Arhivarea documentelor electronice – noi reglementari (proiect)

Potrivit unui comunicat recent al Guvernului, Executivul a adoptat un proiect de lege pentru modificarea si completarea unor acte normative referitoare la arhivarea documentelor electronice, document care are in vederea eficientizarea activitatii autoritatilor si institutiilor administratiei publice in domeniul arhivistic si integrarea practicii arhivistice romanesti in cadrul general al practicii arhivistice din Uniunea Europeana.

Mentionam ca in document se stabileste clar cine are sarcina de a arhiva documentele electronice, mai exact creatorul ori detinatorul documentelor. In acelasi timp, documentul mai prevede faptul ca autoritatile/institutiile publice vor putea realiza arhivarea electronica a documentelor fara a mai parcurge proceduri de acreditare/notificare specifice unor operatori economici care desfasoara operatiuni in scop comercial.

In plus, se definesc notiunile de „arhiva electronica”, „arhivare electronica”, „depozit de arhiva electronica” si „document electronic” si se stabilesc unele obligatii in sarcina creatorilor si detinatorilor de documente electronice.

De asemenea, se reglementeaza modalitatea de arhivare a documentelor electronice clasificate, respectiv prin sisteme informatice si de comunicatii securizate si acreditate corespunzator nivelului de clasificare a informatiilor continute, conform legislatiei in domeniul protectiei informatiilor clasificate.

Este important de precizat faptul ca proiectul de lege prevede si ca Directorul Arhivelor Nationale sa stabileasca procedurile specifice privind organizarea si desfasurarea activitatii arhivistice a documentelor electronice in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ.