Drept de deducere pentru perioada in care codul de TVA e anulat din oficiu (speta)

Situatie: Unei societati platitoare de TVA i se anuleaza din oficiu codul de TVA. Firma presteaza servicii si in acesta perioada si le factureaza cu TVA. Intre timp societatea face cerere pentru reactivarea codului de TVA.

Pentru perioada in care firma nu mai era platitoare de TVA, se poate deduce TVA-ul aferent prestarilor de servcii?

 

Solutie:

Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a furnizorului/prestatorului, procedura care conduce la reactivarea codului de TVA anulat anterior din oficiu indica faptul ca beneficiarul isi poate exercita dreptul de deducere numai dupa emiterea de catre furnizor/prestator a unei facturi de corectie a facturii emise initial in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu.

Astfel, furnizorul/prestatorul trebuie sa respecte prevederile pct. 5^1, alin. (2), lit.b)  din sectiunea 2^1 „Reguli speciale pentru aplicarea TVA”:

„(2) Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316, alin.(12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi in care sa inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea „Taxa pe valoarea adaugata colectata”. In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii:

(…).

  1. b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11, alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330, alin. (1), lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea „Taxa pe valoarea adaugata colectata”;

Astfel, corectarea facturii conform prevederilor pct.5^1, alin.(2), lit.b) se efectueaza de catre furnizor/prestator doar pentru a fi utilizata de catre cumparator in vederea exercitarii  dreptului de deducere a sumei TVA 34.000 lei prin decontul de TVA aferent lunii februarie 2022 (scadenta 25.03.2022). In acest caz, cumparatorul considera ca este  indeplinita conditia de la art. 299 „Conditii de exercitare a dreptului de deducere”  alin. (1) lit. a):

„(1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  1. a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare;”

Prin art. 330 „Corectarea facturilor” alin. (1) lit. b) la care se face trimitere la pct. 5 1 alin. (2) lit. b)  se reglementeaza:

„(1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:

(…)

  1. b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.”

Prin urmare, avand in vedere dispozitiile enuntate mai sus, facturile emise de furnizor/prestator in perioada in care a avut codul de TVA anulat din oficiu, trebuie corectate de catre furnizor/prestator dupa reinregistrare, caz in care:

  • furnizorul/prestatorul nu trebuie sa raporteze prin decontul de TVA cod 300 valoarea facturilor de corectie (facturile emise cu semnul minus/stornate si facturile emise cu semnul plus) daca valoarea acestora s-a raportat prin formularul cod 311;
  • cumparatorul trebuie sa raporteze prin decontul de TVA cod 300, la randul 34 valoarea facturilor de corectie primite de la furnizor/prestator, raportarea fiind efectuata pentru exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile. In situatia in care clientul/beneficiarul este inscris in sistemul TVA la incasare, raportarea la randul 34 se efectueaza numai daca valoarea facturilor a fost platita, caz contrar, valoarea acestora se raporteaza la randul B „Achizitii de bunuri si servicii efectuate pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere a TVA aferenta, existenta in sold la sfarsitul perioadei de raportare, ca urmare a aplicarii art. 297 alin. (2) si (3) din Codul fiscal”, cu report la randul B1 „Achizitii de bunuri si servicii realizate in ultimele 6 luni/2 trimestre calendaristice”.

Prin aceasta raportare, beneficiarul respecta prevederile pct. 5 ^ alin. (6) din normele de aplicare ale art. 11 alin. (7) sau alin. (9) din Codul fiscal

” (6) In aplicarea prevederilor art. 11 alin. (7) si (9) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au efectuat achizitii de la furnizori/prestatori in perioada in care acestia au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, in limitele si conditiile prevazute la art. 297 – 302 din Codul fiscal, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (2), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa reinregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.”

In concluzie, subliniem faptul ca exercitarea dreptului de deducere se face in baza unei facturi de corectie emisa de catre prestator dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, fara ca dreptul de deducere sa se exercite in baza facturii emise in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, chiar daca in factura respectiva furnizorul/prestatorul a evidentiat TVA aferenta operatiunii taxabile efectuate.

Baza legala:

– Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr. 227/2015, publicata in MO nr. 688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;

– Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr. 1/2016).