca/detasat un strain din categoria celor prevazuti la art.3 alin.(2) sau la art. 20 alin. (2) are obligatia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, in cel mult 10 zile de la data inceperii activitatii acestora pe teritoriul Romaniei, copia contractului individual de munca, copia actului de detasare, precum si a inscrisurilor care atesta apartenenta la una dintre categoriile prevazute la art. 3 alin. (2) sau la art. 20 alin. (2), dupa caz.

De asemenea, angajatorul/beneficiarul prestarii de servicii are obligatia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 10 zile, modificarea sau incetarea contractului individual de munca incheiat cu strainul ori, dupa caz, incetarea detasarii acestuia.

Prin urmare, dupa incheierea contractului individual de munca si inregistrarea in Revisal, angajatorul trebuie sa comunice Inspectoratului General pentru Imigrari (IGI) copia contractului individual de munca (CIM) intrucat a fost angajat un strain exceptat de la obtinerea avizului de angajare.

In conditiile in care cetateanul din Ucraina angajat nu obtine CNP romanesc, se va solicita eliberarea NIF pe baza depunerii formularului 030 acesta fiind necesar pentru declararea in formularul 112.

Conform art. 82 alin. (1) lit.e) din Codul de procedura fiscala, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. In cazul obtinerii ulterioare a codului numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit anterior se inlocuieste de catre organul fiscal, cu preluarea informatiilor fiscale inregistrate in perioada detinerii numarului de identificare fiscala pe codul numeric personal. Actele administrative fiscale, actele de executare sau alte acte emise de organele fiscale si comunicate anterior inlocuirii numarului de identificare fiscala raman valabile.

Astfel, in lipsa CNP – ului, salariatul ucrainean poate fi declarat in declaratia 112 pe baza de NIF.

In plus, potrivit unui comunicat recent al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), pentru a beneficia de toate serviciile si masurile prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca cu modificarile si completarile ulterioare, pe parcursul celor noua luni, cetatenii ucraineni pot cere acordarea statutului de refugiat.

Dupa dobandirea unei forme de protectie internationala, acestia se pot inregistra in evidentele agentiilor pentru ocuparea fortei de munca beneficiind astfel, gratuit, de masurile de stimulare a ocuparii: medierea muncii prin care se realizeaza punerea in legatura a angajatorilor cu persoanele aflate in cautarea unui loc de munca; informarea si consilierea profesionala prin care se ofera un ansamblu de servicii acordate in mod gratuit persoanelor in cautarea unui loc de munca, care au ca scop furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor; formarea profesionala; evaluarea si recunoasterea competentelor profesionale obtinute in sistem nonformal si informal etc.

Programele de formare profesionala asigura, conform legii, initierea, calificarea, recalificarea, perfectionarea si specializarea persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca.

 

Baza legala:

  • Codul de Procedura Fiscala (aprobat prin Legea nr.207/2015, publicata in MO nr.547 din23.07.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania.
  • anofm.ro