Procedura de implementare a Programului INVESTALIM (1)

In Monitorul Oficial cu numarul 836 din data de 15 septembrie 2023 s-a publicat Hotararea Guvernului (HG) nr. 844 din 14 septembrie 2023 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului national de dezvoltare si sustinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026, a modalitatilor de acordare, a indicatorilor cantitativi si calitativi ai investitiei, precum si a criteriilor de stabilire a punctajului pentru intreprinderile solicitante.

Potrivit documentului, procedura de implementare a Programului national de dezvoltare si sustinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026, a modalitatilor de acordare, a indicatorilor cantitativi si calitativi ai investitiei, precum si a criteriilor de stabilire a punctajului pentru intreprinderile solicitante, denumit in continuare Programul, stabileste regulile generale aplicabile intreprinderilor care solicita ajutor de stat in baza programului prevazut de OUG nr. 65/2023 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare si sustinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026, modalitatea de acordare a ajutorului de stat, conditiile generale privind plata ajutorului, respectiv indicatorii cantitativi si calificativi ai investitiei, criteriile de stabilire a punctajului pentru intreprinderile solicitante, precum si regulile privind mentinerea investitiei finantate.

Procedura de implementare se aplica intreprinderilor solicitante care desfasoara activitati in sectoarele economice prevazute la art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2023 si anume:

  • CAEN 1011 – Prelucrarea si conservarea carnii
  • CAEN 1012 – Prelucrarea si conservarea carnii de pasare
  • CAEN 1013 – Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasare)
  • CAEN 1020 – Prelucrarea si conservarea pestelui, crustaceelor si molustelor
  • CAEN 1031 – Prelucrarea si conservarea cartofilor
  • CAEN 1032 – Fabricarea sucurilor de fructe si legume
  • CAEN 1039 – Prelucrarea si conservarea fructelor si legumelor n.c.a.
  • CAEN 1041 – Fabricarea uleiurilor si grasimilor
  • CAEN 1051 – Fabricarea produselor lactate si a branzeturilor
  • CAEN 1061 – Fabricarea produselor de morarit
  • CAEN 1071 – Fabricarea painii; fabricarea prajiturilor si a produselor proaspete de patiserie
  • CAEN 1081 – Fabricarea zaharului

 

Beneficiaza de ajutor de stat acordat in baza Programului intreprinderile care indeplinesc cumulativ la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare criteriile de eligibilitate prevazute la art. 7 si 8 din OUG 65/2023, iar investitiile realizate de acestea indeplinesc cumulativ criteriile de eligibilitate prevazute la art. 9 din actul normativ mentionat anterior. Cheltuielile eligibile trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 10, alin. (1) din respectiva ordonanta de urgenta.

 

Astfel, potrivit art. 7 din OUG 65/2023, pot beneficia de ajutor de stat in baza Programului intreprinderile care indeplinesc cumulativ, la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare, urmatoarele criterii de eligibilitate:

  1. sunt inregistrate potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la inregistrarea intreprinderilor;
  2. realizeaza o investitie initiala in Romania, in unul dintre sectoarele prevazute in anexa;
  3. nu intra in categoria „intreprinderilor in dificultate” definite conform art. 2, pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
  4. nu se afla in procedura de executare silita, insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare sau suspendare temporara a activitatii sau nu se afla in situatii similare in urma unei proceduri de aceeasi natura prevazute de legislatia sau de reglementarile nationale;
  5. nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate si ajutorul integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta, conform prevederilor legale in vigoare;
  6. nu au efectuat o relocare catre unitatea in care urmeaza sa aiba loc investitia initiala pentru care se solicita ajutorul in ultimii doi ani anteriori inregistrarii cererii de acord pentru finantare si, la momentul inregistrarii cererii, ofera un angajament ca nu vor face acest lucru pentru o perioada de pana la doi ani dupa finalizarea investitiei initiale pentru care se solicita ajutorul;
  7. nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1, pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
  8. sunt inregistrate cu sediul social in Romania cel putin la momentul primei plati a ajutorului.

Conform art. 8, intreprinderile in activitate pot beneficia de ajutor de stat in baza Programului daca indeplinesc cumulativ, la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare, criteriile prevazute la art. 7, precum si urmatoarele criterii de eligibilitate:

  1. au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decat zero in unul din ultimele trei exercitii financiare incheiate;
  2. au capitalurile proprii pozitive in ultimul exercitiu financiar incheiat.

