In Monitorul Oficial, Partea I nr. 187 din 06 martie 2023 s-a publicat Hotararea Guvernului (HG) nr.181/2023 pentru modificarea si completarea titlului VIII „Accize si alte taxe speciale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016.
Principalele modificari la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal referitoare la accize sunt:
- Schimbari privind documentatia necesara pentru eliberarea atestatelor pentru destinatarii si expeditorii calificati:
Destinatarii si expeditorii certificati, altii decat cei infiintati in temeiul Legii societatilor, vor anexa cererilor privind acordarea atestatelor prevazute pentru fiecare categorie in parte, in locul certificatului constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte valoarea capitalului social, documentele prevazute de legislatia specifica prin care acestia au fost infiintati din care sa rezulte valoarea patrimoniului de afectatiune si/sau altele asemenea, astfel cum sunt prevazute in legislatia specifica respectiva.
- Inserarea unor dispozitii unor reglementari privind pragul pierderii partiale la tutunul prelucrat:
Pentru tutunul prelucrat, pragul pierderii partiale, aparute ca urmare a unor cauze care tin de natura produselor, este 0% potrivit art.1 din Regulamentul delegat (UE) 2022/1.636 al Comisiei din 5 iulie 2022.
- Modificari privind documentatia necesara pentru deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize:
Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize de la un loc de expediere aflat pe teritoriul Romaniei este insotita de un exemplar tiparit al documentului administrativ electronic sau de codul de referinta administrativ unic, dupa caz.
Deplasarea de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene si care sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, respectiv de pe teritoriul Romaniei catre teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene este insotita de factura si documentul administrativ simplificat electronic
- Schimbari privind garantiile care trebuie constituite de antrepozitarii autorizati:
Garantiile constituite de antrepozitarii autorizati se depun la autoritatea fiscala teritoriala in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data cand devine valabila autorizatia. Pentru diferentele rezultate din actualizarea sau executarea garantiei constituite, antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati, expeditorii inregistrati, importatorii autorizati si reprezentantii fiscali sunt obligati ca, in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data actualizarii sau executarii garantiei, dupa caz, sa transmita autoritatii fiscale teritoriale documentul prin care se face dovada constituirii/reintregirii garantiei.
- Modificari referitoare la antrepozitele fiscale:
In sensul art.362 alin.(1) din Codul fiscal, intr-un antrepozit fiscal pot fi produse, transformate, detinute si depozitate in regim suspensiv de accize numai produsele accizabile apartinand uneia dintre urmatoarele grupe de produse:
- alcool si bauturi alcoolice;
- tutun prelucrat;
- produse energetice.
In antrepozitul fiscal de productie sunt permise primirea, detinerea si depozitarea in regim suspensiv de accize a produselor accizabile utilizate ca materie prima in procesul de productie de produse accizabile si a produselor accizabile rezultate din activitatea de productie pentru care a fost autorizat antrepozitul fiscal.
In antrepozitul fiscal de depozitare produse energetice sunt permise detinerea si depozitarea in regim suspensiv de accize si biocombustibililor si biocarburantilor prevazuti la pct. 113 alin.(2), precum si a aditivilor utilizati exclusiv pentru amestecul cu combustibilii pentru incalzire si combustibilii pentru motor traditionali.
- Produsele accizabile primite in regim suspensiv de accize de catre destinatarul inregistrat sunt insotite de codul de referinta administrativ unic.
- Scutirile de la plata accizelor prevazuta la art.395 alin.(1) din Codul fiscal se acorda direct pe baza certificatului de scutire, precum si a formularului care trebuie utilizat pentru certificatul de scutire, dupa caz, daca beneficiarul achizitioneaza produsele accizabile de la un antrepozit fiscal sau de la un expeditor inregistrat.
In cazul situatiilor in care operatiunile sunt scutite de TVA si se utilizeaza certificatul de scutire de TVA si/sau accize, acesta asigura si aplicarea scutirii de la plata accizelor.
- Deplasarea intracomunitara a alcoolului complet denaturat este insotita de documentul administrativ simplificat electronic prevazut la art. 416 din Codul fiscal.
Restituirea si remiterea de accize – prevederi:
Pentru bauturile alcoolice si produsele din tutun prelucrat retrase de pe piata in conditiile prevazute la art. 400 alin. (2) din Codul fiscal, accizele pot fi restituite sau remise, dupa caz. Prin retragere de pe piata se intelege retragerea din circuitul economic a produselor eliberate pentru consum, in vederea reciclarii, reconditionarii sau distrugerii acestora.
- Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene catre un destinatar din Romania autorizat sa primeasca produsele in regim suspensiv de accize este insotita de codul de referinta administrativ unic.
Deplasarea produselor accizabile poate fi realizata in regim suspensiv de accize, potrivit art. 405 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, numai daca este acoperita de documentul administrativ electronic si este insotita de codul de referinta administrativ unic.
Dovada incheierii deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize este raportul de export intocmit de autoritatea vamala teritoriala din Romania sau, dupa caz, de autoritatea competenta din statul membru de export, raport intocmit pe baza informatiilor referitoare la iesirea marfurilor pe care le-au primit de la biroul vamal de iesire ori de la biroul unde se realizeaza formalitatile de iesire a marfurilor de pe teritoriul vamal, prevazute la art. 405 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul Uniunii Europene.
- Vanzarea la distanta:
Reprezinta o vanzare la distanta din Romania in alt stat membru al Uniunii Europene livrarea de produse accizabile deja eliberate pentru consum in Romania destinate vanzarii unei persoane din alt stat membru al Uniunii Europene care nu este antrepozitar autorizat, destinatar inregistrat sau destinatar certificat si nu desfasoara o activitate economica independenta. Vanzatorul din Romania sau reprezentantul sau fiscal stabilit in acel alt stat membru trebuie sa respecte legislatia din statul membru respectiv.
Baza legala:
Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016).
HG 181/2023 pentru modificarea şi completarea titlului VIII ”Accize şi alte taxe speciale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016