Auditul public intern – modificari si completari

In Monitorul Oficial cu numarul 845 din data de 29 august 2022 s-a publicat Ordonanta Guvernului (OG) nr.29 din 26 august 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr.672/2002 privind auditul public intern.

Institutiile publice centrale care efectueaza in cursul unui exercitiu bugetar cheltuieli mai mari de 2.000.000.000 de lei trebuie sa constituie un comitet de audit intern pentru a actiona in vederea cresterii eficientei activitatii de audit public intern.

Institutiile publice care efectueaza in cursul unui exercitiu bugetar cheltuieli mai mici de 2.000.000.000 de lei pot constitui comitete de audit intern in scopul cresterii eficientei activitatii de audit intern.

Compartimentul de audit public intern se constituie distinct in subordinea directa a conducatorului entitatii sau a organului de conducere colectiva/colegiala, dupa caz.

Compartimentul de audit public intern este dimensionat, ca numar de auditori interni, pe baza volumului de activitate, marimii si complexitatii entitatii si a entitatilor aflate in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea entitatii publice, tinand cont de atributiile si competentele prevazute in actele de infiintare, organizare si functionare ale acesteia si avand in vedere riscurile asociate activitatilor desfasurate de entitatea publica.

Cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de emiterea deciziei privind modificarea compartimentului de audit public intern, reducerea numarului de posturi de auditori interni sau desfiintarea compartimentului, conducatorul entitatii informeaza UCAAPI si Curtea de Conturi a Romaniei.

Auditul public intern se exercita asupra tuturor activitatilor desfasurate intr-o entitate publica, cel putin o data la 4 ani, inclusiv asupra activitatilor entitatilor aflate in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea acesteia, dupa caz, iar prioritizarea misiunilor de audit intern se face pe baza analizei de risc si a solicitarilor Curtii de Conturi a Romaniei.

Prin exceptie de la prevederile alin.(1), la elaborarea planului multianual, conducatorul entitatii sau organul de conducere colectiva/colegiala poate aproba depasirea termenului de 4 ani, cu cel mult un an, la propunerea fundamentata a conducatorului compartimentului de audit public intern.

Proiectul planului multianual, respectiv proiectul planului anual de audit public intern se elaboreaza de catre compartimentul de audit public intern, pe baza evaluarii riscului asociat diferitelor structuri, activitati, programe/proiecte sau operatiuni, precum si prin preluarea sugestiilor conducatorului entitatii publice, prin consultare cu entitatile publice ierarhic superioare, tinand seama de solicitarile si recomandarile Curtii de Conturi a Romaniei si ale organismelor Comisiei Europene.

Cu aprobarea conducatorului entitatii publice, auditorii interni din cadrul compartimentului de audit public intern desfasoara misiuni de audit ad-hoc, necuprinse in planul anual de audit, in conditiile prevazute la art. 17 si in conformitate cu o procedura proprie elaborata in baza normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, pe care si-o dezvolta prin normele metodologice specifice entitatii publice, avizata de UCAAPI sau de organul ierarhic superior, dupa caz.

La elaborarea planului multianual de audit public intern, precum si pe parcursul implementarii acestuia, misiunile solicitate de Curtea de Conturi a Romaniei au prioritate.

Obiectivele misiunii de audit public intern sunt definite cu claritate, pentru fiecare misiune in parte, in functie de rezultatul evaluarii riscului si al controlului intern si abordeaza procesele de management al riscului, de control si de guvernanta asociate domeniului auditabil.

Aspectele acceptate, precum si cele ramase in divergenta in urma reuniunii de conciliere se descriu si se justifica in raportul de audit public intern, intr-o sectiune distincta.