In Monitorul Oficial (Partea I) nr. 395 din data de 9 mai 2023 s-a publicat Ordinul 874/1.429 — Ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului finantelor privind aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor art. IV alin.(1) si (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative.
Prin acest document se aproba procedura privind reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, a indemnizatiei de detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, si a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, primite de salariati, care poate fi realizata de organele fiscale in temeiul art.11 alin.(1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in urma controalelor realizate de organele competente ale Inspectiei Muncii, prin care se constata situatiile de delegare, detasare, detasare transnationala in care se pot afla salariatii, dupa caz, potrivit legii.
1. Verificarea de catre ITM a situatiilor declarate de angajatori privind delegarea, detasarea sau detasarea transnationala in care se afla salariatii:
Conform reglementarilor legale, Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, procedeaza, in cadrul controalelor realizate, la constatarea situatiilor de delegare, detasare, detasare transnationala in care se pot afla salariatii, dupa caz, potrivit legii, sau a nerespectarii prevederilor legale incidente pentru situatiile mentionate si incheie procese-verbale de control si, dupa caz, procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.
In actele de control intocmite, Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, confirma, in baza documentelor prezentate de catre angajator, natura veniturilor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, si a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, potrivit prevederilor art. IV alin. (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative.
Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, efectueaza aceste controale atat la cererea autoritatilor si institutiilor publice, precum si a oricaror alte entitati, cat si din oficiu, ca urmare a actiunilor de control proprii.
Actele de control mentionate mai sus se transmit catre organele fiscale teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de maximum 45 de zile lucratoare de la data incheierii, pentru a fi avute in vedere in cadrul eventualelor actiuni de inspectie fiscala care vor fi efectuate la contribuabilii in cauza.
2. Reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, si a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, primite de salariati, realizata de catre organele fiscale teritoriale ale ANAF:
Organele fiscale teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) selecteaza in baza analizei de risc contribuabilii la care Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, a efectuat controale specifice potrivit celor mentionate la pct.1 si pentru care actele de control au fost transmise catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Organele fiscale teritoriale ale ANAF fundamenteaza constatarile in ceea ce priveste impozitul pe venit si contributiile sociale, tinand cont de constatarile efectuate de Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, cu privire la natura veniturilor acordate salariatilor sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, si a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate.
La finalizarea verificarilor se incheie acte administrativ-fiscale, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
In conditiile in care, in urma analizelor de risc si a controalelor inopinate efectuate de organele fiscale teritoriale ale ANAF, sunt identificate situatii de delegare/detasare/detasare transnationala, precum si de acordare a prestatiei suplimentare in baza clauzei de mobilitate, in care se afla salariatii contribuabililor care au facut obiectul analizei de risc/controalelor inopinate, pentru confirmarea naturii veniturilor realizate de salariatii contribuabililor in cauza, organele fiscale teritoriale ale ANAF solicita inspectoratelor teritoriale de munca din subordinea Inspectiei Muncii, in termen de maximum 15 zile lucratoare de la data finalizarii analizei de risc sau data incheierii procesului-verbal ca urmare a controlului inopinat realizat, efectuarea de verificari pentru constatarea uneia dintre situatiile de delegare, detasare, detasare transnationala in care se afla salariatii contribuabililor respectivi, potrivit prevederilor art. IV alin. (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative.
Ulterior primirii actelor de control de la inspectoratele teritoriale de munca, ANAF poate efectua actiuni de inspectie fiscala in care dispune, dupa caz, reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, si a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, primite de salariati, in temeiul prevederilor art.11 alin.(1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, tinand cont de constatarile efectuate de Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca.
Baza legala:
Ordinul MMSS 874/2023 privind aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor art. IV alin. (1) si (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative;
Codul de Procedura Fiscala (aprobat prin Legea nr. 207/2015, publicata in MO nr. 547 din 23.07.2015), cu modificarile si completarile ulterioare.