In Monitorul Oficial nr. 100 din data de 1 februarie 2022 a fost publicat Ordinul Ministerului Finantelor nr.85 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile.
Precizam ca structura este asemanatoare OMF nr.58/2021 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, precum si pentru reglementarea uor aspecte contabile, aplicabil pentru raportarile contabile de la 31 decembrie 2020.
Actul normativ aduce clarificari referitoare la intocmirea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2021 si a raportarilor contabile anuale intocmite de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2021, precum si la depunerea lor la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor.
In OMF nr.85/2022 sunt prezentate categoriile de situatii financiare anuale intocmite in functie de reglementarile contabile aplicabile, respectiv Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMF nr.1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin OMFP nr.2844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, potrivit actului normativ recent publicat, urmeaza sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale:
- persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii;
- subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European;
- entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, in conditiile prevazute de legea contabilitatii;
- entitatile care aplica reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Subliniem faptul ca, fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2020, prin acest ordin se prevede raportarea distincta a cifrei de afaceri neta corespunzatoare principalei activitati desfasurate de entitati, precum si a cheltuielilor privind consumul de energie.
Principalele prevederi cuprinse in OMF nr. 85/2022:
- Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
In planul de conturi general, cuprins la pct. 594, se introduc conturile 6051 „Cheltuieli privind consumul de energie”, 6052 „Cheltuieli privind consumul de apa”, 6461 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare salariatilor” si 6462 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare altor persoane, decat salariatii”.
- Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.2844/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1020 si 1020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
In planul de conturi, cuprins la pct. 196, se introduc conturile 6051 „Cheltuieli privind consumul de energie”, 6052 „Cheltuieli privind consumul de apa”, 6461 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare salariatilor” si 6462 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare altor persoane, decat salariatii„.
Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.3103/2017, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 984 din 12 decembrie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
In planul de conturi general, cuprins la pct. 344, se introduc conturile 6051 „Cheltuieli privind consumul de energie” si 6052 „Cheltuieli privind consumul de apa”, 6461 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare salariatilor” si 6462 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare altor persoane, decat salariatii„.
Cerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale
- Pentru entitatile care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare:
Entitatile care la data bilantului nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct.9 alin.(2) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
- totalul activelor: 1.500.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 3.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 10, intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
- bilant prescurtat (cod 10), in structura prevazuta la pct. 599 din reglementarile contabile;
- cont prescurtat de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 601 din reglementarile contabile.
Acestea vor fi insotite de formularul „Date informative” (cod 30) si formularul „Situatia activelor imobilizate” (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 6, respectiv 8 din anexa nr. 4 la ordin.
Microentitatile prezinta informatii potrivit pct.576 alin.(2) din reglementarile contabile.
Entitatile care la data bilantului nu se incadreaza in categoria microentitatilor si care nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct. 9 alin.(3) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
- totalul activelor: 17.500.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50, intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
- bilant prescurtat (cod 10), in structura prevazuta la pct. 599 din reglementarile contabile;
- cont de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 600 din reglementarile contabile;
- note explicative la situatiile financiare anuale.
Optional, ele pot intocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de trezorerie.
Acestea vor fi insotite de formularul „Date informative” (cod 30) si formularul „Situatia activelor imobilizate” (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 7, respectiv 8 din anexa nr. 4 la ordin.
Entitatile care la data bilantului depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct. 9 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
- totalul activelor: 17.500.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50, precum si entitatile de interes public intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
- bilant (cod 10), in structura prevazuta la pct. 598 din reglementarile contabile;
- cont de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 600 din reglementarile contabile;
- situatia modificarilor capitalului propriu;
- situatia fluxurilor de trezorerie;
- notele explicative la situatiile financiare anuale.
Acestea vor fi insotite de formularul „Date informative” (cod 30) si formularul „Situatia activelor imobilizate” (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 7, respectiv 8 din anexa nr. 4 la ordin.
