Ajutorul Minimis

In Monitorul Oficial nr.191 din 7 martie 2023 a fost publicat Ordinul nr.401/2023 al ministrului Investitiilor si Proiectelor Europene pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis „Digitalizarea IMM-urilor — grant de pana la 100.000 euro pe intreprindere care sa sprijine IMM-urile in adoptarea tehnologiilor digitale”, aferenta Planului National de Redresare si Rezilienta, pilonul III.

Astfel, potrivit actului normativ, intreprinderile mici si mijlocii (IMM), inclusiv microintreprinderile, pot cere un ajutor de minimis de pana la 100.000 de euro, pentru a-si digitaliza activitatea proprie, in perioada 15 februarie – 30 iunie 2023, conform Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE).

Mentionam ca, granturile pentru digitalizarea IMM-urilor sunt prevazute de Ordinul MIPE 3.185/2022, calendarul aferent fiind ajustat recent de minister prin Ordinul 221/2023.

Practic, schema de ajutor finantata prin Planul National de Redresare si Rezilienta, pentru care inscrierile se deruleaza online intr-o aplicatie dedicata, prevede urmatorul calendar actualizat:

  • depunerea de proiecte: 15 februarie – 30 iunie 2023 (initial, perioada era 1 februarie – 31 martie);
  • etapa de evaluare a proiectelor: 3 iulie – 16 august 2023;
  • prima etapa de semnare a contractelor: 15 septembrie – 15 octombrie 2023;
  • a doua etapa de semnare a contractelor: 15 octombrie – 15 noiembrie 2023.

Cu fondurile de pana la 100.000 de euro, IMM-urile pot sa se digitalizeze prin:

  • achizitii de hardware TIC (tehnologia informatiei si a comunicatiilor);
  • achizitii de echipamente pentru automatizari si robotica destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu solutii digitale;
  • dezvoltarea si/sau adaptarea aplicatiilor software/licentelor, inclusiv solutiile de automatizare software de tip RPA (robotic process automation);
  • achizitii de tehnologii blockchain;
  • achizitii de sisteme de inteligenta artificiala, machine learning, augmented reality, virtual reality;
  • achizitionarea unui site de prezentare;
  • achizitia de servicii de tip cloud si IoT (internet of things);
  • instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC;
  • consultanta/analiza pentru identificarea solutiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile etc.

Schema se aplica intreprinderilor care se incadreaza in categoria IMM si au sediul social in Romania.

Aceasta schema nu se aplica in urmatoarele situatii:

  • ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura;
  • ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole;
  • ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:
  • atunci cand valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii produselor in cauza achizitionate de la producatorii primari sau introduse pe piata de intreprinderile in cauza;
  • atunci cand ajutorul este conditionat de transferarea lui partiala sau integrala catre producatorii primari;
  • ajutoarelor destinate activitatilor legate de export catre tari terte sau catre state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitatile exportate, ajutoarelor destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
  • ajutoarelor conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de cele importate;
  • ajutoarelor acordate pentru achizitia de vehicule de transport rutier de marfuri; g) intreprinderilor pentru care se constata ca au desfasurat in ultimul an fiscal activitati autorizate (asa cum rezulta din situatiile financiare ale anului 2022) in domeniile din urmatoarele clase CAEN:
  • 5829 – Activitati de editare a altor produse software;
  • 6201 – Activitati de realizare a software-ului la comanda (software orientat client);
  • 6202 – Activitati de consultanta in tehnologia informatiei;
  • 6203 – Activitati de management (gestiune si exploatare) al mijloacelor de calcul;
  • 6209 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei;
  • 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe;
  • 6312 – Activitati ale portalurilor web;
  • 6399 – Alte activitati de servicii informationale n.c.a.

Astfel, un solicitant care isi desfasoara activitatea atat in sectoare/domenii eligibile, cat si in sectoare/domenii neeligibile, poate beneficia de finantare pentru domeniul de activitate eligibil, cu conditia prezentarii documentelor contabile care atesta separarea evidentei acestor activitati.

Documentele contabile privind separarea activitatilor se vor prezenta atat la cererile de transfer, cat si in fiecare an pe perioada de durabilitate, urmand a fi transmise impreuna cu raportul de durabilitate anual.

Mentionam ca, valoarea ajutorului de minimis este cuprinsa intre:

  • 000 si 30.000 euro pentru microintreprindere;
  • 000 si 50.000 euro pentru intreprindere mica;
  • 000 si 100.000 euro pentru intreprindere mijlocie.

Ajutorul de minimis in euro se calculeaza in lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnarii contractului de finantare. Intensitatea ajutorului, care reprezinta valoarea bruta a ajutorului exprimata ca procent din costurile eligibile, inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe, este de 90% pentru toate tipurile de beneficiari.

Pentru acordarea ajutorului de minimis, in cadrul Schemei de ajutor, sunt eligibile activitatile care au ca scop digitalizarea IMM-urilor prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor si respecta conditiile de eligibilitate din prezenta schema.

Subliniem ca, pentru a beneficia de finantare prin aceasta schema, anumite categorii de entitati trebuie sa depuna un raport intocmit de un expert contabil, sa fie societati infiintate inainte de anul 2022, sa nu fi avut activitatea intrerupta sau suspendata in 2022 ori sa nu aiba probleme financiare.