Intreprinderile nou-infiintate pot beneficia de ajutor de stat in baza Programului, daca indeplinesc cumulativ, la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare, criteriile prevazute la art. 7, precum si urmatoarele criterii de eligibilitate:

  1. au capital social subscris varsat in conditiile legii in valoare de minimum 100 mii lei;
  2. nu apartin unor actionari care detin sau au detinut in ultimii 2 ani anterior datei inregistrarii cererii de acord pentru finantare o alta intreprindere inregistrata conform Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care desfasoara sau au desfasurat activitatea pentru care solicita finantare.

 

Precizam ca ajutorul de stat se acorda in baza Programului intreprinderilor care realizeaza investitii initiale, respectiv investitii initiale in favoarea unei noi activitati economice. Investitiile legate de diversificarea productiei unei unitati prin servicii sau schimbari fundamentale ale procesului general de productie a prestarii generale a serviciului/serviciilor vizat(e) de investitia in unitate nu sunt considerate cheltuieli eligibile.

Activele achizitionate pentru investitiile realizate de intreprinderi trebuie sa fie noi.

Intensitatile maxime ale ajutorului atat pentru intreprinderile mari, cat si pentru intreprinderile mici si mijlocii se stabilesc conform prevederilor anexei nr. 1 si nu pot depasi 70% din costurile eligibile ale proiectului de investitie.

Investitiile realizate de beneficiari in cadrul Programului trebuie sa genereze contributii la dezvoltarea regionala, prin plata de taxe si impozite la bugetul general consolidat si la bugetele locale, pentru perioada implementarii investitiei, respectiv 4 ani de la data implinirii termenului prevazut de art. 8 alin. (1) din prezenta procedura (obligatia demararii investitiei in termen de 6 luni de la data emiterii acordului) si 5 ani de la data finalizarii acesteia.

Acordarea ajutorului de stat:

Conform Procedurii, pentru a beneficia de ajutor de stat, intreprinderea solicitanta trebuie sa obtina un acord pentru finantare din partea Agentiei pentru Finantarea Investitiilor Rurale, denumita in continuare AFIR.

Depunerea si inregistrarea cererilor de acord pentru finantare se realizeaza in sesiuni de 30 de zile calendaristice.

Perioada de depunere si inregistrare a cererilor se comunica de catre AFIR pe website-ul www.afir.info, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data deschiderii sesiunilor.

Depunerea si inregistrarea cererilor de acord pentru finantare se opresc la expirarea termenului-limita prevazut in nota de lansare a sesiunii de depunere.

 

Astfel, intreprinderea solicitanta depune online pe portalul AFIR o cerere de acord pentru finantare, insotita de urmatoarele documente justificative:

  1. situatii financiare anuale aprobate corespunzatoare ultimului exercitiu financiar incheiat, cu exceptia intreprinderilor nou-infiintate;
  2. planul de afaceri din care sa rezulte viabilitatea investitiei initiale si eficienta economica a intreprinderii, inclusiv actele juridice care demonstreaza existenta unui drept real asupra imobilului/locatiei sau drept de creanta, care sa confere drept de executie/realizare a investitiei; actele juridice care demonstreaza existenta unui drept real asupra imobilului/locatiei sau drept de creanta vor fi depuse daca solicitantul le detine la momentul depunerii cererii de acord de finantare, in caz contrar, urmand a fi depuse in termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finantare;
  3. imputernicire semnata de reprezentantul legal al intreprinderii solicitante, in cazul in care o alta persoana decat acesta semneaza cererea de acord pentru finantare;
  4. act de identitate al persoanei autorizate sa reprezinte legal intreprinderea, in copie;
  5. opis cu documentele transmise.

 

Formularul cererii de acord pentru finantare si modalitatea de transmitere si inregistrare a documentelor justificative sunt prevazute in ghidul solicitantului aferent schemei de ajutor de stat INVESTALIM, care se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Mentionam ca AFIR calculeaza, pe baza criteriilor de evaluare prevazute in anexa nr. 2, punctajul pentru intreprinderile care transmit cereri de acord pentru finantare in cadrul sesiunii de depunere si intocmeste lista intreprinderilor solicitante, ordonate descrescator pe baza punctajului obtinut, mentionandu-se si ajutorul de stat solicitat in cuprinsul fiecarei cereri de acord pentru finantare.

In termen de maximum 10 zile lucratoare de la data incheierii sesiunii de depunere a cererilor de acord pentru finantare, AFIR publica pe website-ul www.afir.info lista intreprinderilor solicitante.