In vederea raportarii unitare a informatiilor, bilantul/bilantul prescurtat va purta simbolul „cod 10”, iar contul de profit si pierdere/contul prescurtat de profit si pierdere, simbolul „cod 20”.
In cazul entitatilor nou-infiintate, acestea pot intocmi pentru primul exercitiu financiar de raportare situatiile financiare anuale prevazute fie la pct. 20, fie la pct. 21 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru exercitiul financiar al anului 2021, entitatile intocmesc situatii financiare anuale corespunzator categoriei in care se incadreaza potrivit pct. 9 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale la 31 decembrie 2021, incadrarea in criteriile de marime prevazute mai sus, dupa caz, se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar precedent si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar curent.
Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic determina criteriile respective pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar precedent si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar astfel ales, si care se incheie la o data ulterioara datei de 1 ianuarie 2022.
Entitatile mijlocii si mari, precum si entitatile de interes public intocmesc situatiile financiare anuale prevazute la pct.21 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr.1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. Respectivele situatii financiare anuale fac obiectul auditului statutar.
Sunt supuse, de asemenea, auditului entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
- totalul activelor: 16.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Obligatia de auditare pentru entitatile prevazute la prezentul alineat se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive.
Totodata, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.
In cazul subunitatilor fara personalitate juridica din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, in scopul intocmirii situatiilor financiare anuale, soldul conturilor 481 „Decontari intre unitate si subunitati” si 482 „Decontari intre subunitati” se transfera in contul 461 „Debitori diversi”/analitic distinct sau 462 „Creditori diversi”/analitic distinct, dupa caz, urmand ca, la inceputul exercitiului financiar urmator, sa se repuna in conturile din care au provenit.
In situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente. In acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent.
Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sunt urmatoarele:
- pentru societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar – respectiv pana la data de 30 mai 2022;
- pentru celelalte persoane prevazute la art.1 alin.(1) – (3) din Legea nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar – respectiv pana la data de 2 mai 2022.
Cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, subunitatile din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, depun situatii financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Acelasi termen se aplica si pentru depunerea situatiilor financiare anuale intocmite de sediile permanente prevazute la art. 7 din ordin. Sediile permanente desemnate depun situatiile financiare anuale la unitatea teritoriala unde acestea sunt inregistrate.
Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la sfarsitul exercitiului financiar de raportare nu intocmesc situatii financiare anuale, urmand sa depuna in acest sens la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii. Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a declaratiei se efectueaza in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
- Persoanele care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit art. 27 alin. (3) si alin. (5) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa instiinteze in scris unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor despre exercitiul financiar ales. Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a instiintarii se efectueaza cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul exercitiului financiar ales sau in termen de 30 de zile calendaristice de la data infiintarii pentru persoanele nou-infiintate care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic de la data infiintarii acestora.
Nedepunerea situatiilor financiare anuale la 31 decembrie, a declaratiei sau a instiintarii, dupa caz, se sanctioneaza conform prevederilor art.42 din Legea nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare – cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei.
Potrivit art.28 si art.30 din Legea nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art.10 alin.(1) din Legea nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare – administratorul, ordonatorul de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
- politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
- situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
- persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Formatul electronic al situatiilor financiare anuale, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier PDF avand atasat un fisier xml si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil, si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip.
Mentiune importanta! ANAF a publicat, in data de 4 februarie 2022, PDF-ul inteligent pentru S1002-S1003-S1005 – Situatii financiare anuale la data 31 decembrie 2021 intocmite de catre entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic, prevazute la pct.1.1 din Anexa nr.1 la OMF nr.85/2022 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si pentru modificarea si completarea unor reglementari contabile.
Baza legala:
- Legea 82/1991 a contabilitatii – Republicare, cu modificarile si completarile ulterioare;
- anaf.ro (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/1002_5_2021.html)
- Ordinul MF 85/2022 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile.