Acordarea tichetelor de cresa – conditii

Reamintim faptul ca Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza modul de acordare, in beneficiul angajatilor, a biletelor de valoare.

Precizam faptul ca regimul fiscal al biletelor de valoare este prevazut in Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic.

 

Tichetele de cresa sunt doar una dintre formele prin care angajatorul isi poate sprijini financiar angajatii cu diverse cheltuieli – in cazul de fata, salariatii-parinti, care nu sunt in concediu de crestere si isi duc copiii la cresa ori ii lasa in grija unor bone care lucreaza autorizat.

 

Tichetele de cresa – prevederi legale

Tichetele de cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.

Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul.

Tichetele de cresa se acorda, la cerere, unuia dintre parinti sau tutorelui caruia i-a fost incredintat copilul spre crestere si educare, pe baza livretului de familie.

Nu pot beneficia de tichete de cresa asistentii maternali profesionisti sau persoanele la care este gazduit copilul si pentru care s-a instituit masura plasamentului in regim de urgenta, in temeiul Legii nr.272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Tichetele de cresa pot fi utilizate de catre angajati numai la cresele sau entitatile asimilate acestora si cu care unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii. Prin entitati asimilate se intelege alte unitati de educatie timpurie anteprescolara, publice sau private, organizate in conditiile legii, precum si persoanele care exercita profesia de bona in conditiile Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona.

Suma individuala sub forma tichetelor de cresa se acorda, conform art.18 alin.(1) din lege, pentru acoperirea partiala sau integrala a taxelor de cresa reprezentand contributia lunara a parintilor/reprezentantilor legali la suportarea cheltuielilor pentru copiii inscrisi in crese sau alte unitati de educatie timpurie anteprescolara publice, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a creselor si a altor unitati de educatie timpurie anteprescolara, sau, dupa caz, a contravalorii serviciilor prestate de unitati de educatie timpurie anteprescolara private sau de bone si se suporta integral de catre angajator

Tichetele de cresa se distribuie salariatilor, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela, pe baza urmatoarelor documente:

  1. cerere pentru acordarea tichetului de cresa;
  2. actul doveditor eliberat de cresa/entitatea asimilata acesteia la care este inscris copilul;
  3. documente care sa ateste calitatea de parinte, respectiv certificatul de nastere al copilului, in cazul parintilor naturali, sau hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, in cazul copilului adoptat;
  4. documente care sa ateste calitatea de tutore, respectiv hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia autoritatii tutelare;
  5. declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte sau, dupa caz, tutorele nu beneficiaza de tichete de cresa, de concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr.132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
  6. alte documente solicitate de angajator, dupa caz, potrivit regulamentului intern prevazut la art. 7 alin. (3).

 

Angajatorii au obligatia de a informa angajatii cu privire la cresele/entitatile asimilate acestora cu care unitatile emitente ale tichetelor de cresa au incheiate contracte de prestari de servicii.

Unitatile emitente ale tichetelor de cresa solicita de la angajatori datele de identificare ale creselor/entitatilor asimilate acestora in care angajatii au copii inscrisi, in vederea incheierii contractelor de prestari de servicii, cu respectarea dispozitiilor Legii nr.190/2018.

Actul doveditor eliberat de cresa/entitatea asimilata acesteia la care este inscris copilul se elibereaza, de regula, de catre cresa/entitatea asimilata acesteia, la solicitarea parintelui/tutorelui care are inscris copilul. In vederea obtinerii documentului respectiv, angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz, pot stabili ca solicitarea sa fie adresata de catre angajator, pe baza situatiei nominale a angajatilor care au copii inscrisi la cresa/entitatea asimilata.

In cazul in care cresa/entitatea asimilata nu are personalitate juridica, unitatile emitente vor incheia contractele de prestari de servicii cu persoana juridica, in structura careia este organizata cresa/entitatea asimilata acesteia.

Este important de mentionat ca in situatia in care angajatul caruia i s-au acordat tichete de cresa nu a prezentat angajatorului informatiile privind prezenta copilului la cresa/entitatea asimilata acesteia, in scris cu confirmarea cresei/entitatii asimilate acesteia, potrivit art.14 alin. (2), acesta are obligatia sa restituie angajatorului contravaloarea tichetelor de cresa acordate si necuvenite.

Daca restituirea nu este posibila, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajatului respectiv contravaloarea tichetelor de cresa acordate suplimentar, corespunzator numarului de zile absente din luna in care copilul a fost absent de la cresa/entitatea asimilata acesteia.

 

Pentru asigurarea desfasurarii corespunzatoare a serviciilor de cresa, contractele de prestari de servicii incheiate intre crese/entitati asimilate acestora, pe de o parte, si unitatile emitente, pe de alta parte, vor cuprinde o clauza expresa referitoare la termenul calendaristic de decontare a contravalorii nominale a tichetelor de cresa. In cazul creselor/entitatilor asimilate acestora care nu au personalitate juridica, persoana juridica va deschide un cont bancar distinct prin care se vor derula sumele corespunzatoare tichetelor de cresa in relatia contractuala cu unitatea emitenta. Contravaloarea tichetelor de cresa decontata de unitatile emitente va fi destinata in totalitate si cu operativitate cresei/entitatii asimilate acesteia.

Valoarea lunara a tichetelor de cresa acordata salariatilor si decontata cresei/entitatii asimilate acesteia de catre unitatile emitente nu poate fi fractionata de cresa/entitatea asimilata acesteia, pe perioade de utilizare, dependent de absenta de la cresa a copiilor in cursul unei luni calendaristice sau de cuantumul taxelor stabilit pentru copiii ai caror parinti achita taxele de cresa in numerar. Eventualele sume neconsumate de cresa/entitatea asimilata acesteia in luna curenta, ca urmare a absentei copiilor, vor fi utilizate de cresa/entitatea asimilata acesteia in luna in care copiii in, cauza vor fi prezenti la cresa/entitatea asimilata acesteia. In aceste cazuri, valoarea lunara a tichetelor de cresa acordata angajatilor pentru luna in care copilul va fi prezent la cresa/entitatea asimilata acesteia in cauza se diminueaza, in mod corespunzator, de catre angajator. Informatiile privind prezenta lunara a copilului la cresa/entitatea asimilata acesteia, confirmate de cresa/entitatea asimilata acesteia, se comunica angajatorului, in scris, de catre angajatul beneficiar de tichete de cresa.

Sumele decontate de unitatile emitente si neconsumate de cresa/entitatea asimilata acesteia pana la sfarsitul lunii calendaristice se reporteaza in contul lunii urmatoare. La sfarsitul anului calendaristic, soldul contului bancar deschis pentru operatiunile cu tichetele de cresa va fi reportat pentru anul urmator.

Cresa/Entitatea asimilata acesteia trebuie sa organizeze lunar o evidenta proprie privind prezenta lunara a copilului la cresa/entitatea asimilata acesteia, potrivit formularului prevazut ca model in anexa nr.13  (Situatia analitica a copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap, pe crese si entitati asimilate acestora, in luna …… anul ……).

Valoare tichet de cresa:

Tichetul de cresa are o valoare mai mare, incepand cu luna octombrie 2022, potrivit Ordinului MMSS 1306/2022. Conform documentului, din octombrie 2022 si pana in martie 2023, valoarea unui tichet de cresa este de 570 lei

Astfel, nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor de cresa nu poate depasi suma de 570 de lei pentru o luna, pentru fiecare copil aflat la cresa.

Valoarea nominala a unui tichet de cresa este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 100 lei.

Mentionam ca fiecare tichet de cresa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:

  1. numele si adresa emitentului;
  2. perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de cresa;
  3. interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat cele prevazute la art. 18 alin. (2);
  4. numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de cresa.

 

Tratament fiscal – tichete de cresa:

Din punct de vedere fiscal, tichetele de cresa sunt considerate avantaje salariale. Aceste bilete de valoare sunt impozitate cu 10%, dar nu se cuprind in baza de calcul a contributiilor obligatorii.

Potrivit normelor de aplicare, in regulamentul intern/contractul colectiv, dupa caz, firmele trebuie sa treaca si documentantia pe care trebuie sa o prezinte salariatul angajatorului, in vederea acordarii acestor tichete de cresa.

„Angajatorii care acorda bilete de valoare salariatilor evidentiaza in bugetele proprii aprobate potrivit legii, intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita «Tichete de masa», «Tichete cadou», «Tichete de cresa», «Tichete culturale» sau «Vouchere de vacanta», dupa caz, sumele destinate acoperirii valorii nominale a biletelor de valoare, potrivit celor convenite cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz”, prevad normele de aplicare ale Legii nr. 165/2018.

 

Baza legala:

  • Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
  • Ordinul MMSS nr.1306/2022 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul II al anului 2022
  • Codul Fiscal (aprobat prin Legea nr.227/2015, publicata in MO nr.688 din 10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (aprobate prin HG nr.1/2016).