Incepand cu data publicarii pe website-ul AFIR a listei, cererile de acord pentru finantare care se incadreaza in bugetul alocat sesiunii se analizeaza in ordinea punctajului obtinut.

 

In urma procesului de evaluare a cererii de acord pentru finantare, AFIR transmite intreprinderilor solicitante, dupa caz:

  1. acord pentru finantare, daca sunt indeplinite cumulativ toate conditiile si criteriile de eligibilitate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2023;
  2. solicitare de informatii suplimentare si/sau documente de clarificare, altele decat cele obligatorii, pentru completarea cererii de acord pentru finantare. AFIR solicita informatii suplimentare si/sau documente de clarificare in cazul in care exista neconcordante in informatiile furnizate, cand documentele nu respecta conditiile de conformitate prevazute in ghidul solicitantului sau cand se constata necesitatea unor documente suplimentare in vederea solutionarii cererii;
  3. scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finantare, in cazul in care:
  • cererea de acord pentru finantare nu este insotita de documentele obligatorii prevazute la art. 3;
  • nu sunt indeplinite in mod cumulativ toate conditiile si criteriile de eligibilitate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2023;
  • intreprinderea nu respecta termenul de transmitere de maximum 10 zile lucratoare a informatiilor suplimentare si/sau documentelor de clarificare de la data comunicarii de catre AFIR a solicitarii de informatii suplimentare si/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finantare;
  • informatiile care au stat la baza calcularii punctajului conform art. 3, alin. (3) din prezenta procedura nu se confirma in urma verificarii realizate conform alin. (1).

 

In cazul in care bugetul alocat sesiunii este epuizat, analiza cererilor de acord pentru finantare continua, in ordinea punctajului obtinut, in limita bugetului total alocat schemei, pana la epuizarea acestuia.

In situatia in care exista buget disponibil ca urmare a emiterii unor scrisori de respingere, analiza continua, in ordinea punctajului obtinut, cu cererile de acord pentru finantare care nu s-au incadrat initial in bugetul total alocat schemei.

Proiectele de acord pentru finantare se aproba in ordinea in care au fost emise, in limita bugetului aprobat, in conditiile legii, fara a se depasi bugetul total alocat schemei, prevazut la art. 16 alin. (1) din OUG 65/2023.

 

Reamintim ca, potrivit art.16, bugetul maxim al schemei este de 2.921,0 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 590,0 milioane euro, astfel:

  1. credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finantare pentru perioada 2023-2026;
  2. credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2024-2031.

 

Solicitantii ale caror cereri de acord pentru finantare nu se incadreaza in bugetul total al schemei, vor fi notificati cu privire la respingerea acestora.

AFIR poate emite acorduri de finantare in baza schemei de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari (15 septembrie 2023), dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislatiei europene in domeniul ajutorului de stat in vigoare la momentul emiterii acordurilor de finantare si a hartii regionale autorizate de Comisia Europeana, in limita bugetului anual alocat schemei.

Mentionam ca documentele transmise de intreprinderea solicitanta din propria initiativa in vederea completarii cererii de acord pentru finantare nu sunt luate in considerare in procesul de evaluare a cererii de acord pentru finantare.

AFIR verifica si evalueaza cererile de acord pentru finantare insotite de documentele justificative, in termen de 30 de zile lucratoare de la data intrarii in analiza a fiecarei cereri de acord pentru finantare.

Este important de precizat faptul ca toate documentele transmise AFIR de catre intreprindere trebuie prezentate in limba romana. In cazul documentelor depuse intr-o limba straina, intreprinderea prezinta aceste documente insotite de traduceri in limba romana, certificate de catre traducatori autorizati.

Documentele emise de intreprinderea solicitanta trebuie sa fie semnate electronic de persoana autorizata sa reprezinte legal intreprinderea, cu semnatura bazata pe un certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de incredere, conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE, care se afla in lista oficiala a Uniunii Europene si care se regaseste la https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home.

 

 

Baza legala:

  • HG 844/2023 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului national de dezvoltare si sustinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026, a modalitatilor de acordare, a indicatorilor cantitativi si calitativi ai investitiei, precum si a criteriilor de stabilire a punctajului pentru intreprinderile solicitante;
  • Ordonanta de urgenta 65/2023 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare si sustinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026;
  • Codul de Procedura Fiscala (aprobat prin Legea nr.207/2015, publicata in MO nr.547 din23.07.2015), cu modificarile si completarile ulterioare.