In Monitorul Oficial (Partea I) nr.44 din data de 16 ianuarie 2023 a fost publicat Ordinul ANOFM nr.1073 pentru modificarea si completarea Procedurii de profilare a persoanelor in cautarea unui loc de munca inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca nr. 11/2018
In functie de nivelul de ocupabilitate in care este incadrata, o persoana poate beneficia de una sau mai multe masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca.
Potrivit documentului, profilarea este activitatea prin care agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti realizeaza identificarea profilului persoanelor in cautarea unui loc de munca inregistrate in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti si incadrarea in nivelurile de ocupabilitate: usor ocupabil, mediu ocupabil, greu ocupabil si foarte greu ocupabil, precum si pentru identificarea masurilor de activare, respectiv a masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de munca care se pot acorda, in conditiile legii, in principal pentru ca aceste persoane sa devina persoane ocupate pe piata muncii.
Prin profilarea persoanelor in cautarea unui loc de munca se evidentiaza punctele slabe care exista in ceea ce priveste riscul persoanelor de a deveni someri de lunga durata, iar rezultatul profilarii se foloseste ca suport in luarea deciziilor de a adapta si, dupa caz, de a actualiza setul de masuri de activare, respectiv masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca care se pot acorda, in principal, in functie de nevoile persoanelor.
Pentru realizarea profilarii si incadrarii in nivelurile de ocupabilitate prevazute de lege, precum si pentru identificarea masurilor de activare, respectiv a masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de munca care se pot acorda, in conditiile legii, in principal pentru ca persoanele sa devina persoane ocupate pe piata muncii, prin prezenta procedura se stabilesc:
- criteriile pentru incadrarea persoanelor in cautarea unui loc de munca in nivelurile de ocupabilitate;
- metoda de profilare, inclusiv modelul matematic de stabilire a profilului fiecarei persoane in cautarea unui loc de munca si includerea acesteia intr-unul dintre nivelurile de ocupabilitate;
- masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca care se pot acorda, in principal, pentru persoanele din fiecare nivel de ocupabilitate.
Conform noului act normativ, criteriile pentru incadrarea persoanelor in cautarea unui loc e munca in nivelurile de ocupabilitate sunt:
- geografice: Prin localitate se intelege: municipiu, oras, sat resedinta de comuna, sat component in cadrul comunei si sat apartinand municipiului sau orasului, in conformitate cu prevederile Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a IV-a – Reteaua de localitati, cu modificarile si completarile ulterioare;
- nivelul studiilor;
- varsta, respectiv urmatoarele grupe de varsta: pana la implinirea varstei de 45 de ani si cel putin 45 de ani;
- apartenenta la un grup vulnerabil sau grup cu nevoi speciale. Pentru aplicarea acestui criteriu se va avea in vedere daca persoana se incadreaza in cel putin una dintre urmatoarele categorii: somer de lunga durata, persoana cu dizabilitati, persoana de etnie roma, persoana liberata din detentie, persoana supusa riscului de a fi traficata, tanar cu risc de marginalizare sociala sau refugiat sau persoana aflata sub o alta forma de protectie internationala;
- ocupationale: natura sezoniera a activitatii prestate, experienta profesionala in ultimii 5 ani, experienta profesionala in ocupatia vizata in ultimii 3 ani, calificarea/ocupatia, calificarea/ocupatia relevanta;
- personale, cum ar fi: probleme legate de locuinta, in curs de schimbare a domiciliului, activitati casnice urgente etc.;
- familiale, cum ar fi: situatii care le impiedica sau ingreuneaza procesul de ocupare, ruda bolnava care necesita ingrijire, copii care nu au putut fi inscrisi la cresa sau gradinita etc.;
- medicale, cum ar fi: bolnavi cronici, operatii programate, perioade de recuperare, restrictii medicale cu privire la activitatile pe care le poate desfasura etc.;
- disponibilitatea de a se incadra in munca intr-un orizont de timp cat mai redus, de a participa la programe de formare profesionala, de a se incadra in munca in alta ocupatie decat cea pentru care are experienta sau pregatire;
- motivatia de a se incadra in munca.
In functie de nivelul de ocupabilitate, masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca care se acorda, cu respectarea dispozitiilor legale, in principal persoanelor apartinand nivelului de ocupabilitate sunt:
- pentru nivelul de ocupabilitate „usor ocupabil”:
- informare si consiliere profesionala;
- mediere;
- consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri;
- drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
- subventionarea locului de munca;
- pentru nivelul de ocupabilitate „mediu ocupabil”:
- informare si consiliere profesionala;
- mediere;
- formare profesionala;
- evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
- consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente s
- au pentru initierea unei afaceri;
- drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
- subventionarea locului de munca;
- pentru nivelul de ocupabilitate „greu ocupabil”:
- informare si consiliere profesionala;
- formare profesionala;
- evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
- mediere;
- drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
- subventionarea locului de munca, inclusiv in cadrul unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din randul somerilor;
- pentru nivelul de ocupabilitate „foarte greu ocupabil”:
- informare si consiliere profesionala;
- mediere;
- indrumare in vederea includerii in programul «A 2-a sansa» al Ministerului Educatiei;
- formare profesionala;
- evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
- drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
- subventionarea locului de munca, inclusiv in cadrul unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din randul somerilor.
Precizam ca persoanele incadrate in unul dintre nivelurile de ocupabilitate prevazute de lege pot beneficia, in conditiile legii, de una sau mai multe masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca, pentru nivelul de ocupabilitate respectiv, precum si, dupa caz, in conditiile legii, de alte servicii sau masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca prevazute de lege.
Fiecare persoana in cautarea unui loc de munca inregistrata in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti se incadreaza electronic, prin intermediul tehnicii de calcul si al aplicatiilor informatice ale ANOFM, in unul dintre nivelurile de ocupabilitate mentionate anterior.
Mentionam ca profilarea se realizeaza cu respectarea urmatoarelor etape:
- se realizeaza profilarea administrativa conform anexei nr.1, obtinandu-se un punctaj initial aferent criteriilor administrative pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala;
- se completeaza un chestionar de evaluare a situatiei persoanei in cautarea unui loc de munca si se determina punctajul suplimentar aferent pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala. Determinarea punctajului suplimentar se realizeaza pe baza modalitatii de evaluare prevazute in anexa nr.2. Modelul de chestionar este prevazut in anexa nr. 3 din Ordin;
- se evalueaza raspunsurile persoanei in cautarea unui loc de munca si se ajusteaza punctajul suplimentar aferent fiecarei sectiuni conform punctului nr.3 din anexa nr.2, obtinandu-se un punctaj suplimentar final pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala;
- se cumuleaza punctajul initial cu cel suplimentar final si se obtine punctajul total. Prin compararea punctajului total obtinut cu intervalele prevazute in tabelul de la pct.5 din anexa nr. 2 se determina nivelul de ocupabilitate al persoanei pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala;
- nivelul de ocupabilitate general al persoanei este determinat prin alegerea nivelului celui mai favorabil din punctul de vedere al sanselor de ocupare. In acest sens «usor ocupabil» va fi considerat cel mai favorabil nivel, in vreme ce «foarte greu ocupabil» va fi considerat cel mai defavorabil nivel.
Profilarea si incadrarea in nivelurile de ocupabilitate a persoanelor in cautarea unui loc de munca se realizeaza la inregistrarea persoanelor in cautarea unui loc de munca in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti, conform capitolului II din prezenta procedura.
Baza legala:
- Ordinul ANOFM nr.1073/2022 pentru modificarea si completarea Procedurii de profilare a persoanelor in cautarea unui loc de munca inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca nr. 11/2018.